Meddelandetjänsten
Meddelandetjänsten, eller EDI-tjänsten som den kallats under många år, är en punkt-till-punkt- alternativt punkt-till-många-leverans av elektroniska meddelanden som sker direkt på ett överenskommet sätt.
Ett exempel är remisser och labbsvar. Remisser kan skickas från vårdgivarens journalsystem till laboratoriet och efter fysisk provtagning och analys utförts av laboratoriet så skickas labbsvaret tillbaka till vårdgivaren (beställaren av provet) med hjälp av Meddelandetjänsten.
Tjänsten kan vid behov formatkonvertera filer så att system som har skilda format på sina meddelanden/informationer ändå kan utbyta information med varandra.
Exempel på användare
- Enskilda läkare
- Små vårdgivare
- Lokala vårdgivare – VC
- Lokala vårdgivare – sjukhus
- Regionala sjukhus
- Akuter
- Laboratorier
- Forskningsinstitut
- Organisationer
Support och kontaktinformation
Akut felanmälan görs alltid till serviceförvaltningens servicedesk: 08-123 177 77 (dygnet runt).
Övrig teknisk support
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLLnet krävs även inloggning med eTjänstekort.
Övriga frågor
Serviceförvaltningen|Digital utveckling, Applikationsplattformar, Integration
Box 225 50, 104 22 Stockholm
Mer information
Meddelandetjänsten eller EDI-tjänsten är en punkt-till-punkt alternativt punkt-till-mångaleverans av elektroniska meddelanden som sker direkt på ett överenskommet sätt.