Hänvisningsstödet
Hänvisningsstödet är ett digitalt verktyg som används av vårdpersonal i Region Stockholm för att avgöra vart en patient ska hänvisas för en första bedömning, baserat på patientens symtom. Det är ett stöd för att hitta rätt vårdnivå, till exempel vårdcentral, närakut eller akutmottagning – inte ett system för att ställa diagnos.
Om Hänvisningsstödet
När en patient har sin första kontakt med vården ska den vårdgivare som tar emot den vårdsökande via telefon, digitalt eller på en mottagning använda Hänvisningsstödet tillsammans med de regionala regler och principer för hänvisningar som finns inom Region Stockholm.
Nyttan med Hänvisningsstödet
Målet är att vårdsökande ska få rätt vård av rätt kompetens, på rätt plats och inom rätt tid. Hänvisningsstödet ska
- underlätta patientsäker hänvisning
- stödja vårdens medarbetare i ansvaret att hänvisa vårdsökande
- skapa tydlighet i vårdgivares uppdrag och underlätta samverkan mellan vårdgivare.
Vad som gäller vid hänvisning av patienter i Region Stockholm och vilka verktyg, regler och principer som är styrande.
Funktioner
Vårdpersonalen söker på ett symtom, som till exempel ”bröstsmärta” eller ”feber hos barn”, i Hänvisningsstödet. Systemet visar då en lista med mer specifika symtom, sorterade efter allvarlighetsgrad – med de mest akuta först. Till varje symtom finns en rekommenderad vårdform, alltså vilken typ av mottagning patienten bör hänvisas till för en första bedömning. Den rekommenderade hänvisningen anpassas efter tid på dygnet, patientens ålder och vårdformernas resurser (till exempel specialistkompetens, öppettider, röntgenutrustning).
Bedömningen är alltid personalens ansvar – Hänvisningsstödet ger rekommendationer, men det är vårdpersonalens yrkeskunskap och erfarenhet som avgör vart patienten faktiskt hänvisas.
Alla hänvisningar ska alltid dokumenteras i journalsystemet under särskilda sökord.
Kvalitetssäkring av innehåll
Det medicinska innehållet i beslutsunderlagen hämtas från Inera, som också står bakom 1177 Rådgivningsstöd webb (1177 RGS webb).
Observera: i Region Stockholm har man gjort en anpassning av hur brådskan ”Skyndsamt” definieras, så att den bättre passar de lokala förutsättningarna.
Det medicinska innehållet i beslutsunderlagen uppdateras och kvalitetssäkras regelbundet av Rådgivningsstödets medicinska redaktion på Inera.
Ändringar av befintliga hänvisningar och tillägg av nya, uppdateras och kvalitetssäkras av Hänvisningsstödets förvaltningsgrupp på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Detta sker kontinuerligt utifrån vårduppdrag och sjukvårdsystemets struktur i regionen.
För ett effektivt, strukturerat och patientsäkert bedömningssamtal, och för att på ett motiverande sätt kunna hänvisa till rätt vårdform och vid behov ge egenvårdsråd, rekommenderas det att man tillsammans med Hänvisningsstödet använder sig av 1177 RGS webb och en speciell samtalsmetodik – ”Samtalsprocessen”.
Utbildning
Det finns digitala utbildningar gällande Hänvisningsstödet och samtalsprocessen.
För anställda inom Region Stockholm
Du som är anställd i Region Stockholm når utbildningen genom att logga in med ditt e-tjänstekort på Lärtorget. Sök efter ”hänvisningsstödet” respektive ”samtalsprocessen” på Lärtorget så hittar du utbildningarna.
För anställda av övriga vårdgivare
Övriga vårdgivare når de digitala utbildningarna via Lärtorgets publika kursutbud. Sök efter ”hänvisningsstödet” respektive ”samtalsprocessen” på Lärtorget så hittar du utbildningarna.
För sjuksköterskor inom primärvården
Som ett komplement till de digitala utbildningarna på Lärtorget anordnar Akademiskt primärvårdscentrum (APC) utbildningar vid flera tillfällen per termin. Utbildningarna vänder sig till sjuksköterskor som bedömer patienter i den första vårdkontakten och som arbetar på husläkarmottagning.
Frågor och svar
Mer information om Hänvisningsstödet.
Kontakt
Mejla frågor och synpunkter till Hänvisningsstödets funktionsbrevlåda.
Funktionsbrevlåda Hänvisningsstödet
- hanvisning.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen