Till Start

Vårdgivarguiden

Alla vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm ska ansluta sig till e-frikortssystemet, antingen via en fristående webbtjänst eller genom att ansluta sitt kassasystem.

Högkostnadsskydd innebär att en patient under en tolvmånadersperiod inte ska behöva betala mer än ett visst belopp i patientavgifter för vårdkontakter inom öppenvården. När beloppet för högkostnadsskyddet har nåtts får patienten ett frikort som gäller under resten av tolvmånadersperioden, räknat från det första besöket.

Nytta

Tjänsten E-frikort gör att vårdpersonal i regionerna direkt kan se i frikortssystemet om en patient har frikort eller hur mycket som återstår till frikortsnivån. Patienterna behöver inte ha frikort på papper.

Tjänsten gör också att vårdpersonalen kan få en samlad bild av patienternas status för högkostnadsskydd genom att information kan utbytas mellan de olika regionernas frikortssystem.

Så funkar det för patienterna

Patienter kan logga in på webbplatsen 1177 och via tjänsten 1177 högkostnadsskydd se de avgifter som de har betalat i öppenvården samt se information om sitt frikort.

Anslutning och behörighet

Det finns två sätt att använda e-frikortstjänsten. Antingen via ett anslutet/integrerat kassasystem eller via den fristående webbapplikationen.

Att ansluta sig via webbapplikationen eller journalsystemet Take care är kostnadsfritt.

Journalsystemet Take care är anslutet till e-frikortstjänsten och tjänsten är därmed tillgänglig för alla som använder Region Stockholms Take care.

Leverantör av webbapplikationen är företaget CGI.

Krav för att ansluta en mottagning till e-frikort via Take care

Kontrollera med Take care-förvaltningen att alla förutsättningar finns på plats för er enhet.

Behörigheterna medarbetaruppdrag och accessroll krävs. Rekommendationen för medarbetaruppdrag är ”Vård och behandling” för vårdpersonal och ”Administration” för annan personal. Accessrollen är en behörighet som är specifik för e-frikort.

Före start ska den som är verksamhetsansvarig för en vårdgivare logga in med sitt
e-tjänstekort (Siths-kort) i webbapplikationen och signera ett anslutningsavtal elektroniskt. Detta gör även att webbapplikationen kan öppnas från Take care för medarbetare hos vårdgivaren.

Krav för att ansluta en mottagning till CGI:s webbportal

Behörigheterna medarbetaruppdrag och accessroll krävs. Rekommendationen för medarbetaruppdrag är ”Vård och behandling” för vårdpersonal och ”Administration” för annan personal. Accessrollen är en behörighet som är specifik för e-frikort.

Före start ska den som är verksamhetsansvarig för en vårdgivare logga in med sitt e-tjänstekort (Siths-kort) i webbapplikationen och signera ett anslutningsavtal elektroniskt.

Behörighet till e-frikort för personal

För att få behörighet till e-frikortstjänsten, kontakta din lokala Ek- eller HSA-administratör som lägger upp behörigheten medarbetaruppdrag och accessroll för e-frikort.

Du som är anställd i Region Stockholm eller hos en annan större vårdgivare vänder dig till din lokala Ek-administratör.

Mindre privata vårdgivare vänder sig till serviceförvaltningens servicedesk eller ett privat HSA-ombud.

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    Vid ansökan om behörighet ska du fylla i två blanketter. Är det flera personer som ska ha behörighet på en mottagning behöver blanketten för accessroll fyllas i för varje person.

    För privata vårdgivare som har vårdavtal och vårdmedarbetaruppdrag för e-frikort, men ingen egen Ek-administratör.

    För privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm, men ingen lokal Ek-administratör som kan skapa ett vårdmedarbetaruppdrag för e-frikort.

    Användarstöd

    Rutiner för efterregistrering

    Om e-frikortstjänsten eller kassasystemet inte fungerar behöver patientavgifter registreras i efterhand. Rutiner kring detta måste utformas lokalt. Till patienter kan man ge en faktura som sedan får makuleras om det visar sig att patienten har frikort. Om patienten har fått en felaktig summa får fakturan göras om.

    Mer information

    Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.

    Ek är en katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm.

    Kontakt och support

    När ska du kontakta CGI?

    Felsökning för vårdgivare som inte kan logga in i e-frikortstjänsten är olika beroende på hur tjänsten används.

    Du som arbetar via CGI:s webbportal ska först kontrollera din roll hos verksamhetens HSA-katalogansvariga. Om allt är korrekt i HSA ska du mejla CGI:s support.

    Du som arbetar via ett journalsystem som är integrerat till e-frikort ska kontakta din lokala it-support i första hand. Kontrollera därefter din roll i Ek och HSA via den som är Ek-katalogansvarig lokalt. Om allt är korrekt ska den som är it-ansvarig kontakta CGI:s support.

    När ska du kontakta hälso- och sjukvårdsförvaltningen?

    Vårdgivare som behöver vägledning när det gäller registreringar i e-frikortssystemet kan kontakta hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF. Observera att det inte går att få hjälp med nyregistrering av patientavgifter av HSF.

    Frågor från patienter som gäller högkostnadsskydd eller e-frikort kan hänvisas till HSF.

    E-frikort|Hälso- och sjukvårdsförvaltningen

    Patientavgiftsfrågor

    Frågor om regelverk för patientavgifter och högkostnadsskydd:

    Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF|Patientavgiftsfrågor

    Box 30017, 104 25 Stockholm

    Frågor och svar om e-frikort

    • Uppdaterad: 23 september 2024

    • Faktagranskad: 23 september 2024

    • Redaktör: Björn Larsson

    • Faktagranskare: Pierre Arthuis, hälso- och sjukvårdsförvaltningen