Cookies

På Vårdgivarguiden använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Läs mer om cookies

Det råder fortsatta förseningar av leveranser av hjälpmedel för egenvård i hemmet, så kallade förbrukningshjälpmedel. Leveransstörningen omfattar bland annat näringsprodukter, sårvårdsprodukter, kompressionsmaterial samt hjälpmedel vid inkontinens, diabetes och andning. Det som nu hänt är att logistiken kring lagerhållning och leverans ut till patienter inte fungerar som den ska.

Åtgärder mot försenade hjälpmedel

SLSO som ansvarar för hjälpmedlen sedan den 1 juni arbetar nu intensivt med extra bemanning för att lösa problemen. Bland annat har extralager byggts upp och akutleveranser skickas hem till patienter efter medicinsk bedömning. Samtidigt arbetar de med att se till att öka takten i de ordinarie leveranserna som sköts av en underleverantör.

- Som patient ska man inte behöva vänta på sina hjälpmedel på det här sättet, det är självfallet inte acceptabelt. Nu brådskar det att få ut hjälpmedlen till de som väntar. SLSO, Stockholms läns sjukvårdsområde, har många extra medarbetare inne som arbetar hårt med att lösa situationen och många andra vårdgivare hjälper till med att ge råd om alternativa produkter eller beställa akutleveranser av hjälpmedel, säger Johan Bratt, chefläkare för Stockholms läns landsting.

Råd till vårdgivare

  • Gör en bedömning om det finns alternativa produkter som patienten kan köpa receptfritt på apotek eller i andra butiker.
  • Om det finns alternativa produkter att köpa informerar du patienten om dessa. Berätta också att patienten får ersättning för sina utlägg och att kvitton för utlägg ska sparas.
  • Om det inte finns tillgängliga alternativ kontaktar du Förbrukningshjälpmedel i hemmets förskrivartelefon. De kan ordna särskilda leveranser i medicinskt prioriterade fall.

Läs mer på den särskilda sidan på vårdgivarguiden.se med information för dig som möter patienter som kan påverkas av förseningarna. Informationen granskas dagligen och uppdateras löpande. 

På 1177.se finns information riktad till patienter som du kan använda i mötet med dem. 

Fakta om avtal

  • I augusti 2016 skrev Stockholms läns landsting under ett avslutsavtal med företaget Onemed efter att landstinget och företaget haft olika tolkningar av avtalet. Avtalet löpte sedan fram till den 31 maj i år. 

     

  • I september 2016 beslöt landstinget att inte upphandla någon ny leverantör utan sköta verksamheten i egen regi den dag Onemeds avtal tog slut den 31 maj 2018.
  • Under hösten 2016 fick SLSO i uppdrag att utreda förutsättningarna för att driva verksamheten i egen regi.
  • I juni 2017 fick SLSO uppdraget att ansvara för verksamheten när avtalet med Onemed löpt ut. Motivet var att de redan driver olika typer av hjälpmedelsverksamheter och att de tidigare skött driften av förbrukningshjälpmedel innan den upphandlades 2008. De ansvarar också för bland annat de landstingsdrivna vårdcentralerna och den landstingsdrivna psykiatrin. 
  • Hösten 2017 utformades detaljerna i avtalet mellan hälso- och sjukvårdsförvaltningen och SLSO. Beslut om avtalet fattades sedan av hälso- och sjukvårdsnämnden november 2017. 
  • 1 juni 2018 tog SLSO över ansvaret för förbrukningshjälpmedel i hemmet.