Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Det råder dessvärre fortsatta förseningar av leveranser av hjälpmedel för egenvård i hemmet, så kallade förbrukningshjälpmedel. Den senaste veckan har dock antalet leveranser av förbrukningshjälpmedel i hemmet ökat och överstiger nu de beställningar som kommer in. Därmed kan den kö som uppstått börja betas av. Leveransstörningen omfattar bland annat näringsprodukter, sårvårdsprodukter, kompressionsmaterial samt hjälpmedel vid inkontinens, diabetes och andning.

På denna sida uppdateras löpande information till dig som möter patienter som påverkas av förseningarna. Informationen på denna sida granskas varje dag.

Handläggning av patienter som inte fått sin leverans

  • Gör en bedömning om det finns alternativa produkter som patienten kan köpa receptfritt på apoteket eller i andra butiker.
  • Om det finns alternativa produkter att köpa informerar du patienten om dessa. Berätta också att patienten får ersättning för sina utlägg och att kvitton för utlägg ska sparas. Se mer information nedan.
  • Om det inte finns tillgängliga alternativ kontaktar du Förbrukningshjälpmedel i hemmets förskrivartelefon. De kan ordna särskilda leveranser i medicinskt prioriterade fall. Telefonnumret hittar du när du loggat in på Beställningsportalen.
    När förskrivartelefonen är stängd kan du mejla fhh.slso@sll.se.
    Det gäller även under helger.

Ordinarie beställning av hjälpmedel

Du förskriver förbrukningshjälpmedel som vanligt via Beställningsportalen. Beställningsportalen fungerar som vanligt, så det går bra att göra nya beställningar.

Fakturering och ersättning

Patienter kommer inte att faktureras för avgiftsbelagda hjälpmedel under perioden juni och juli.

För att få ersättning för utlägg finns det en blankett som patienten ska fylla i. Den finns på fhh.sll.se (se länk nedan). Eftersom blanketten enbart finns digitalt kan du hjälpa patienter som inte har tillgång till internet genom att skriva ut den till dem.

Om du har frågor om faktura som är daterad före 1 juni 2018 kan du ringa till hälso- och sjukvårdsförvaltningen på telefon 08-123 100 00.

Bra att veta för patienten

E-tjänsten för invånare där de kan beställa hem förbrukningshjälpmedel på 1177 Vårdguiden fungerar som vanligt. Där kan patienten logga in och bland annat se om beställningen är mottagen och vem som är förskrivare. Tyvärr kan man kan inte se när produkterna förväntas levereras.

Kundtjänst hos Förbrukningshjälpmedel i hemmet svarar på patienters frågor om leveranser. Vanliga frågor handlar om beställningen har registrerats och när hjälpmedlen kan levereras. Många ringer till kundtjänst och därför är väntetiderna tyvärr långa. Telefontiderna och bemanningen har förstärkts. Kundtjänst har också börjat ringa upp patienter som väntar på sina leveranser för att hitta lösningar på akuta behov.
Kundtjänst har öppet mellan klockan 8 och 20. Telefonnumret är 08-123 366 50 och e-postadressen fhh.slso@sll.se

Leveranser av hjälpmedel kan komma att delas upp i flera olika försändelser. Detta beror på att innehållet i en leverans ibland finns på olika lager och då skickas ut i delleveranser så fort de finns tillgängliga. I vissa fall skickar man en jämförbar ersättningsprodukt.

Varför är det störningar?

Störningarna i leveranser har uppstått i skiftet från en leverantör till en annan. Sedan 1 juni bedriver landstinget förbrukningshjälpmedel i egen regi och systemet för leveranser fungerar dessvärre inte som det ska. Landstinget ser mycket allvarligt på förseningarna. Hjälpmedlen finns i lager i länet men kan inte levereras i den takt som önskat på grund av brister i kopplingarna mellan beställning, lagerhållning och utleverans.

Stockholms läns sjukvårdsområde som ansvarar för leveranserna arbetar bland annat med följande åtgärder: förstärkt kundtjänst och förlängd telefontid, organisation för expressleveranser och möjlighet för patienter som köpt egna förbrukningshjälpmedel att få ersättning.

Användbara länkar

På Förbrukningshjälpmedel i hemmets webbplats, www.fhh.sll.se:

På 1177 Vårdguidens webbplats, 1177.se:

Nyheter om förbrukningshjälpmedel