Till start

Vårdgivarguiden

Boka via telefon

Ett och samma telefonnummer gäller för bokning av alla tolktjänster inom hälso- och sjukvården i Stockholms län.

  1. Ring 08-123 140 00, du kommer till talsvarstjänsten.
    Välj via knappval vilken tjänst du vill använda dig av:
    - Expresstolk  (Läs mer under länken Om expresstolk)
    - Distanstolk
    - Platstolk (Går ej att boka nu pga risk för smittspridning av coronavirus)
  2. Du blir kopplad till en tolkförmedling. Ha ditt kundnummer till hands. Om kundnummer saknas hjälper tolkförmedlingen till med att ordna ett.
  3. Den minsta tid du kan boka är en timme. Om bokningen avser ett hembesök, boka tolken tio minuter före patientbesöket.

Observera - det går för närvarande inte att boka videotolkning i Tolkportalen. Vid önskemål om videotolkning, använd talsvarstjänsten. 

Om expresstolk

Expresstolk (distanstolk utan tidbokning) innebär att tolkning ges direkt via telefon i de sex största tolkspråken arabiska, persiska, ryska, somaliska, dari och tigrinja.

Talsvarstjänsten - tolkbokning

Schematisk bild över talsvarstjänsten vid tolkbokning via telefon i Region Stockholm.

Boka via Tolkportalen

Tolkportalen är ett digitalt verktyg för bokning och hantering av bokningar. Tolkportalen är självinstruerande och har hjälptexter som guidar dig om du behöver när du bokar. Du loggar in i Tolkportalen med din e-tjänstelegitimation.

Om du ännu inte har tillgång till Tolkportalen ska du boka tolk via telefon.

Utbildning

Tolkportalen - e-utbildning

Utbildning om hur du beställer och använder tolk i Region Stockholm.

  • Uppdaterad: 22 januari 2021

  • Faktagranskad: 27 januari 2020

  • Redaktör: Britta Manninen

  • Faktagranskare: Peter Ölund, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen