Frågor och svar om Lifecare SP
Utbildning i Lifecare SP
I Stockholms län ska samordnade individuella planer (SIP) startas, följas upp och avslutas i Lifecare SP då aktören har tillgång till Lifecare SP. Den som kallar till SIP beslutar om det är SIP-mallen i Lifecare SP eller SIP-mallen i journal- eller dokumentationssystemet som är bäst lämpad för att dokumentera planen.
Om journal- eller dokumentationssystemets mall används för planen ska det dokumenteras i fritextfältet under mötesanteckning i Lifecare SP. Likaså ska beslut som fattas kring SIP alltid dokumenteras i journalsystemet/dokumentationssystemet.
Inloggning sker inte med HSA-id eller e-tjänstekort/Siths-kort. På sidan med utbildningsmaterial för Lifecare SP på Vårdgivarguiden finns instruktioner för användandet av utbildningsmiljön samt inloggningsuppgifter. Läs dessa instruktioner innan du loggar in:
Funktioner i Lifecare SP
Rubriken "Inneliggande patienter SVP" syns först då en kallelse till SVP är skickad. En annan orsak kan vara att du saknar den personliga behörigheten att se detta. Stäm i så fall av med behörighetsansvarig.
Frågetecknet som finns i vänstermenyn i Lifecare SP är en användarmanual med information om de olika funktionerna i systemet. Observera att du kan behöva byta sida för att få fram information. Exempelvis finns det ingen information tillgänglig om du trycker på frågetecknet när du befinner dig på startsidan i systemet.
Nej, det har varit ett medvetet val att inte införa en sådan funktionalitet då det skulle göra bevakningen av Lifecare SP personberoende. Tills vidare gäller anvisningarna, enligt metodstödet, att manuellt logga in i Lifecare SP två gånger per dag för att kontrollera ärenden.
Patienter betraktas som inneliggande hela utskrivningsdagen fram till dygnsbryt klockan 00.00. Observera att patienter finns kvar på inneliggandelistan även efter dygnsbryt om inte alla mottagande parter har kvitterat utskrivningsmeddelandet.
Spårfärgen genereras utifrån aktörernas svar på sina respektive frågor i planeringsunderlaget. Frågorna utgör underlag för vilken spårfärg som genereras för processen i Lifecare SP.
Spårfärgerna är ett stöd i bedömningen av patientens tillstånd och behov av insatser och ersätter inte yrkesprofessionens egen bedömning. Exempelvis är röd spårfärg inte per automatik en indikation på att inledande SIP på sjukhus är nödvändig innan utskrivning. Vårdpersonalen kan ändra spårfärgen manuellt.
Mer information om spårfärgerna finns i lathunden:
Det stämmer att man får upp denna ruta varje gång man lägger till ny information eller ändrar något för att sedan klicka på ”Spara”. Vi har rapporterat detta till leverantören som ett felmeddelande.
Informationen sparas som den ska och inget går förlorat, därför är meddelandet missvisande. Det som händer är att systemet, samtidigt som informationen sparas ner, backar tillbaka till föregående fönster och därav felmeddelandet om att information går förlorad, fastän den sparas.
Man kan uppdatera planeringsunderlaget under hela vårdtillfället. Övriga deltagare får ett meddelande i inkorgen vid en uppdatering av planeringsunderlaget. Dokumentets historik sparas dock ej.
ADL fylls i och skickas med vid meddelande om utskrivning. Vid behov kan man skicka ADL under hela vårdtillfället. Under ett pågående vårdtillfälle finns möjlighet att skicka generella meddelanden rörande patienten i fråga. I de generella meddelandena kan man bifoga ADL-status och så fort patienten är inskriven hos slutenvården kan en ADL-status fyllas i och skickas.
Tidigare vårdprocesser försvinner inte automatiskt utan ligger kvar tills vidare och kan kommas åt av behörig personal via "Tidigare processer" under ”Personuppgifter”.
Man kan se patientens tidigare processer som vårdenheten man är inloggad på har varit deltagare i. Om man inte har varit del av processen på något sätt så kan man se att det finns en process man inte är del av.
Man kan se inneliggande patienter som den inloggade enheten har en relation till via sidan "Inneliggande patienter SPU". Man kan även ta ut en rapport (SPU: pågående vårdtillfällen) över en verksamhets aktiva ärenden.
Ja, reservnummer kan hanteras i Lifecare SP.
Personer med sekretessmarkering och personer med skyddad adress/skyddad folkbokföring (kallades tidigare kvarskrivning) hänvisas till de manuella rutinerna för informationsöverföring.
Kallelsen till SIP kommer till mottagande enhets inkorg i Lifecare SP. Vårdgivare med Lifecare SP ansvarar för att gå in i Lifecare SP två gånger per dag för att kontrollera inkomna ärenden och meddelanden. Det finns ingen koppling mellan kalendrar i Outlook och Lifecare SP.
I de fall patienten exempelvis godkänts för geriatrik eller rehab ska inte meddelande om utskrivningsklar skickas. På dessa patienter registreras i stället byte av avdelning/enhet (om bytet sker inom Region Stockholm) och processen avslutas först då patienten skrivs ut därifrån.
Om patienten byter avdelning/enhet utanför Region Stockholm ska processen avslutas i Lifecare SP.
Vårdbegäran är en funktion i Lifecare SP som är tänkt att ersätta den ”lapp/pärm” som idag skickas med en patient som exempelvis bor på ett särskilt boende när hen skickas in akut till sjukhus.
Viktigt att veta: Funktionen ska inte användas innan akutmottagningarna får tillgång till systemet. Tidpunkten för när detta kommer att ske har ännu inte fastställts.
Driftsättning av Lifecare SP
Denna installation av Lifecare SP är avgränsad till samverkan inom Stockholms län.
Regionfinansierade verksamheter i länet som idag samverkar via it-stödet Lifecare SP:
- Samtliga verksamheter som tidigare använde it-stödet Webcare, plus
- ASIH (Avancerad sjukvård i hemmet)
- Primärvårdsrehab (inklusive neuroteamen)
- Hemsjukvård kvällar, nätter och helger
- Barn- och ungdomspsykiatri
- Vuxenpsykiatri
- Allmänpsykiatrisk tvångsvård
- Rättspsykiatrisk vård
- Beroendevård (inklusive heldygn för hemlösa)
- Ätstörningsvård
- Habilitering
- Verksamheter inom somatisk vård för barn och unga som tidigare inte använt Webcare.
Kommunala verksamheter i länet som idag samverkar via it-stödet Lifecare SP:
- Handläggare/socialsekreterare inom myndigheter som tidigare använde it-stödet Webcare, det vill säga äldre- och funktionshinderområdet, plus
- Handläggare/socialsekreterare inom myndigheter för socialpsykiatri, barn och unga samt missbruk och beroende som har dialog med slutenvården i samband med utskrivning.
Behovet av, och möjligheten till, att införa Lifecare SP inom nedanstående verksamheter utreds:
- Barn- och ungdomsmedicinska mottagningar (BUMM)
- Särskilda boenden för äldre (Säbo) i kommunal och privat regi*
- Säbo-läkare som är godkända att utföra uppdraget läkarinsatser i särskilt boende för äldre*
- Akutmottagningar för vuxen somatisk vård*
- Legitimerad personal godkända att utföra hälso- och sjukvårdsinsatser enligt lag om stöd och service (LSS).
*Planeras att få Lifecare SP samtidigt.
I händelse av driftavbrott i Lifecare SP gäller reservrutinen att övergå till manuell informationsöverföring.
Inloggning och teknisk åtkomst till Lifecare SP
För att it-stödet Lifecare SP ska fungera behöver vissa tekniska förutsättningar säkerställas hos användarna, som till exempel att rätt operativsystem och rätt webbläsare används. Observera att de tekniska förutsättningarna kan komma att revideras över tid.
Om det uppstår problem med inloggningen, gör följande:
- Kontrollera att ditt Siths-kort verkligen sitter på plats i kortläsaren innan du klickar på länken till Lifecare SP.
- Säkerställ att du valde rätt ingång vid inloggningen.
- E-tjänstekort – via Region Stockholm
Väljer de som fått sitt e-tjänstekort utfärdat via Region Stockholm och har Net id installerad på datorn. - Siths e-id – via Region Stockholm
Väljer de som fått sitt e-tjänstekort utfärdat via Region Stockholm och har Siths e-id-appen installerad på datorn. - E-tjänstekort/IDP – via extern part/ombud
Väljer de som fått sitt e-tjänstekort utfärdat via extern part/ombud och antingen har Net id eller Siths e-id md-klient installerad på datorn. Observera att Net id och Siths e-id md-klient inte kan samexistera på datorn.
- Rensa alla dina ”cookies” i webbläsaren.
- Stäng ner webbläsaren, starta sedan upp den igen. Försök att logga in igen.
- Kontrollera om samma fel uppstår om du byter webbläsare (Google Chrome/Microsoft Edge)
- Fråga dina kollegor om de upplever samma problem.
- Säkerställ att ditt användarnamn (HSA-id) verkligen finns upplagt i Lifecare SP och att du är kopplad till rätt uppdrag och vårdenhet.
Då kan du behöva rensa cache och cookies i din webbläsare:
- Tryck först ner tangenterna Ctrl + Shift + Delete när du är inne i webbläsaren (till exempel Chrome eller Edge).
- Då kommer det upp en ruta där man kan ställa in "Tidsintervall" vilket du behöver ändra till det längsta alternativet vilket i Chrome är "Sedan kontot skapades” och i Edge "All tid".
- Längre ner i rutan ska "Cookies och annan webbplatsdata" samt "Cachade bilder och filer" vara ibockade innan du klickar på knappen "Rensa data" nere i högra hörnet på rutan.
Observera att man ibland även måste starta om webbläsaren för att resningen ska ha effekt.
Orsaken till detta är att datorn som du försöker logga in via saknar rätt certifikat för autentisering. Lösningen på problemet är att du/ni installerar mellanliggande- och rootcertifikat på datorn.
Regionens policys och riktlinjer runt metoder för autentisering till it-system med tillgång till särskilt känslig information (patient och person) kräver tillitsnivå 3 och uppåt.
För närvarande är e-tjänstekort/SITHS enda färdiga inloggningsmetod för att kunna arbeta i Lifecare SP.
Ett arbete pågår med Freja eID+ i kombination med Freja Organisations eID och en pilot planeras men det ligger längre fram i tiden.
För frågor om inloggning och SITHS-kortbeställning för verksamheter inom kommun vänligen kontakta:
Katarina Völgy|Representant Stockholms läns kommuner
För att webblänken till Lifecare SP ska bli synlig för din verksamhet under ”Publikationer” i Take care behöver din lokala/vårdgivarspecifika Take care-förvaltning ställa in detta. Hittar du inte länken till Lifecare SP under ”Publikationer” i Take care ska du höra av dig till din lokala/vårdgivarspecifika Take care-förvaltning:
Förvaltning och support av Lifecare SP
Om er verksamhet tillhör en vårdgivare som har egen lokal förvaltning av Lifecare SP ska ni vända er till dem. De har fått information om hur behörighet ges till användare inom organisationen.
Här finns informationen om:
Om er verksamhet tillhör en vårdgivare som saknar egen lokal förvaltning av Lifecare SP hanteras behörighetstilldelningen av den centrala förvaltningen. I detta fall ska ifylld blankett för beställning av behörighet skickas in till dem.
Här finns beställningsblankett för:
Huvudleverantören ansvarar för att anmäla sina eventuella underleverantörer till HSF för att de ska få tillgång till Lifecare SP, vilket ska ske enligt följande rutin:
Dessa underleverantörer blir då upplagda som egna vårdgivare i Lifecare SP eftersom de har eget medicinskt ansvar.
Be patienten att skicka ett brev med namn och personnummer samt en beskrivning av förfrågan till registraturen på HSF: Registrator, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, Box 30017, 104 25 Stockholm. Efter det sker en diarieföring av ärendet. Efter handläggning kommer registerutdraget sedan att skickas i ett rekommenderat brev till den aktuella patienten.
En patient som är över 13 år, alternativt en vårdnadshavare till barn under 13 år, kan få information om vilka av dennes/barnets personuppgifter som använts i systemet, vad informationen använts till, var uppgiften kommer från, en lista över de vårdgivare som tagit del av personuppgifterna i systemet samt när de tog del av uppgifterna.
För att ansluta verksamheten till Lifecare SP behöver verksamheten ha ett vårdavtal med Region Stockholm. För mer information, skicka in din fråga till serviceförvaltningens servicedesk:
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
För att en verksamhet ska få en lokal förvaltning i Lifecare SP krävs att man har en egen katalogansvarig för Ek. En organisation behöver ha ungefär 500 personposter eller mer för att få eget katalogansvar i Ek.