Kakor (cookies)

 

På Vårdgivarguiden använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Genom att göra inställningar i din webbläsare kan du välja att blockera kakor.

Så använder vi kakor (cookies)

Råd till vårdgivare

  • Gör en bedömning om det finns alternativa produkter som patienten kan köpa receptfritt på apoteket eller i andra butiker.
  • Om det finns alternativa produkter att köpa informerar du patienten om dessa. Berätta också att patienten får ersättning för sina utlägg och att kvitton för utlägg ska sparas. Blanketten finns bland annat på vardgivarguiden.se. Skriv gärna ut den och ge den till dina patienter.
  • Om det inte finns tillgängliga alternativ kontaktar du Förbrukningshjälpmedel i hemmets förskrivartelefon. De kan ordna särskilda leveranser i medicinskt prioriterade fall. Telefonnumret hittar du när du loggat in på Beställningsportalen. När förskrivartelefonen är stängd kan du mejla fhh.slso@sll.se. Det gäller även under helger.

Vilka hjälpmedel är försenade?

Leveransstörningen omfattar bland annat näringsprodukter, sårvårdsprodukter, kompressionsmaterial samt hjälpmedel vid inkontinens, diabetes och andning.

Varför är det störningar i leveranserna?

Störningarna i leveranser har uppstått i skiftet från en leverantör till en annan. Sedan 1 juni bedriver landstinget förbrukningshjälpmedel i egen regi och systemet fungerar dessvärre inte som det ska. Landstinget ser mycket allvarligt på förseningarna.

Hjälpmedlen finns i lager i länet men kan inte levereras i den takt som önskat på grund av brister i kopplingarna mellan beställning, lagerhållning och utleverans. Stockholms läns sjukvårdsområde som ansvarar för leveranserna arbetar med följande åtgärder: förstärkt kundtjänst och förlängd telefontid, organisation för expressleveranser och möjlighet för patienter som köpt egna förbrukningshjälpmedel att få ersättning. 

Läs mer