Inloggning i SAM-tjänsten
SAM-tjänsten erbjuder distansuppkoppling till SLLnet som är Region Stockholms gemensamma datanät.
e-tjänstekort och tillhörande PIN-kod
För att logga in i SAM-tjänsten behöver ett e-tjänstekort* och en sexsiffrig PIN-kod som hör till e-tjänstekortet.
Mer information om hanteringen av e-tjänstekort för privata vårdgivare hittar du under länken:
Samlad information om e-tjänstekort. Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt kort.
*Andra kort som kan användas är Skatteverkets ID-kort med e-legitimation, Telia e-legitimation på kort eller något SITHS-kort. Om du väljer att använda Skatteverkets ID-kort eller Telias e-legitimation behöver du ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din e-tjänstekorthandläggare för mer information.
Programvaran NetID och kortläsare
NetID
Du behöver ha programvaran NetID installerad på din dator. Om du saknar programvaran ska du vända dig till IT-supporten för din verksamhet för att få hjälp, alternativt själv ladda ned programvaran.
Kortläsare
Om du saknar kortläsare ska du beställa enligt de rutiner för inköp av IT-produkter som vanligtvis används på din arbetsplats.
Du som inte har IT-support kan läsa mer om NetID och om kortläsare under länken:
Är det möjligt att få dispens från kravet att använda e-tjänstekort?
Det går att ansöka om en tidsbegränsad dispens från att använda e-tjänstekort för inloggning till SAM-tjänsten. Dispensen kommer att lämnas restriktivt och i huvudsak till medarbetare inom Region Stockholm med arbetsplats utanför Sverige.
Ansökan om dispens från kravet på inloggning med e-tjänstekort i SAM-tjänsten.
Vad gäller för konsulter ?
För konsulter finns möjlighet att använda två typer av e-tjänstekort (OSIS och reservkort). Även kort från andra utgivare kan användas, exempelvis id-kort från Skatteverket. Fördelen med kort från andra utgivare är att den externa medarbetaren inte behöver komma till e-tjänstekortkontoret i Stockholm för fotografering utan detta kan istället ordnas på distans.
Kortet behöver inte heller återkallas efter att uppdraget är slut. Observera att kortet inte fungerar som inpasseringskort och kan inte heller användas för visuell identifikation i Region Stockholms lokaler.
Kravet för att kort från annan utgivare ska fungera för inloggning i SAM-tjänsten är att den externa medarbetaren har:
- en personpost i EK
- något av följande kort:
Skatteverket, Telia eller alla SITHS-kort.
SITHS-kort
Om medarbetaren har personpost i EK och har ett SITHS-kort utfärdat i Stockholms län ska det gå att använda kortet direkt. Om SITHS-kortet är utfärdat på annan ort behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din e-tjänstekortansvarige för mer information.
Kort från Skatteverket eller Telia
Om medarbetaren har ett kort från Skatteverket eller Telia behöver medarbetaren ladda ner ett HCC-certifikat till kortet. Kontakta din e-tjänstekortansvarige för mer information.