Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Sjuksköterska pratar i telefonUtvecklingen av tjänsten innefattar bland annat att säkerställa ett aktivt stödjande av patientvägledning inom ramen för framtidens hälso- och sjukvård. Det innebär till exempel utredning av utökad tidsbokning, bild- och videostöd, förbättrad vårdutbudsinformation samt möjlighet till informationsutbyte med övriga vårdgivare.

Beslut om att upphandla tjänsten fattades på hälso- och sjukvårdsnämnden 16 maj 2017. Beslut om förfrågningsunderlag väntas våren 2018 och tilldelningsbeslut väntas tidigast i slutet av 2018. Nuvarande leverantör är MedHelp AB.

Fakta

Sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i Stockholms län:

  • tog emot 1,3 miljoner samtal 2016
  • finns på finska, engelska och med arabisk samt somalisk tolk
  • ger stöd till kommunal vård
  • bokar subakuta tider till gynekologipatienter
  • bedömer och förmedlar jourläkarbil
  • hade 2016 en genomsnittlig svarstid på 3,5 minuter (nationellt är samma siffra 11,5 minuter)
  • hade 2016 ett nöjt kundindex på 80 (>74 uppfattas som mycket nöjd)