Frågor och svar
Vanliga frågor och svar om lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård och den regionala överenskommelsen mellan Region Stockholm och kommunerna i Stockholms län.
Om lagen
Utskrivningsprocessen
För patienter som efter ett slutenvårdstillfälle har behov av avancerad sjukvård i hemmet (ASiH) ska en fast vårdkontakt i öppenvården utses. En fast vårdkontakt kan inte utses inom ASiH. Om patienten har behov av hemtjänstinsatser samtidigt som han/hon är ansluten till ASiH ska en SIP erbjudas patienten. Den fasta vårdkontakten ska ansvara för att en SIP upprättas. Representanter från ASiH-vårdgivare och kommunen ska delta vid mötet.
Om patienten bor på särskilt boende eller serviceboende och är listad hos en läkarorganisation ska fast vårdkontakt utses inom den valda läkarorganisationen. För samtliga individer på särskilt boende som har vårdats inom slutenvården ska en SIP erbjudas. Se information om planering och samordning för individer vid särskilda boenden. Lagen om samverkan vid utskrivning, metodstöd
Enligt de gemensamma rutinerna ska kommunen kvittera mottaget inskrivningsmeddelande inom 24 timmar på vardagar och lämna uppgifter om eventuella pågående kommunala insatser. Kvittering görs genom WebCare eller genom fax. I den framtagna faxmallen finns ett särskilt fält där kommunen kvitterar mottaget inskrivningsmeddelande. Se faxmallen med manual. Lagen om samverkan vid utskrivning, metodstöd
Vuxna (personer som är 18 år och äldre) som lever i hemlöshet och saknar folkbokföringsadress kan inte hanteras i WebCare. Om möjligt, skickas ett inskrivningsmeddelande till den kommun där personen senast var folkbokförd i Stockholms län. Öppenvård för vuxna som lever i hemlöshet och är folkbokförda i Sverige ges vid Pelarbackens öppenvårdsmottagning. Patienter med reservnummer och patienter med skyddad identitet kan inte hanteras i WebCare. Informationsöverföring till kommunen och öppenvård ska ske genom avidentifierade faxmeddelanden eller brev. Patienter som är folkbokförda i ett annat län och vårdas inom slutenvården inom Stockholms läns landsting och har behov av kommunala insatser efter utskrivning ska överföras till ett sjukhus i hemlandstinget för planering inför utskrivning. För hantering av utlandssvenskar, utländska medborgare, ambassadpersonal och personer som arbetar, studerar och/eller tillfälligt vistas i Sverige.
Betalningsansvar och fakturering
Samordnad individuell plan, SIP
Ersättning ges för upprättad SIP inom ramen för Husläkarverksamhet med basal hemsjukvård för patienter som skrivs ut från sluten hälso- och sjukvård och har behov av insatser från både den regionsfinansierade hälso- och sjukvården och kommunen (2.500 kr, KVÅ kod: AU125). Ersättning ges när SIP har upprättats vid ett fysiskt möte eller videokonferens och när mottagningen har följt gällande tidsregler i enlighet med lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Den fasta vårdkontakten/husläkarmottagningen ska helst kalla till SIP i webcare innan patienten är utskrivningsklar dock senast tre kalenderdagar från det att slutenvården har meddelat att patienten är utskrivningsklar. Ersättning ges inte för SIP där husläkarmottagningen medverkar över telefon. Vid upprättande av SIP ska vägledningen framtagen av Region Stockholm och Storsthlm följas. Ersättning för aktivt deltagande i SIP (750 kr, KVÅ kod: AU124) utbetalas som tidigare om
Läs mer
Lag (2017:162) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård gäller sedan 1 januari 2018. Mellan regionen och kommunerna i Stockholms län gäller en överenskommelse om riktlinjer, fristdagar och betalningsansvar.
Utbildningsmaterial om lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.