Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

I pandemins alla skeden är det viktigt att du som vårdgivare vidtar åtgärder så att invånarna kan känna sig trygga vid alla typer av vårdkontakter. För riskgrupperna för covid-19 kan extra åtgärder behöva vidtas för att skydda dem från risken för smittspridning.

Trygga patientmöten

Vårdgivare har ansvaret för att anpassa sin verksamhet utifrån de lokala förutsättningarna för att minimera risken för smittspridning. Olika vårdverksamheter har olika förutsättningar och behöver göra olika anpassningar. Det kan vara svårt för invånare att förstå varför det kan se olika ut hos olika vårdgivare. Därför är det viktigt att du som vårdgivare berättar vilka bedömningar och anpassningar ni gjort för att undvika oro.

I ett vårdförlopp är ofta flera vårdgivare och andra parter inblandade. Hur dessa samverkar är av stor vikt för patientens upplevelse av vården och känslan av trygghet. När vård skjutits upp med anledning av pandemin kan patienter behöva extra information och stöd.

Sammanhållen vård och omsorg i Stockholms län

För att stödja samarbetet mellan kommunerna och Region Stockholm hittar du här länkar om vilket vårdutbud som finns, remittering och hur en trygg vårdövergång skapas.

Basala hygienrutiner och smittspårning förebygger smittspridning

Det är viktigt att vidta åtgärder för att förebygga smittspridning mellan patienter, mellan personal samt mellan patienter och personal. Detta gäller både när inga symtom föreligger och vid misstänkt eller konstaterad covid-infektion hos patienter. Personal med symtom ska aldrig vistas på arbetsplatsen.

Att förebygga smitta i en verksamhet innebär att åtgärder vidtagits för att minimera risken för smittspridning och att smittspårning utförs vid fall av covid-19. Grundläggande för att förhindra smittspridning är att följa basala hygienrutiner.

Covid-19 - Source control och personlig skyddsutrustning för personal inom vård och omsorg

Personal rekommenderas att använda heltäckande visir och vätskeresistent kirurgiskt munskydd IIR kontinuerligt.

Omhändertagande av patient vid misstänkt eller bekräftad covid-19-infektion

Instruktioner om skyddsutrustning och basala hygienrutiner för olika vårdmoment.

Covid-19 - Corona virusinfektion

Vårdhygieniska rutiner vid misstänkt eller konstaterad Covid-19 - Coronavirusinfektion.

Smittspårning inom öppenvård för covid-19

Riktlinjer för smittspårning vid covid-19-positiv patient eller personal i öppenvården. Gäller även akutmottagning och prehospital vård.

Smittspårning av covid-19

Rutiner för smittspårning vid covid-19.

Anpassning av vårdens lokaler

Vårdens lokaler i alla typer av verksamheter måste anpassas och utnyttjas på rätt sätt för att vara en trygg plats för alla patienter under pandemin:

Att förebygga smittspridning i mottagningsverksamhet

Mottagningar kan anpassa sin verksamhet genom att bland annat använda tidsbokning, e-tjänster och att öka antalet distanskontakter.

Mottagningsverksamhet under pandemin

Rekommendationer för att bedriva mottagningsverksamhet på ett smittsäkert sätt under pandemin av covid-19.

Rekommendationer för gruppbehandlingar

Behandlingar och andra insatser som genomförs i grupp kan fortsätta bedrivas om den medicinska nyttan är hög och då de kan genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens föreskrift.

Att förebygga smittspridning i slutenvård

Inom den planerade slutenvården finns det flera åtgärder som kan vidtas för att minska risken för att patienter med covid-19 kommer in på avdelningen. För vårdavdelningar där patienter med misstänkt eller konstaterad covid-19 vårdas ska de vårdhygieniska rekommendationerna följas.

Slutenvård

Här hittar du en standardformulering för kallelser till elektiv slutenvård med syfte att hindra personer med symtom som överensstämmer med covid-19. Information om provtagning, smittsäkrade vårdlokaler och överföring av patient mellan vårdgivare.

Information till invånare om smittförebyggande åtgärder

Alla kontaktytor som finns mellan vårdgivare och invånare behöver användas för att informera om hur vårdgivaren hanterar situationen kring covid-19 för att dämpa eventuell oro. Kallelser, telefonkontakter, vårdgivares egna webbplatser och 1177 är viktiga platser för information.

Hantera oro och psykisk ohälsa

Oro och krisreaktioner till följd av coronapandemin kan uttrycka sig på många olika sätt och vara både fysiska och psykologiska. Som vårdgivare är det viktigt att du är extra uppmärksam på krisreaktioner hos patienter du träffar.

Så kan du som vårdgivare bemöta oro

Lugna, lyssna aktivt, visa omsorg och informera är viktigt när du träffar oroliga patienter.

  • Uppdaterad: 15 februari 2021

  • Faktagranskad: 25 juni 2020

  • Redaktör: Anna Waldenström

  • Faktagranskare: Johan Bratt, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen