Så ansluter du till läkemedelsförsörjningen
Region Stockholm har tecknat avtal med två leverantörer för att stödja försörjningen av läkemedel.
Avtalen gäller:
- beställningssystem för läkemedel på rekvisition
- läkemedelsleveranser
- beställning av extempore och cytostatika
- läkemedelssupport.
Avtalet ger tillgång till läkemedelsrabatter
Regionägda vårdgivare måste använda avtalade leverantörer för beställning av läkemedel på rekvisition.
Privata vårdgivare som har avtal med Region Stockholm får välja om de vill ordna sin läkemedelsförsörjning med upphandlade leverantörer eller om de vill ordna sin läkemedelsförsörjning på något annat sätt.
Fördelen för privata vårdgivare att välja Region Stockholms leverantörer är att de får ta del av upphandlade läkemedel med avtalade rabatter.
Registrera din verksamhet i EK
För att utnyttja läkemedelsförsörjningsavtalen behöver man inte avropa avtalen genom att skriva på något utan det är fritt att använda sig av det om man registrerar sina läkemedelsförsörjningsuppgifter i Elektroniska katalogen, EK.
Uppgifter som ska registreras är:
- organisationsuppgifter
- uppgifter om läkemedelsförråd (godsmottagare i EK)
- vilka medarbetare som ska ha behörighet till beställningssystemet.
För att få tillgång till beställningssystemet krävs att ert läkemedelsförråd, samt de medarbetare som är behöriga att beställa läkemedel, är registrerade i EK.
Vårdgivaren ansvarar för att löpande uppdatera uppgifterna i EK.
Beskriver hanteringen av information i EK för att registrera uppgifter för läkemedelsförråd (godsmottagare) samt logistiken inom läkemedelsförsörjningen. Uppdaterad 27 januari 2023.
Katalog med uppgifter om personer, funktioner, enheter och verksamheter som har ett avtal med Region Stockholm. Hur du gör för att uppdatera informationen och hur den sedan visas.
Blanketter för registrering
Om vårdgivaren tidigare inte har använt sig av regionens avtal om läkemedelsförsörjning, LMF-avtal, skickas alla tre blanketterna in. Vid eventuella ändringar används blankett 2 och 3.
De ifyllda blanketterna skickas via Serviceförvaltningens it-portal.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLLnet krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Systemkrav
Vårdgivaren ansvarar för att medarbetare kan använda beställningssystemet på sina pc-arbetsplatser. Vissa tekniska krav ställs på datormiljön för att systemet ska fungera.
Säkerställ att er organisation använder en kompatibel version av applikationer och webbläsare innan uppdateringen till Transport Layer Security (TLS) 1.2 för att fortsätta använda Proceedo-tjänster.
Att använda icke-kompatibla versioner av applikationer och webbläsare leder till problem och kan kräva manuell uppdatering av applikationer.
Uppdaterad 21 april 2021.
Beställningssystem för läkemedel på rekvisition
I beställningssystemet (Proceedo) beställer du läkemedel på rekvisition, förutom cytostatika och individuellt anpassade TPN. Läs mer på sidan där du även hittar manualen och länk till utbildningsfilmer.
Inloggning och instruktioner. Här beställer du läkemedel på rekvisition, förutom cytostatika och individuellt anpassade TPN.
Kontakt för vårdgivare
Malin Alenius|Handläggare, Läkemedelsenheten
- malin.alenius@regionstockholm.se
- |
- 08-123 139 69
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Region Stockholms läkemedelsförsörjning
Region Stockholms läkemedelsförsörjning
E-post/supporttelefon:
Relaterad information
Samlad information om beställning och leverans av läkemedel på rekvisition, kommunala läkemedelsförråd och läkemedel för klinisk prövning.