Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Region Stockholms PU-tjänst (Personuppgiftstjänsten) är ett system som hanterar personuppgifter, som till exempel namn, adress och personnummer. Tjänsten förser leverantörer av tjänster inom Region Stockholm och Region Gotland med personuppgifter som i första hand gäller Region Stockholms och Gotlands invånare. Men den tillhandahåller även personuppgifter för invånare från övriga Sverige.

Tjänsten kan integreras med andra system eller nås via tjänsten PU-webben genom personlig inloggning.

Den som vill använda Personuppgiftstjänsten måste ha ett giltigt avtal med Region Stockholm. Användare som inte har ett avtal eller som inte är i behov av regionala reservnummer eller Stockholmsspecifik geodata hänvisas till Skatteverket, Inera eller Spar.

Arbete pågår

Som en del i livscykelhantering och planerat förbättringsarbete har regionen genomfört arbete med att modernisera åtkomsten till PU-tjänsten. I och med projektet PU-säk, där alla konsumenter som vill ansluta till PU-tjänsten måste ansluta till tjänsten med funktionscertifikat, så finns nu förutsättningar för fortsatt arbete och modernisering av tjänsten.

Nästa fas i livscykelhanteringen och regionens arbete med att utveckla och modernisera tjänstegränssnittet för den regionala PU-tjänsten har påbörjats.

Nytta och effekt

Anslutningar till det nya kommunikationsgränssnittet bygger på ett modernt Rest-API. Detta möjliggör en hämtning av behovsbaserad informationsmängd, det vill säga att informationsmängderna är grupper av attribut och funktioner som konsumenter själva kan välja bland.

Lösningen ger Region Stockholm ökade förutsättningar att

  • uppfylla lagkrav (GDPR, PDL, NIS2)
  • ha effektiva och flexibla it-lösningar och integrationer
  • minska driftkostnader
  • ha en kontinuitetsplan.

Tidplan

För att kunna föreslå den pragmatiska lösningen pågick en förstudie under 2023 som resulterade i en plan för utveckling av Region Stockholms PU-tjänst. Utvecklingen är beslutad och baserad på en rekommendation från förstudien. Arbetet påbörjades i april 2024.

Den första leveransen som möjliggör för konsumerande system att kunna utnyttja det nya tjänstegränssnittet planeras till vecka 3, 2025 (fas 2).

Samtliga konsumenter förväntas ha gått över till nya gränssnitt senast i januari 2026 och behöver planera och budgetera för detta.

Projektet beräknas vara klart med alla faser till maj 2025:

  • Fas 1: Inera som kompletterande folkbokföringsuppgiftskälla med dess informationsmodell.
    • Ineras PU-tjänst och Skatteverket blir folkbokföringsuppgiftskällor som fungerar som backup till varandra.
    • Framtida möjlighet till kontaktuppgifter från 1177.
  • Fas 2: Utveckling av ny auktoriseringsmodell samt implementering av Rest-API:er för ersättning av PKNOD+
    • Implementering av DeSO (Demografiska statistiska områden).
    • System kan börja utnyttja PU-tjänsten via Rest-API:er.
  • Fas 3: Utveckla resterande SNOD-tjänster till Rest-API:er.
  • Fas 4: Ersätta LPU – filuttag med Rest-API:er.
  • Fas 5: Utveckla ny ”Unrestricted”-tjänst för system med behov av information om personer med skyddad identitet.
  • Fas 6: Uppdatera bakomliggande Rest-API:er för PU-Webben.

Förutsättningar för anslutning

För anslutning till den nya tjänsten krävs att anslutande system anpassar sitt gränssnitt för att kunna hantera Rest-API-tjänster samt ha slutfört implementeringen av funktionscertifikat för anslutning till nuvarande PU-tjänst då denna autentiseringsmodell kvarstår.

System som berörs

Förändringen berör samtliga system som fortsättningsvis vill ansluta till Region Stockholms PU-tjänst och är i behov av dess utökade funktioner (regionala reservnummer och geodata).

Pilot

Finns det några som vill vara bland de första som använder nya gränssnittet hos PU-tjänsten, ta kontakt med projektet.

Kontakt

  • Uppdaterad: 5 december 2024

  • Faktagranskad: 21 november 2024

  • Redaktör: Caroline Olsson

  • Faktagranskare: Fredrik Öst, hälso- och sjukvårdsförvaltningen