Brödsmule-navigation

Region Stockholms invånarkampanj sprids brett i egna kanaler som sll.se, Vårdgivarguiden och 1177.se, via vårdgivarna och med annonsering i tidningar, radio, tv, facebook, instagram, snapchat och på tavlor utomhus och i köpcentrum. Ett nära samarbete med länets kommuner, stadsdelar och Smittskydd Stockholm har också resulterat i att fältassistenter, hälsoinformatörer och en mängd frivilligorganisationer använder det framtagna materialet och sprider det genom en imponerande mängd personliga möten i olika delar av länet. Allt kampanjmaterial finns samlat här:

Kommunikationsstöd

Informationsmaterial att använda på hemsida, väntrumsskärmar eller skriva ut och sätta upp på mottagningen eller dela ut till patienter gällande coronaviruset och covid-19.

Nya kreativa format

Många har anmält sitt intresse för att hjälpa till att sprida budskapen och själva föreslagit kreativa format för att nå ut till invånarna med de enkla, viktiga råden. Flera restaurangkedjor använder kampanjen på digitala stortavlor och skärmar, fastighetsbolag delar ut material och i Rinkeby har ett fastighetsbolag valt att projicera kampanjen på olika språk på husväggar. I vanliga fall används projiceringen för konst. Idag syns kampanjen också på bibliotek, mataffärer, apotek, medborgarkontor, fritidsgårdar och ett antal informationsfilmer på flera språk sprids via sociala medier och når invånare i hela länet.

Populärt självskattningstest

Region Stockholm tog fram ett självskattningstest för coronavirus/covid-19 för ett par veckor sedan. Fram till och med nu har nästan 2 miljoner personer besökt sidan och cirka 1, 5 miljoner personer har genomfört testet. Drygt 20 procent av dem fick rådet att ringa 1177.