Pedagogisk kompetensutveckling
Du som är medarbetare inom hälso- och sjukvården har en viktig roll i studenters verksamhetsintegrerade lärande, VIL. Det finns utbildningar i flera nivåer för dig som vill utveckla din kompetens som handledare.
Här finns information om de olika pedagogiska utbildningar som lärosäten inom regionen erbjuder i samverkan med Region Stockholm. Kurserna är utformade enligt modellen för pedagogisk kompetens för verksamhetsintegrerat lärande och är likvärdiga oavsett lärosäte. Kurserna är kostnadsfria.
Längre ned på sidan hittar du kursdatum, vilket lärosäte som utbildningen finns på och länk till anmälan.
Nivå 1: Pedagogisk introduktion
Den pedagogiska introduktionen riktar sig till alla medarbetare på vårdenheter där studenter utbildas. E-kursen ger en introduktion i verksamhetsintegrerat lärande och tar en till två timmar att genomföra. Ingen examination.
Nivå 2: Stepping stones – grundläggande högpedagogiska kurser
Stepping stone-kurser är för dig som har handledningsuppdrag eller som är involverad i studerandeprocessen vid verksamhetsintegrerat lärande/verksamhetsförlagd utbildning, inom hälso- och sjukvården i Region Stockholm. Kurserna är meriterande vid ansökan om docentur.
Två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 29 augusti – fysisk träff
- Kursträff 2: 9 oktober – zoom
Digital start och en halvdag med eget arbete emellan
- Start i Canvas: 8 oktober
- Kursträff: 12 nov – zoom
Två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 30 oktober - zoom
- Kursträff 2: 2 december - zoom
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbplats.
Två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 9 oktober - zoom
- Kursträff 2: 13 november - zoom
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbplats.
Två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 19 september - zoom
- Kursträff 2: 24 oktober – fysisk träff
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbplats.
En hel- och en halvdag med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 8 oktober
- Kursträff 2: 12 november
Ersätter de tidigare kurserna ”Peer learning i verksamhetsförlagd utbildning” och ”Interprofessionellt lärande i verksamhetsförlagd utbildning”, omfattning som tidigare med valbar uppgift.
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbplats.
I zoom två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 11 juni
- Kursträff 2: 3 september
Två halvdagar med eget arbete emellan
- Kursträff 1: 5 december
- Kursträff 2: 23 januari 2025
Anmäl dig på Karolinska Institutets webbplats.
Nivå 3: Högskolepedagogiska kurser
Kurser i grundläggande högskolepedagogik motsvarar fem veckors heltidsstudier. De riktar sig till medarbetare med övergripande pedagogiskt uppdrag, till exempel adjungerad klinisk adjunkt, AKA, klinisk assistent eller studentansvarig. Examination ingår.
Nivå 4: Pedagogiska påbyggnadskurser
Kurser i fördjupad högskolepedagogik motsvarar fem veckors heltidsstudier och riktar sig till pedagogiska ledare till exempel examinerande lärare, utbildningslärare eller ämnesansvarig. Examination ingår.
Stöd för pedagogisk utveckling av VIL
Som komplement till utbildningarna finns nätbaserade stöd som du kan använda för pedagogisk utveckling av VIL i din verksamhet. Den pedagogiska strukturen för lärandemodellen består av tre perspektiv: studentcentrerat, personcentrerat och interprofessionellt lärande och beskrivs på sidan Lärandemodell för verksamhetsintegrerat lärande.
Region Stockholm ska tillhandahålla kliniska lärandemiljöer för VIL med hög kvalitet
I samverkansavtalen mellan Region Stockholm och lärosätena framgår att Region Stockholm ska tillhandahålla kliniska lärandemiljöer för VIL med hög kvalitet. Det innebär att det ska finnas en god pedagogisk kompetens hos handledare och övriga medarbetare.
De högskolepedagogiska kurserna är uppbyggda utifrån Sveriges universitets- och högskoleförbunds rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande.