Kakor (cookies)

 

På Vårdgivarguiden använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att göra inställningar i din webbläsare kan du välja att blockera kakor.

Så använder vi kakor (cookies)

Utbudstjänst SLL är Region Stockholms system för vårdutbud och prognostiserade väntetider.

Prognostiserade väntetider

Vårdgivare som enligt sina avtal ska rapportera väntetidsprognoser gör preliminära uppskattningar för hur lång tid patienten får vänta i systemet Utbudstjänst SLL. De väntetider som rapporteras i Utbudstjänst SLL visas på Vårdgivarguiden och hjälper den som snabbt behöver guida patienter till den vårdgivare som har kortast väntetid.

Vem kan ta emot patienten och när?

Här kan du se och jämföra väntetider för besök, undersökningar och operationer vid vårdenheter som Region Stockholm har avtal med.

Vem ska rapportera

Vem som ska rapportera väntetider anges i avtalet med Region Stockholm. Information om vilka vårdåtgärder som i dagsläget går att rapportera väntetider för:

Behörighet och inloggning

För att kunna rapportera väntetider i systemet Utbudstjänst SLL måste du först registrera dig som användare med rättighet att rapportera på en eller flera enheter. Enheterna du ska rapportera för måste även innehålla relevanta väntetidsåtgärder.

Användarkonto och lösenord till Utbudstjänst SLL beställer du via SF IT Servicedesk.

Manual - att rapportera väntetider

Rapportering görs vid förändringar av väntetider och minst var tredje månad. Som rapportör av väntetider får du ett mejl som påminnelse några dagar innan de datum dina väntetider har som sista giltighetsdatum.

Vårdutbud i SLL

E-hälsa och nätverkssjukvård är viktiga utvecklingsområden för framtidens hälso- och sjukvård och ställer höga krav på att information om länets vårdutbud är korrekt och konkurrensneutral. Patienter ska enkelt kunna hitta rätt vård via 1177 Vårdguidens tjänster. Vårdgivare ska ha tillgång till korrekt utbudsinformation för att kunna samverka och remittera patienter rätt.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har under 2015 och 2016 arbetat med att på ett standardiserat sätt beskriva vårdutbudet inom SLL. Resultatet av arbetet är en källa för vårdutbudsinformation där vårdutbudet utgår från vilket uppdrag vårdgivaren har avtalat med landstinget. Detta innebär också att vårdgivare inom samma uppdrag presenteras på samma konkurrensneutrala sätt.

Den nya utbudsinformationen, samlat i ett system (Utbudstjänst SLL), öppnar möjligheter att utveckla och förbättra visning, sökning och kvalitetssäkring av utbudsinformationen i olika kanaler och system, för både patienter, vårdgivare och beställare.

Utbudsinformation i praktiken

Utbudsinformationen ligger idag till grund för visning och sökningar på vårdutbud på både Vårdgivarguiden samt i 1177 Vårdguidens tjänst Hitta och jämför vård.

Vårdutbud i Region Stockholm

Vårdutbudet listar vårdgivare som har avtal med, eller finansieras av Region Stockholm. Uppgifterna baseras på innehållet i vårdavtalen.

Utbudet tillgängligt via nationellt tjänstekontrakt

Utbudsinformationen i Utbudstjänst SLL finns tillgänglig via det nationella tjänstekontraktet vardochomsorgsutbud. Anslutning är möjlig både via Region Stockholms regionala tjänsteplattform och den nationella Tjänsteplattformen.

Regional Tjänsteplattform, RTP

Teknisk plattform som säkrar och effektiviserar informationsutbytet mellan olika IT-system inom vård och omsorg. Information om beställning, installation, anslutning och support.

Kontakt

För frågor om väntetider och konto för rapportering av väntetider, kontakta:

För frågor om hur en vårdgivares vårdutbud beskrivs: