Uppföljning av väntetider
På den här sidan beskrivs de system som används för att följa upp väntetider i vården.
Centrala väntetidsregistret
Centrala väntetidsregistret, CVR, är ett it-stöd för att mäta tillgängligheten i den specialiserade vården med avseende på uppfyllelse av vårdgarantin. I databasen registreras väntande patienter samt genomförda väntetider.
Vårdgivare rapporterar till CVR via filöverföring från de patientadministrativa systemen och journalsystemen.
Teknisk specifikation samt information om CVR-koder finns på sidan Centrala väntetidsregistret, CVR.
CVR är ett it-stöd som används för att följa upp vårdgarantin i den specialiserade vården. I systemet registreras väntetider och väntande patienter.
Gemensamt vårdregister
Gemensamt vårdregister, GVR är ett system för att samla information om besök, vårdtillfällen, typ av vårdkontakt och diagnoser. Informationen används som underlag för bland annat ersättning och uppföljning. Dessutom rapporteras akutuppgifter (det vill säga om vårdhändelsen är akut eller ej) samt väntetidsuppgifter. Exempel på väntetidsuppgifter är patient-id, enhet, typ (det vill säga öppenvård, slutenvård eller kontakt med rehabkoordinator), om kontakten omfattas av vårdgaranti, bokningsdatum, remissdatum, undantagskod (avser patientvald väntan med mera). Detaljerad information om vad som ska rapporteras beskrivs i GVR-specifikationen.
I dagsläget hanterar GVR endast genomförda vårdkontakter. Två olika GVR-tjänster används för väntetidsuppgifter:
- GVR Tillgänglighet, som innehåller information från vårdgivarens bokningsunderlag inom primär- och specialistvård.
- GVR Vårdkontakt öppenvård, som innehåller information om genomförda öppenvårdsbesök inom primär- och specialistvård.
Information från GVR överförs till uppföljningsdatabasen VAL.
GVR är ett system för att samla information om besök, vårdtillfällen, typ av vårdkontakt och diagnoser. Informationen används som underlag för bland annat ersättning och uppföljning.
Väntetidsrapportering till SKR
Väntetidsdata från CVR och GVR rapporteras vidare till Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) nationella väntetidsdatabas. SKR redovisar data publikt på vantetider.se. Mer information finns på SKR:s webbplats.
Mätning av kontakt med vården samma dag
Syftet med att mäta telefontillgängligheten är dels att följa upp vårdgivarnas telefontillgänglighet utifrån ställda krav i avtalen, dels följa upp hur väl vårdgivarna uppfyller kontakt med vården samma dag (tillgänglighetsgarantin).
Regionen arbetar med att utveckla en mätning av kontakt med vården samma dag enligt nationella riktlinjer. Mätningen omfattar återuppringda samtal och chatt med fysisk vårdprofession.
Vårdutbud i Region Stockholm – prognostiserade väntetider
Vårdgivare som enligt sina avtal ska rapportera väntetidsprognoser gör preliminära uppskattningar för hur lång tid patienten får vänta i systemet Utbudstjänst Region Stockholm. Prognostiserade väntetider presenteras på webbplatsen Vårdutbud i Region Stockholm under fliken ”Väntetidsprognos”.
Utbudstjänsten är Region Stockholms system för att hantera och lagra vårdutbud och prognostiserade väntetider.
Läs mer
Som vårdgivare ansvarar du för att ge vård i enlighet med vårdgarantin. Här kan du läsa mer om rapportering, uppföljning och regelverket gällande väntetider.
Definitioner av vårdgarantiundantagen medicinskt orsakad väntan, patientvald väntan och särskilt orsakad väntan.
Regler för remittering gällande vårdansvar, tidsgränser, egenanmälan och vad du ska informera patienten om när en remiss skrivs.