Till start

Vårdgivarguiden

Expresstolk innebär att vårdpersonal och patient sitter tillsammans vid en telefon med högtalartelefon och ringer upp tolken direkt.

Du som vårdpersonal får tillgång till tjänsten expresstolk genom att ringa upp 08-123 140 00 och väljer alternativ expresstolk, därefter väljer du det språk du efterfrågar via knappval. Du kopplas då till Transvoice Sweden AB som tillhandahåller tjänsten och det expresstolk språk du valt.

Tjänsten finns för språken:

  • arabiska
  • dari
  • persiska
  • ryska
  • somaliska
  • tigrinja

Expresstolk i arabiska erbjuds alla dagar mellan 8-22.
Övriga expresstolk språk erbjuds vardagar mellan 8-17.
Vid akut behov av språktolk övriga tider, ring 08-123 140 00 och välj Distanstolk.

För språktolk i spanska, turkiska (tidigare expresstolkspråk) och övriga språk gäller jourförmedling för akut behov av språktolk, ring 08-123 140 00 och välj Distanstolk. 

Till tolken anger du mottagningens kundnummer hos Transvoice, det är det samma som används vid bokning av tolk för distans- eller kontakttolk.

Är du osäker på mottagningens kundnummer kan du mejla eller ringa Transvoice.
E-post: boka.sthlm@transvoice.se
Telefon: 08-120 800 00

Om du saknar kundnummer vid inringning så hanteras det via Transvoice Kundtjänst under kontorstid, mellan 8-17. Tider utanför normal arbetstid följer Transvoice upp i efterhand och registrerar mot befintigt kundnummer eller registrerar ett nytt kundnummer om det saknas.

 

  • Uppdaterad: 30 november 2020

  • Faktagranskad: 30 november 2020

  • Redaktör: Britta Manninen

  • Faktagranskare: Peter Ölund, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen