Registrera patient med reservnummer
Ibland kan du behöva ta ut ett reservnummer för att kunna registrera en patient.
Reservnummer behövs bland annat om:
- patienten saknar svenskt personnummer
- patienten bor utomlands
- patienten inte är identifierad.
Första gången en asylsökande söker vård ska reservnummer tilldelas. LMA-kort/nummer ska visas upp. Om patienten fått ett reservnummer tidigare och inte har kvar det ska patienten uppge namn och födelsedatum. Det är därför viktigt att du som vårdgivare kontrollerar i personuppgiftsregistret (PU) om personen har ett reservnummer innan du skapar ett.
Reservnummer ska som regel inte användas för patienter med skyddad identitet.
I vissa journalsystem finns funktionen att ta ut reservnummer, men om det saknas kan du hämta ett reservnummer genom att logga in i Personuppgiftsregistret, PU-webben.
Reservnummer byggs upp efter det svenska personnummerformatet (1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12) och Region Stockholms identifieras reservnummer med siffran 9 i positionen för tecken 1 och 2.
Reservnummer består av 12 tecken där tecknen 3 och 4 betecknar sekel och 5 och 6 betecknar året som reservnumret delats ut, de sex efterföljande är slumpvis framtagna med näst sista siffran udda eller jämn beroende på kön.
Support hanteras skyndsamt och vårdgivaren ansvarar för att kommunicera känsliginformation på ett säkert sätt.
PU-tjänsten förser leverantörer inom Region Stockholm och Region Gotland med personuppgifter. Den kan integreras med journalsystemet eller nås via en webbtjänst.
Support
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.