Kakor (cookies)

 

På Vårdgivarguiden använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att göra inställningar i din webbläsare kan du välja att blockera kakor.

Så använder vi kakor (cookies)

Boka via telefon

Ett och samma telefonnummer gäller för bokning av alla tolktjänster inom hälso- och sjukvården i Stockholms län.

  1. Ring 08-123 140 00, du kommer till talsvarstjänsten.
    Välj via knappval vilken tjänst du vill använda dig av:

    - Expesstolk  (Läs mer under länken Om expresstolk)
    - Distanstolk
    - Platstolk

  2. Du blir kopplad till en tolkförmedling. Ha ditt kundnummer till hands. Om kundnummer saknas hjälper tolkförmedlingen till med att ordna ett.
  3. Den minsta tid du kan boka är en timme. Om bokningen avser ett hembesök, boka tolken tio minuter före patientbesöket.

Om expresstolk

Expresstolk (distanstolk utan tidbokning) innebär att tolkning ges direkt via telefon i de sex största tolkspråken arabiska, persiska, ryska, somaliska, spanska och turkiska.

Boka via Tolkportalen

Tolkportalen är ett digitalt verktyg för bokning och hantering av bokningar. Ett fåtal användare har hittills haft tillgång till Tolkportalen men under 2017 kommer fler att få möjlighet att använda portalen. Tolkportalen är självinstruerande och har hjälptexter som guidar dig om du behöver när du bokar. Du loggar in i Tolkportalen med din e-tjänstelegitimation.

Om du ännu inte har tillgång till Tolkportalen ska du boka tolk via telefon.