Om e-tjänsterna på 1177
Som vårdgivare kan du ansluta olika e-tjänster på 1177 till din mottagning. Vilka tjänster du ska erbjuda invånarna står i avtalet mellan din mottagning och Region Stockholm. För att förbättra servicen kan du också välja att lägga till fler e-tjänster. Här finns en översikt över e-tjänsterna på 1177.
E-tjänsterna på 1177 låter invånare boka tider, läsa journaler och förnya recept digitalt. För dig som vårdgivare innebär anslutning till tjänsterna en möjlighet att erbjuda digitala lösningar som effektiviserar vårdprocessen och förbättrar patientupplevelsen. Det finns gemensamma e-tjänster för hela Sverige samt specifika tjänster för Region Stockholm. Anslutning sker via avtal med Region Stockholm, och vårdgivare behöver ha rätt behörighet för att administrera tjänsterna. Tjänsterna är kostnadsfria.
Säker ingång till vården
E-tjänsterna på 1177 är utvecklade för att ge invånare en samlad och säker ingång till vården. Personuppgifter skyddas så att ingen obehörig kan ta del av den information som skickas mellan vårdgivare och invånare. Ett ärende som skickas från en invånare till en mottagning kan endast läsas av invånaren själv, ärendemottagaren och den vårdgivare som besvarar ärendet. Stark autentisering används och all information är krypterad.
Tydliggörande om överföring av patientuppgifter över nätet via e-post, sms och tidbokning.
Anslut avtalade e-tjänster till din mottagning
I avtalet mellan din mottagning och Region Stockholm framgår vilka e-tjänster du ska erbjuda invånarna via 1177. Din mottagning kan ansluta till fler e-tjänster som du själv väljer. Via inloggningportalen personalverktyget ansluter du till och administrerar flera av de obligatoriska e-tjänsterna i 1177.
Obligatoriska e-tjänster
Dessa e-tjänster är obligatoriska för de flesta verksamheter. I ditt vårdavtal framgår vad som gäller för din mottagning.
1177 hitta vård visar och gör din vårdenhet sökbar i landet. Tjänsten visar vårdutbud och information om vilken vård som bedrivs samt information som din vårdenhet vill delge.
E-tjänsten 1177 journal ger patienter möjlighet att ta del av information ur sin journal digitalt, via e-tjänsterna på webbplatsen 1177.se.
1177 listning är en nationell e-tjänst som gör det möjligt för invånare att lista sig digitalt på vårdcentraler och barnavårdscentraler via 1177.
Intygstjänsten är en nationell tjänst som gör det möjligt att överföra olika intyg digitalt. Förskrivare når tjänsten via journalsystem, invånarna via 1177.se.
Övriga e-tjänster
Utöver de e-tjänster du erbjuder enligt ditt vårdavtal har invånare tillgång till fler tjänster på 1177. Vissa är tillgängliga för alla i Sverige, medan andra är för dem som är folkbokförda i Region Stockholm.
Fler övriga tjänster
Dina patienter har också tillgång till tjänster i inloggat läge i 1177 som du som vårdgivare inte administrerar men som kan vara bra att känna till. Dessa kallas ibland för uthoppstjänster.
- Boka om tid för mammografi
Alla som får en kallelse med posten till mammografiscreening får samma kallelse i sin inkorg i tjänsten och kan boka en nya tid via inkorgen. - Boka tolk
Invånare kan beställa tolk till döva, vuxendöva samt för personer med dövblindhet och hörselnedsättning, för egen räkning eller till en anhörig. Det kan gälla teckenspråkstolkning, skrivtolkning och tecken som stöd. - Donationsregistret
Här kan alla invånare ta ställning till om de vill säga ja eller nej till att donera sina organ och vävnader efter sin död. Invånarna kan också kontrollera, ändra eller ta bort en tidigare anmälan. - Lämna synpunkter och klagomål hos Patientnämnden
Till Patientnämnden kan invånare lämna synpunkter och klagomål på vården i Region Stockholm. De kan välja att lämna synpunkter anonymt, eller med namn för att kunna följa sina ärenden. De kan också välja att lämna synpunkter direkt till sina mottagningar på 1177.se. - Min blodgivning
I tjänsten Min blodgivning kan invånare som loggar in ta del av blodgivarhistorik och statistik över sina Hb-värden. - Registrera i Svenska Reumatologregistret
De som har ledgångsreumatism (reumatoid artrit) kan registrera sina mätningar av sjukdomen i Svenska Reumatologiregistret. - Se information om recept och läkemedel
Patienter kan se aktuella recept och ta del av sin läkemedelsförteckning, som visar alla läkemedel som hämtats ut på recept de senaste 15 månaderna. Det går även att se läkemedelskostnader under den aktuella högkostnadsperioden. - Tandvårdsintyg
Invånare som har ett av Region Stockholms tandvårdsintyg kan nu se sitt digitala intyg i e-tjänsten på 1177.
Information och marknadsföring
När din mottagning har anslutit sig till någon av e-tjänsterna på 1177 kommer de att synas under ditt kontaktkort på 1177. Informera gärna era patienter om e-tjänsterna med hjälp av affischer och annat informationsmaterial om e-tjänster på 1177.
Här finns trycksaker, väntrumsbilder och -filmer som riktar sig till patienter. Alla trycksaker går att ladda ner och skriva ut, vissa går även att beställa. Material till väntrums-tv finns för nedladdning.
Support för vårdpersonal
Har du som vårdgivare frågor om eller synpunkter på e-tjänsterna, kontakta i första hand din lokala support.
Utanför kontorstid, kontakta Ineras kundservice, felanmälan och support på 0771-251010.
Vid frågor om anslutning
Förvaltning 1177
- forvaltning1177.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen