Till start

Vårdgivarguiden

Beställningsrutinerna som beskrivs på den här sidan är anpassade för vårdgivare som behöver införa e-tjänstekort och som har fler än fem anställda.

Beställa e-tjänstekort

För att göra en beställning måste du först teckna ett avtal med serviceförvaltningen. Kontakta säker id-förvaltningen så får du mer information om avtalen. Kontaktuppgifter hittar du längre ner.

Din vårdenhet ska ha en utsedd kontaktperson som är övergripande ansvarig och behörig att beställa e-tjänstekort. Det går också bra att ha fler personer som kan beställa kort men det kan bara vara en som är övergripande ansvarig.

  • Den som är övergripande ansvarig får behörighet till beställningssystemet.
  • Vill du ha fler behöriga beställare skickar du en anmälan om detta till säker id-förvaltningen.

Säker id-förvaltningen

Fotografering

När beställningen av kortet är klar ska den anställde fotografera sig i fotoautomaten på Lindhagensterrassen 1, entréplan.

Kortkontorets öppettider

Vårdgivare utan avtal som behöver e-tjänstekort

Verksamheter som behöver e-tjänstekort men inte har ett separat avtal för utfärdande av e-tjänstekort med serviceförvaltningen, beställer enligt en annan rutin.

Så aktiverar du ditt kort

När kortet är klart skickas det till din folkbokföringsadress antingen via a-post eller via rekommenderad post.

För att e-tjänstekortet ska fungera måste du aktivera kortet personligen hos id-administratör på serviceförvaltningens kortkontor, Lindhagensterassen 1, plan 3.

För att aktivera kortet måste du:

  • ha det nya e-tjänstekortet med dig.
  • ha giltig svensk fysisk id-handling med dig. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar som till exempel en id-handling inlagd i bank-id, Freja e-id eller liknande.
  • tänka ut en 6–8 siffrig pinkod som du anger vid aktivering av e-tjänstekortet.

Aktivera e-tjänstekort på Lindhagensterrassen 1, plan 3 sker på drop in-tid.
Se kortkontorets öppettider.

Support och kontakt

Har du frågor om e-tjänstekort - kontakta serviceförvaltningens servicedesk.

Serviceförvaltningens servicedesk

Serviceförvaltningens it-portal

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

    • Uppdaterad: 23 januari 2024

    • Faktagranskad: 24 november 2022

    • Redaktör: Björn Larsson

    • Faktagranskare: Agneta Vifell, serviceförvaltningen