Brödsmule-navigation

Det övergripande budskapet i den första delen är att tvätta händerna i hela 30 sekunder för att minska risken att bli sjuk. Budskapet lyfts fram genom ”30-sekunders-tvätten. Så här gör du:”

  1. Löddra tvålen ordentligt.
  2. Tvätta mellan fingrarna, ovanpå handen och runt tummen.
  3. Skölj och torka.
  4. Minska risken att bli sjuk.

Den andra delen av kampanjen kommer fokusera på vikten av att stanna hemma om man är sjuk. Det övergripande budskapet är ”stanna hemma om du är sjuk”. Om man har feber, hosta, snuva eller ont i halsen ska man stanna hemma för att på så sätt skydda våra sköra och våra äldre.

Förutom Region Stockholms egna kanaler används köpta kanaler för att nå länets alla invånare. Kampanjen syns i sociala medier (Facebook, Instagram, Snapchat), annonser i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, i kollektivtrafiken och som radio- och TV-reklam. Flera delar av kampanjen är rörliga för att illustrera 30-sek-tvätten. Kampanjen översätts till 11 olika språk, bland annat arabiska, somaliska, spanska, engelska, farsi och finska.

Behovet av kommunikation till invånarna utvärderas löpande och fler insatser kan bli aktuella.