Till start

Vårdgivarguiden

Menuett portal för vårdgivare

Menuett portal är en del av it-systemet Menuett, som vänder sig till vårdgivare och kommunanvändare. Menuett portal används av vårdgivare för att administrera information om mottagningar, behandlare och andra användare, som i sin tur ska få behörighet att använda de andra it-systemen Libretto och Symfoni. I systemet kan vårdgivare dessutom göra ansökningar som ska hanteras och godkännas av hälso- och sjukvårdsförvaltningens tandvårdsenhet.

  • Vårdgivare och mottagningar får en bra överblick över alla behandlare och användare samt vilka mottagningar de arbetar på.
  • Ansvariga hos vårdgivare och på mottagningar kan se vilka vårdtyper och vårdområden som mottagningarna är kopplade till.
  • Ansvariga hos vårdgivare och på mottagningar kan även redigera basinformation som telefonnummer och e-post hos en mottagning eller vårdgivare.

Menuett portal för kommunanvändare

Menuett portal används också av kommunanvändare med särskilt fokus på administration av användare och boendeenheter.

  • Kommunanvändare kan i Menuett administrera boendeenheter och användare. Inloggning sker med e-tjänstekort, på samma sätt som för Symfoni.
  • Boendesamordnare kan se alla upplagda boendeenheter i kommunen, göra ansökningar om nya boendeenheter och redigera informationen för befintliga enheter.
  • Kommunala kontaktpersoner och administratörer kan se alla användare i kommunen, deras behörigheter samt lägga till och administrera behörigheter för användare i kommunen.
  • I Menuett ger kommunala kontaktpersoner och administratörer användare behörighet till rollen som "Intygsutfärdare" för att kunna skapa tandvårdsintyg i Symfoni.

Användare och behörigheter

För att kunna rapportera och fakturera regionfinansierad tandvård i Region Stockholms it-system för tandvård behöver du som vårdgivare vara registrerad som användare hos tandvårdsenheten på Region Stockholms hälso- och sjukvårdsförvaltning. Du behöver också ett Siths-kort, det vill säga ett smart kort eller e-tjänstekort med ett Siths-certifikat.

Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.

Användarstöd

Användarmanualer och blanketter för Menuett:

Menuett – introduktionskurs

En webbutbildning om Menuett finns på Region Stockholms utbildningsportal Lärtorget. Den ger dig grundläggande kunskaper för att kunna börja använda systemet. Logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort, webbutbildningen öppnas då direkt.

För dig som inte har ett e-tjänstekort: klicka på "Publik kurskatalog" och sök därefter på "Menuett" för att hitta webbutbildningen.

Libretto och Symfoni

För att registrera, lista, rapportera och fakturera inom den regionfinansierade tandvården används it-systemen Libretto och Symfoni.

Libretto är ett it-stöd för vårdgivare som utför regionfinansierad barn- och ungdomstandvård. Här finns information om inloggning, behörighet, användarstöd och support.

Symfoni används vid vuxentandvård som finansieras av Region Stockholm för att bland annat fakturera utförd tandvård och följa upp de patienter som ska munhälsobedömas samt av anställda i kommunen eller privat regi/boendeenhet för att administrera tandvårdsstödsintyg och erbjuda munhälsobedömning.

Frågor och svar

Vanliga frågor och svar om kontohantering och problem vid inloggning i tandvårdssystemen Libretto, Menuett och Symfoni.

Support

För att funktionerna i systemet ska fungera på ett bra sätt ska senaste versionerna av webbläsarna Google Chrome eller Microsoft Edge användas.

Om du har problem vid inloggning, läs frågor och svar här ovan eller kontakta serviceförvaltningens servicedesk.

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    Kontakt

    Tandvårdsenheten

    Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Box 30202, 104 25 Stockholm

    • Uppdaterad: 28 maj 2024

    • Faktagranskad: 28 maj 2024

    • Redaktör: Björn Larsson

    • Faktagranskare: Jenny Jenkins, hälso- och sjukvårdsförvaltningen