E-frikort
Tjänsten E-frikort innebär att högkostnadsskyddet och frikort för besök i den öppna vården hanteras elektroniskt. Tjänsten gör att vårdpersonal direkt kan se i frikortssystemet om en patient har frikort eller hur mycket som återstår innan hen får det.
Alla vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm ska ansluta sig till e-frikortssystemet, antingen via en fristående webbtjänst eller genom att ansluta sitt kassasystem.
Högkostnadsskydd innebär att en patient under en tolvmånadersperiod inte ska behöva betala mer än ett visst belopp i patientavgifter för vårdkontakter inom öppenvården. När beloppet för högkostnadsskyddet har nåtts får patienten ett frikort som gäller under resten av tolvmånadersperioden, räknat från det första besöket.
Nytta
Tjänsten E-frikort gör att vårdpersonal i regionerna direkt kan se i frikortssystemet om en patient har frikort eller hur mycket som återstår till frikortsnivån. Patienterna behöver inte ha frikort på papper.
Tjänsten gör också att vårdpersonalen kan få en samlad bild av patienternas status för högkostnadsskydd genom att information kan utbytas mellan de olika regionernas frikortssystem.
Så funkar det för patienterna
Patienter kan logga in på webbplatsen 1177 och via tjänsten 1177 högkostnadsskydd se de avgifter som de har betalat i öppenvården samt se information om sitt frikort.
Anslutning och behörighet
Det finns två sätt att använda e-frikortstjänsten. Antingen via ett anslutet/integrerat kassasystem eller via den fristående webbapplikationen.
Att ansluta sig via webbapplikationen eller journalsystemet Take care är kostnadsfritt.
Journalsystemet Take care är anslutet till e-frikortstjänsten och tjänsten är därmed tillgänglig för alla som använder Region Stockholms Take care.
Leverantör av webbapplikationen är företaget CGI.
Krav för att ansluta en mottagning till e-frikort via Take care
Kontrollera med Take care-förvaltningen att alla förutsättningar finns på plats för er enhet.
Behörigheterna medarbetaruppdrag och accessroll krävs. Rekommendationen för medarbetaruppdrag är ”Vård och behandling” för vårdpersonal och ”Administration” för annan personal. Accessrollen är en behörighet som är specifik för e-frikort.
Före start ska den som är verksamhetsansvarig för en vårdgivare logga in med sitt
e-tjänstekort (Siths-kort) i webbapplikationen och signera ett anslutningsavtal elektroniskt. Detta gör även att webbapplikationen kan öppnas från Take care för medarbetare hos vårdgivaren.
Krav för att ansluta en mottagning till CGI:s webbportal
Behörigheterna medarbetaruppdrag och accessroll krävs. Rekommendationen för medarbetaruppdrag är ”Vård och behandling” för vårdpersonal och ”Administration” för annan personal. Accessrollen är en behörighet som är specifik för e-frikort.
Före start ska den som är verksamhetsansvarig för en vårdgivare logga in med sitt e-tjänstekort (Siths-kort) i webbapplikationen och signera ett anslutningsavtal elektroniskt.
Behörighet till e-frikort för personal
För att få behörighet till e-frikortstjänsten, kontakta din lokala Ek- eller HSA-administratör som lägger upp behörigheten medarbetaruppdrag och accessroll för e-frikort.
Du som är anställd i Region Stockholm eller hos en annan större vårdgivare vänder dig till din lokala Ek-administratör.
Mindre privata vårdgivare vänder sig till serviceförvaltningens servicedesk eller ett privat HSA-ombud.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Vid ansökan om behörighet ska du fylla i två blanketter. Är det flera personer som ska ha behörighet på en mottagning behöver blanketten för accessroll fyllas i för varje person.
För privata vårdgivare som har vårdavtal och vårdmedarbetaruppdrag för e-frikort, men ingen egen Ek-administratör.
För privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm, men ingen lokal Ek-administratör som kan skapa ett vårdmedarbetaruppdrag för e-frikort.
Användarstöd
Rutiner för efterregistrering
Om e-frikortstjänsten eller kassasystemet inte fungerar behöver patientavgifter registreras i efterhand. Rutiner kring detta måste utformas lokalt. Till patienter kan man ge en faktura som sedan får makuleras om det visar sig att patienten har frikort. Om patienten har fått en felaktig summa får fakturan göras om.
Mer information
Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.
Ek är en katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm.
Kontakt och support
När ska du kontakta CGI?
Felsökning för vårdgivare som inte kan logga in i e-frikortstjänsten är olika beroende på hur tjänsten används.
Du som arbetar via CGI:s webbportal ska först kontrollera din roll hos verksamhetens HSA-katalogansvariga. Om allt är korrekt i HSA ska du mejla CGI:s support.
Du som arbetar via ett journalsystem som är integrerat till e-frikort ska kontakta din lokala it-support i första hand. Kontrollera därefter din roll i Ek och HSA via den som är Ek-katalogansvarig lokalt. Om allt är korrekt ska den som är it-ansvarig kontakta CGI:s support.
E-frikort|CGI
När ska du kontakta hälso- och sjukvårdsförvaltningen?
Vårdgivare som behöver vägledning när det gäller registreringar i e-frikortssystemet kan kontakta hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF. Observera att det inte går att få hjälp med nyregistrering av patientavgifter av HSF.
Frågor från patienter som gäller högkostnadsskydd eller e-frikort kan hänvisas till HSF.
E-frikort|Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
- efrikort.hsf@regionstockholm.se
- |
- Supporttelefon för vårdgivare: 08-123 401 10, tisdag och torsdag 10-11.
- |
- Tekniska frågor besvaras inte av HSF. Patienter som har problem med att logga in på 1177.se/e-tjänster för e-frikort, ska hänvisas till telefonnummer 0770-72 00 00.
Patientavgiftsfrågor
Frågor om regelverk för patientavgifter och högkostnadsskydd:
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF|Patientavgiftsfrågor
Box 30017, 104 25 Stockholm
- patientavgiftsfragor.hsf@regionstockholm.se
- |
- 08-123 130 82
- |
- Telefontid: torsdagar 9-10.30
Frågor och svar om e-frikort
Ja, patienten kan själv beställa ett frikort i papper via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller få hjälp av personalen i kassan att få det beställt. Frikortet kommer då till patientens folkbokföringsadress vanligtvis inom en vecka.
För patientbesök inom Stockholm och i utlandet kan patienten kontakta Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) för rättelser. Om besöket har gjorts i en annan region i Sverige måste patienten vända sig till den vårdenhet som har besökts.
Personer som har skyddad identitet hanteras manuellt med högkostnadskort och frikort på papper.
Barn under 18 år kan inte hanteras i e-frikortstjänsten. För barn hanteras högkostnadsskyddet manuellt.
Om en patient väljer att gå ur e-tjänsten och senare skulle vilja gå med igen får hen börja om, det vill säga ta med sig eventuella kvitton och högkostnadskort och be att få dem registrerade.
När nivån för högkostnadsskyddet har uppnåtts skapas alltid ett frikort preliminärt i e-frikortstjänsten. Detta för att vid behov möjliggöra rättning.
Rättningen görs genom att rätta en ingående patientavgift, det vill säga inte själva frikortet. Frikortet börjar gälla slutgiltigt efter 48 timmar, vilket sker automatiskt i e-frikortstjänsten. Därefter kan frikortet inte ändras.
Gör så här:
Om kassasystemet är anslutet med automatik till e-frikortstjänsten behöver du bara rätta patientavgiften där. Annars behöver du rätta både i det egna kassasystemet och i webbapplikationen för e-frikort.
Om en patient har bytt identitet och fått ett nytt personnummer ska ett nytt konto skapas i e-frikortstjänsten.
Gör så här:
Slå upp de registrerade avgifterna och/eller gällande frikort på patientens gamla personnummer, registrera dem på det nya personnumret och avsluta sedan det gamla personnumret i e-frikortstjänsten.
Lagreglerade läkare och fysioterapeuter/sjukgymnaster som behöver e-tjänstekort och behörighet ska vända sig till:
Enheten för enskilda vårdgivare och vårdstödjande tjänster
- lol-lof.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF
Patienten kan se sina betalda avgifter och frikort via tjänsten 1177 högkostnadsskydd på webbplatsen 1177.
Det är vårdgivaren som äger informationen. Därför är Patientdatalagen tillämplig när vårdgivarna delar uppgifter om högkostnadsskydd med varandra. Lagens syfte är att öka patientsäkerheten med bibehållet skydd för den personliga integriteten. Här finns bestämmelser om hur vårdgivare ska behandla personuppgifter inom hälso- och sjukvården och hur patientjournaler ska föras.