Kakor (cookies)

 

På Vårdgivarguiden använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att göra inställningar i din webbläsare kan du välja att blockera kakor.

Så använder vi kakor (cookies)

eTjänstekortet innehåller information om din tjänsteidentitet och kan användas för säker inloggning på datorer samt inloggning till journalsystem och administrativa system. Kortet kan också användas för privat kontakt med myndigheter, kommuner, organisationer och företag på internet.

Om du redan har ett eTjänstekort med foto utfärdat av Stockholms läns landsting behöver du inte skaffa ett nytt kort.

Beslutet om eTjänstekort är taget i Landstingsfullmäktige (SPP 1073) och är baserat på:

  • krav från Datainspektionen
  • nationella IT-strategin
  • den nya patientdatalagen

Beställa kort för studerande

Studerande som ska gå Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ska först ha genomgått en JoBSH-utbildning.

Efter godkänd JoBSH-utbildning skickas automatiskt en beställning av eTjänstekort för studenten till SLL IT:s eTjänstekortkontors ordinarie beställningssystem för eTjänstekort.

Studenter med skyddade personuppgifter kan kontakta sin studievägledare eller motsvarande innan eTjänstekort utfärdas.

Fotografering för eTjänstekort

När beställning av ditt kort är genomförd ska du fotografera dig i fotoautomaten som finns på kortkontoret på Norra Stationsgatan 67. Du behöver inte boka tid för detta och du behöver inte heller boka tid när ditt kort är klart och du ska hämta det. 

Kortkontoret är öppet som drop-in för studenter -
Måndag-fredag kl 08.00-11.30 och kl 13.00-15.30

Plats för fotografering

eTjänstekortskontoret
Norra Stationsgatan 67, plan 2

Tillfälliga eTjänstekort/reservkort

Studenter som ska ha tillfälliga kort, s k reservkort, ska boka tid i Bokningskalendern.

Så hämtar du ut kortet

När kortet är klart och du har fått PIN-koder från Telia hemskickade till din folkbokföringsadress hämtar du kortet på en drop-in på kortkontoret.

Det är VIKTIGT att du tar med dig giltig ID-handling samt dina PIN-koder, annars kan inte kortet lämnas ut.

Kortet hämtar du på samma plats där du fotograferade dig, Norra Stationsgatan 67, plan 2.

Exempel på giltig ID-handling:

  • SIS-kort
  • svenskt pass eller körkort
  • Skatteverkets  eller nationellt ID-kort

Spärra kortet

Ditt eTjänstekort ska spärras om:

  • du har tappat ditt kort
  • du misstänker att någon kommit över dina PIN- och PUK-koder
  • uppgifterna på kortet eller i e-legitimationerna inte längre stämmer
  • kortet fungerar felaktigt.

Kontakta SLL IT Servicedesk för att spärra ditt kort, se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Om du tappar bort ditt kort ska du anmäla det till polisen.

PIN- och PUK-koder

Om ditt kort spärrats, vilket kan hända om du slår in fel pinkod tre gånger, kan du låsa upp kortet med hjälp av pukkoden. Pukkoden finns med i kuvertet som du fått från TeliaSonera och som du använde när du hämtade ut ditt kort.

Återlämning av kort

Kortet måste lämnas tillbaka när du är klar med din utbildning eller om du avbryter dina studier.

Kortet lämnas till eTjänstekortbeställaren på ditt lärosäte.

Så fungerar det

Support