Till Start

Vårdgivarguiden

Här finns information om de olika pedagogiska utbildningar som lärosäten inom regionen erbjuder i samverkan med Region Stockholm. Kurserna är utformade enligt modellen för pedagogisk kompetens för verksamhetsintegrerat lärande och är likvärdiga oavsett lärosäte. Kurserna är kostnadsfria.

Längre ned på sidan hittar du kursdatum, vilket lärosäte som utbildningen finns på och länk till anmälan.

Nivå 1: Pedagogisk introduktion

Den pedagogiska introduktionen riktar sig till alla medarbetare på vårdenheter där studenter utbildas. E-kursen ger en introduktion i verksamhetsintegrerat lärande och tar en till två timmar att genomföra. Ingen examination.

Nivå 2: Stepping stones – grundläggande högpedagogiska kurser

Stepping stone-kurser är för dig som har handledningsuppdrag eller som är involverad i studerandeprocessen vid verksamhetsintegrerat lärande/verksamhetsförlagd utbildning, inom hälso- och sjukvården i Region Stockholm. Kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. 

Nivå 3: Högskolepedagogiska kurser

Kurser i grundläggande högskolepedagogik motsvarar fem veckors heltidsstudier. De riktar sig till medarbetare med övergripande pedagogiskt uppdrag, till exempel adjungerad klinisk adjunkt, AKA, klinisk assistent eller studentansvarig. Examination ingår.

Nivå 4: Pedagogiska påbyggnadskurser

Kurser i fördjupad högskolepedagogik motsvarar fem veckors heltidsstudier och riktar sig till pedagogiska ledare till exempel examinerande lärare, utbildningslärare eller ämnesansvarig. Examination ingår.

Stöd för pedagogisk utveckling av VIL

Som komplement till utbildningarna finns nätbaserade stöd som du kan använda för pedagogisk utveckling av VIL i din verksamhet. Den pedagogiska strukturen för lärandemodellen består av tre perspektiv: studentcentrerat, personcentrerat och interprofessionellt lärande och beskrivs på sidan Lärandemodell för verksamhetsintegrerat lärande.

Region Stockholm ska tillhandahålla kliniska lärandemiljöer för VIL med hög kvalitet

I samverkansavtalen mellan Region Stockholm och lärosätena framgår att Region Stockholm ska tillhandahålla kliniska lärandemiljöer för VIL med hög kvalitet. Det innebär att det ska finnas en god pedagogisk kompetens hos handledare och övriga medarbetare.

De högskolepedagogiska kurserna är uppbyggda utifrån Sveriges universitets- och högskoleförbunds rekommendationer om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande.

  • Uppdaterad: 3 september 2024

  • Faktagranskad: 29 augusti 2024

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Susanne Kalén, hälso- och sjukvårdsförvaltningen