Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Om personalverktyget

Personalverktyget för e-tjänster på 1177 ger dig som vårdpersonal möjlighet att hantera ärenden och kommunicera direkt med invånare via 1177. Genom verktyget administreras ett urval av e-tjänster som underlättar säker kommunikation mellan vårdgivare och invånare.

Nytta

Personalverktyget ger vårdgivare möjlighet att effektivt hantera ärenden och anpassa mottagningens e-tjänster för invånarna. Genom att använda verktyget kan vårdgivaren förbättra arbetsflödet, styra arbetsbelastningen och kommunicera digitalt med invånare på ett säkert och flexibelt sätt.

Funktioner

Utbud av e-tjänster

De e-tjänster som administreras i personalverktyget heter ärendetyper. De gör det möjligt för vårdgivare och invånare att kommunicera med varandra via 1177.se.

Dessa ärendetyper administreras via personalverktyget:

Låsning av invånares inloggning på 1177

Ibland behöver en invånares inloggning till 1177 låsas eller låsas upp. Detta görs i personalverktyget.

Så ansluter du mottagningen

Förutsättningar för att kunna ansluta

För att få tillgång till e-tjänster på 1177 behöver din mottagning:

  1. ett avtal med Region Stockholm (eller ett avtal som underleverantör)
  2. uppläggning i Elektroniska katalogen (Ek) efter att avtalet är klart
  3. ansökan om anslutning via ett formulär.

Roller och behörigheter

  • Lokal administratör: Hanterar mottagningens inställningar och behörigheter. Kan tilldela annan personal rollerna ärendemottagare och ärendehanterare, samt ge ut behörigheten lokal administratör till fler.
  • Behörighetsadministratör: Kan enbart hantera behörigheter för en mottagning.
  • Ärendemottagare: Tar emot och fördelar mottagningens ärenden.
  • Ärendehanterare: Besvarar ärenden och kan skicka ärenden till invånare i ett omvänt flöde.

Beställ

Beskrivning av hur du ansluter din mottagning till e-tjänsterna på 1177.se.

Instruktioner och ifyllbart formulär för hur din mottagning kan ansluta sig till e-tjänsterna på 1177.

Avsluta anslutning

Om en mottagning inte längre ska vara ansluten till e-tjänsterna på 1177 fyller du i och skickar in formuläret för inaktivering. Observera att du först behöver hantera alla inkomna ärenden.

Instruktioner och ifyllbart formulär för hur er mottagning inaktiverar sin anslutning till e-tjänsterna på 1177.se.

Kostnad

Anslutning och användning av e-tjänster på 1177 för vårdgivare är kostnadsfria då detta hanteras genom avtalet med Region Stockholm.

Stöd för användaren

Inloggning

Du loggar in i personalverktyget med ditt e-tjänstekort.

Manual

Utbildning

I dagsläget finns ingen utbildning i personalverktyget men det finns en manual gällande personalverktyget som ni kan använda. Se manual under Stöd för användaren.

Drift och förvaltning

Plattformen driftas, utvecklas och förvaltas nationellt av Inera. Du kan prenumerera på driftstatus för Ineras tjänster på Ineras webbplats.

Personuppgiftsansvarig

Du som vårdgivare är personuppgiftsansvarig när du behandlar personuppgifter i hälso- och sjukvården, till exempel i samband med journalhantering eller i kommunikation med patienter. Läs mer om hur ni som vårdgivare ska hantera personuppgifter på sidan Personuppgiftshantering.

Support och kontakt

Kontakta Ineras kundservice för felanmälan och support enligt instruktion på Ineras webbplats. Vid akuta fel ring: 0771-25 10 10.

Synpunkter och förbättringsförslag

Har du synpunkter eller förbättringsförslag så kontakta i första hand er lokala support och i andra hand hälso- och sjukvårdsförvalningens förvaltning för 1177.

Mer information

  • Uppdaterad: 11 november 2024

  • Faktagranskad: 11 november 2024

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Sofia Sjölén, hälso- och sjukvårdsförvaltningen