Reservkort – ett tillfälligt e-tjänstekort
Om du snabbt behöver ett e-tjänstekort kan ett så kallat reservkort utfärdas, vilket är ett tillfälligt kort. Reservkort är ett e-tjänstekort utan fotografi och med begränsad giltighetstid.
Kontinuerlig reservkortshantering
Verksamheter med minst fem anställda kan välja att ha en kontinuerlig reservkortshantering via serviceförvaltningens servicedesk.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLLnet krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Enstaka reservkort
Så här gör du för att få ett enstaka reservkort:
- Din verksamhet måste ha vårdavtal med Region Stockholm och du måste ha din personpost upplagd i Region Stockholms elektroniska katalog, Ek.
- Betala in 362 kronor (inklusive moms) på bankgiro 5144-9023, ange HSA-id på den person som betalningen gäller för. Skriv ut en betalningskopia.
- Fyll i blanketten "Ansvarsförbindelse avseende användning av e-tjänstekort" som sedan ska skrivas under av ansvarig vårdgivare.
- Boka tid för utfärdande av reservkort på serviceförvaltningens kortkontor.
- Ta med ansvarsförbindelsen, kopia på inbetalningen samt giltig id-handling till e-tjänstekortkontoret, annars kan inte reservkortet utfärdas.
Observera att id-handlingen måste vara ett fysiskt kort eller pass. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar som till exempel en id-handling inlagd i Bank-id, Freja e-id eller liknande.
Ansvarsförbindelse inklusive ytterligare information: kostnad för kodbrev, certifikat och rutiner för spärrning, felanmälan och förlust.
Reservkortet kan bara utfärdas till en person på plats som har en giltig id-handling och en personpost i Ek.
Support och kontakt
Har du frågor om hur du skaffar ett avtal för kontinuerlig reservkortshantering eller annat som gäller reservkort kan du kontakta serviceförvaltningens servicedesk.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLLnet krävs även inloggning med e-tjänstekort.