Reservkort – ett tillfälligt e-tjänstekort
Om du snabbt behöver ett e-tjänstekort kan ett så kallat reservkort utfärdas, vilket är ett tillfälligt kort. Reservkort är ett e-tjänstekort utan fotografi och med begränsad giltighetstid.
Kontinuerlig hantering av reservkort
Verksamheter med minst fem anställda kan välja att ha en kontinuerlig hantering av reservkort via serviceförvaltningens servicedesk.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Enstaka reservkort
Så här gör du för att få ett enstaka reservkort:
- Din verksamhet måste ha vårdavtal med Region Stockholm och du måste ha din personpost upplagd i Region Stockholms elektroniska katalog, Ek.
- Betala in 634 kronor (inklusive moms) på bankgiro 5144-9023, ange HSA-id på den person som betalningen gäller för. Skriv ut en betalningskopia.
- Fyll i blanketten ”Ansvarsförbindelse avseende användning av e-tjänstekort” som sedan ska skrivas under av ansvarig vårdgivare.
- Användaren hämtar reservkortet på serviceförvaltningens kortkontor på drop in tid.
- Ta med ansvarsförbindelsen, kopia på inbetalningen samt giltig id-handling till kortkontoret, annars kan inte reservkortet utfärdas.
Observera att id-handlingen måste vara ett fysiskt kort eller pass. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar som till exempel en id-handling inlagd i Bank-id, Freja e-id eller liknande.
Reservkortet är ett tillfälligt e-tjänstekort med giltighetstid i max 180 dagar, som utfärdas om:
- Personen har glömt sitt ordinarie e-tjänstekort hemma och bedöms inte kunna åka hem och hämta kortet
- Personen behöver ett reservkort i väntan på nytt kodbrev
- Personen tappat bort sitt ordinarie e-tjänstekort eller om det blivit stulet
- Personens ordinarie e-tjänstekort gått sönder eller fungerar felaktigt
- Personen behöver ett reservkort i väntan på sitt ordinarie e-tjänstekort
- Vid en anställningstid som är kortare än 3 månader. För privata bolag gäller en anställning kortare än 6 månader
- Personen inte har möjlighet att få ett ordinarie e-tjänstekort. Till exempel om personen inte har svenskt personnummer och/eller inte är folkbokförd i Sverige.
Den lokala organisationen bedömer i vilka situationer ett reservkort ska utfärdas. Det finns 2 säkerhetsnivåer på certifikat till reservkort, LoA2 och LoA3.
Giltighetstid för certifikat till reservkort
Giltighetstiden för certifikat till reservkort bestäms beroende på varför ett reservkort utfärdas, se nedan. Har personen en anställning eller uppdrag i mer än 180 dagar ska ordinarie e-tjänstekort utfärdas inom dessa 180 dagar.
Giltighetstider
- 10 dagar – om personen glömt sitt e-tjänstekort och bedöms inte kunna åka och hämta kortet
- 10 dagar – i väntan på kodbrev
- 30 dagar - i väntan på ordinarie kort om: - personen tappat bort sitt ordinarie e-tjänstekort - det ordinarie e-tjänstekortet gått sönder eller fungerar felaktigt - personen fotograferar sig i anslutning till anställningens/uppdragets startdatum
- 100 dagar – tillfälligt uppdrag
Personer som ej kan få ordinarie e-tjänstekort
Kan endast få certifikat med tillitsnivå 2 med max giltighetstid 180 dagar åt gången.
Detta gäller:
- om personen saknar svenskt personnummer
- om personen ej är folkbokförd i Sverige
Förlängning av certifikat
Loa2 och LoA3:
Reservkort som har certifikat med tillitsnivå 2 och tillitsnivå 3 går att förlängas i max 180 dagar. Certifikatet förlängs av ID-administratör. Användaren måste därefter ladda ner det nya certifikatet till reservkortet.
Utfärdande av reservkort med LoA2 eller LoA3
LoA2 – Krav
- Personen måste ha fyllt 15 år
- Personen måste ha ett svenskt personnummer alternativt vid ett fysiskt besök visa upp ett pass eller nationellt id-kort som klarar granskning enligt gällande rutin
- Reservkort: Giltighetstiden för certifikatet får vara max 180 dagar
LoA 2 – utfärdas också
- Om personen saknar giltig svensk eller utländsk id-handling och intygsgivning måste ske.
- Vid utfärdande av reservkort på distans
LoA3 – Krav
- Personen måste ha fyllt 18 år
- Personen måste ha ett svenskt personnummer och ha en folkbokföringsadress i Sverige
- Giltighetstiden för certifikatet får vara max 90 dagar/gång, kan förlängas 1 gång till max 180 dagar.
Ordinarie öppettider 2024
För serviceförvaltningens kortkontor, Lindhagensterrassen 1, plan 3 helgfri:
Måndag–fredag: 8–16
Lunchstängt: 12–13
Lunchstängt onsdagar: 12–14
Fotoautomaterna, Lindhagensterrassen 1, entréplan (plan 2), helgfri:
Måndag–fredag: 8–16
Avvikande öppettider 2024
Avvikande öppettider gäller för serviceförvaltningens kortkontor och fotoautomaterna, Lindhagensterrassen 1.
Trettondagsafton 5 januari: 8–12
Skärtorsdagen 28 mars: 8–12
Tisdag 30 april: 8–12
Onsdag 8 maj: 8–12
Fredag 10 maj: stängt
Onsdag 5 juni: 8–12
Fredag 1 november: 8–12
Ansvarsförbindelse inklusive ytterligare information: kostnad för kodbrev, certifikat och rutiner för spärrning, felanmälan och förlust.
Support och kontakt
Har du frågor om hur du skaffar ett avtal för kontinuerlig hantering av reservkort eller annat som gäller reservkort kan du kontakta serviceförvaltningens servicedesk.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.