1177 inloggningsportal personalverktyg
Personalverktyget är en inloggningsportal för vårdpersonal som används för att hantera ärenden och administrera e-tjänster på 1177.
Om personalverktyget
Personalverktyget för e-tjänster på 1177 ger dig som vårdpersonal möjlighet att hantera ärenden och kommunicera direkt med invånare via 1177. Genom verktyget administreras ett urval av e-tjänster som underlättar säker kommunikation mellan vårdgivare och invånare.
Nytta
Personalverktyget ger vårdgivare möjlighet att effektivt hantera ärenden och anpassa mottagningens e-tjänster för invånarna. Genom att använda verktyget kan vårdgivaren förbättra arbetsflödet, styra arbetsbelastningen och kommunicera digitalt med invånare på ett säkert och flexibelt sätt.
Funktioner
Utbud av e-tjänster
De e-tjänster som administreras i personalverktyget heter ärendetyper. De gör det möjligt för vårdgivare och invånare att kommunicera med varandra via 1177.se.
Dessa ärendetyper administreras via personalverktyget:
Här kan invånaren skicka en förfrågan om att avboka eller omboka sin tid. Mottagningen väljer om ett fält ska visas där invånaren kan ange vilka dagar som inte passar.
Observera att det finns en annan e-tjänst som heter 1177 tidbokning som inte administreras i personalverktyget utan är en egen fristående e-tjänst. 1177 tidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets tidbok via e-tjänster på 1177.se.
Invånaren kan lämna önskemål om tid för besök hos vårdgivaren. Kontaktorsak måste anges. Mottagningen väljer om ett fält ska visas där invånaren kan ange vilka dagar som inte passar.
Mottagningen bestämmer vilka intyg som ska vara möjliga att välja, till exempel körkortsintyg. Invånaren anger sedan om det gäller önskemål om förnyelse eller ett nytt intyg.
Invånaren kan lämna önskemål om att beställa en journalkopia.
Invånaren kan lämna önskemål om förlängning av sjukskrivning. Ärendetypen används till exempel när sjukskrivningen förlängs i väntan på någon specifik åtgärd som höftledsoperation eller liknande.
Invånaren kan skriva och fråga och samtidigt svara på ett antal frågor om sina besvär och sitt hälsotillstånd, och får sedan rådgivning av en sjuksköterska på en mottagning.
Observera att det finns en annan e-tjänst som heter Fråga en sjuksköterska som inte administreras i personalverktyget utan är en fristående e-tjänst. De som svarar på frågorna där är samma sjuksköterskor som svarar när man ringer till 1177 på telefon.
Invånaren kan lämna önskemål om att förnya recept som är utskrivna på mottagningen. Det går att ange tio läkemedel per formulär.
Invånaren kan lämna önskemål om att förnya hjälpmedel som är utskrivna på mottagningen. Det går att ange fyra hjälpmedel per formulär.
Invånaren kan lämna önskemål om att bli kontaktad av mottagningen. Det kan till exempel gälla att få provsvar eller bli uppringd av sin läkare. Det går även att lämna uppgifter om vem man vill komma i kontakt med, anledning till önskad kontakt och på vilket sätt man vill bli kontaktad.
Invånaren kan ställa frågor och få råd av mottagningen, som väljer om det ska vara möjligt att ange vilken vårdgivare man tidigare varit i kontakt med.
Låsning av invånares inloggning på 1177
Ibland behöver en invånares inloggning till 1177 låsas eller låsas upp. Detta görs i personalverktyget.
Låsning av inloggning
En invånares inloggning till 1177 kan låsas på två sätt:
-
Invånarens initiativ
Invånaren kan själv låsa sin inloggning genom en blankett på 1177. Samma blankett kan användas för att avsluta inloggningen helt. -
Vårdens initiativ
Vårdgivare kan låsa inloggningen via personalverktyget för e-tjänsterna på 1177. Detta kräver en menprövning och utförs av behörig personal enligt lokala rutiner. Endast personal med kontoadministratörsbehörighet för e-tjänster på 1177 kan låsa eller låsa upp inloggningar i personalverktyget.
Upplåsning av inloggning
Låsningen kan även tas bort på två sätt:
-
Invånarens initiativ
Invånaren kan låsa upp sitt konto genom att fylla i en blankett och skicka den till 1177. Invånaren kan endast låsa upp sitt konto om låsningen skett på eget initiativ. En försegling av journalen kan endast brytas genom ett personligt besök hos en vårdgivare. En invånare kan inte bryta en försegling eller ta bort en låsning av inloggningen som gjorts på vårdens initiativ. -
Vårdens initiativ
Vårdgivare kan låsa upp en inloggning efter menprövning. Det sker i personalverktyget för e-tjänsterna på 1177 av personal med rätt behörighet och följer lokala rutiner.
Manual
Övriga begränsningar
Övriga begränsningar, som försegling, blockering av vårdnadshavare eller andra begränsningar görs via e-tjänsten 1177 journal:
Så ansluter du mottagningen
Förutsättningar för att kunna ansluta
För att få tillgång till e-tjänster på 1177 behöver din mottagning:
- ett avtal med Region Stockholm (eller ett avtal som underleverantör)
- uppläggning i Elektroniska katalogen (Ek) efter att avtalet är klart
- ansökan om anslutning via ett formulär.
Roller och behörigheter
- Lokal administratör: Hanterar mottagningens inställningar och behörigheter. Kan tilldela annan personal rollerna ärendemottagare och ärendehanterare, samt ge ut behörigheten lokal administratör till fler.
- Behörighetsadministratör: Kan enbart hantera behörigheter för en mottagning.
- Ärendemottagare: Tar emot och fördelar mottagningens ärenden.
- Ärendehanterare: Besvarar ärenden och kan skicka ärenden till invånare i ett omvänt flöde.
Beställ
Beskrivning av hur du ansluter din mottagning till e-tjänsterna på 1177.se.
Om er mottagning behöver ha en behörig lokal administratör med tillgång till e-tjänsterna på 1177.se kan en begäran skickas via formuläret.
Avsluta anslutning
Om en mottagning inte längre ska vara ansluten till e-tjänsterna på 1177 fyller du i och skickar in formuläret för inaktivering. Observera att du först behöver hantera alla inkomna ärenden.
Instruktioner och ifyllbart formulär för hur er mottagning inaktiverar sin anslutning till e-tjänsterna på 1177.se.
Kostnad
Anslutning och användning av e-tjänster på 1177 för vårdgivare är kostnadsfria då detta hanteras genom avtalet med Region Stockholm.
Stöd för användaren
Inloggning
Du loggar in i personalverktyget med ditt e-tjänstekort.
Manual
Utbildning
I dagsläget finns ingen utbildning i personalverktyget men det finns en manual gällande personalverktyget som ni kan använda. Se manual under Stöd för användaren.
Drift och förvaltning
Plattformen driftas, utvecklas och förvaltas nationellt av Inera. Du kan prenumerera på driftstatus för Ineras tjänster på Ineras webbplats.
Personuppgiftsansvarig
Du som vårdgivare är personuppgiftsansvarig när du behandlar personuppgifter i hälso- och sjukvården, till exempel i samband med journalhantering eller i kommunikation med patienter. Läs mer om hur ni som vårdgivare ska hantera personuppgifter på sidan Personuppgiftshantering.
Support och kontakt
Kontakta Ineras kundservice för felanmälan och support enligt instruktion på Ineras webbplats. Vid akuta fel ring: 0771-25 10 10.
Synpunkter och förbättringsförslag
Har du synpunkter eller förbättringsförslag så kontakta i första hand er lokala support och i andra hand hälso- och sjukvårdsförvaltningens förvaltning för 1177.