Meddela ändring under avtalsperioden
Leverantörer som arbetar på uppdrag av Region Stockholm har en skyldighet att meddela vissa ändringar som rör uppdraget till hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Vissa ändringar ska även godkännas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Ibland skiljer sig hantering under avtalstiden beroende på avtalsform. Ändringar ska meddelas skriftligt.
Handläggningstid
Beroende vad det är för typ av ändring tar den olika lång tid för hälso- och sjukvårdsförvaltningen att hantera. Detta beror på om ändringen kräver beslut samt om ändringen innebär att ändringar behöver göras i regionens it-system. Handläggningstiden för ändring i it-systemen 6-8 veckor.
Under sommaren (mitten av juni till mitten av augusti) och vid jul och nyår (julhelgen till mitten av januari) finns det begränsad bemanning som hanterar Region Stockholms it-system för vårdverksamhet. Under dessa perioder sker endast akuta förändringar i dessa it-system. Handläggningstiden blir längre om ändringen inte hinner slutföras innan förändringsstoppet inträffar.
Tandvårdens leverantörer hanteras i andra it-system och påverkas inte av förändringsstoppet.
Dessa ändringar ska meddelas
De vårdgivare som har en hög andel patienter i ett visst språk kan beviljas fast tolktjänst i det språket. Vårdenheten skickar en ansökan till sin handläggare på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Här finns information om hur avtalsparter kan använda underleverantörer. Gäller alla former av vårdavtal.
Ändring av namn på verksamheten ska anmälas till avtalsansvarig senast 6 veckor innan det nya namnet ska börja gälla. Ange det nya namnet och datum för namnbytet. Namn på verksamheten ska följa eventuella krav i avtalet och Region Stockholms riktlinjer för vårdgivares information och marknadsföring.
Leverantören ska själv meddela byte av journalsystem till serviceförvaltningen via kontaktformulär.
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Förfrågan om att byta lokal ska anmälas i god tid till avtalsansvarig och beslutas av avdelningschef på hälso- och sjukvårdsförvaltningen på delegation av Hälso- och sjukvårdsnämnden. Skriftlig begäran om godkännande för flytt av verksamheten till nya lokaler ska tillsammans med aktuella krav- och checklistor för den nya lokalen skickas till avtalsansvarig. Bedömning sker enligt samma rutin för lokalkontroll som vid start av ny verksamhet. Kontakta avtalsansvarig för information vilka krav och checklistor som gäller för ditt vårdavtal.
Det är verksamhetschefen som ansvarar för den medicinska säkerheten samt att leda och organisera arbetet, oavsett om denne delegerar ansvar eller ej. Byte av medicinskt ansvarig eller medicinskt ledningsansvarig ska därför inte anmälas till hälso- och sjukvårdsförvaltningen om det inte framgår i avtalet att det ska göras.
Planerat byte av verksamhetschef ska anmälas till avtalsansvarig i god tid. I vissa fall krävs hälso- och sjukvårdsförvaltningens godkännande av föreslagen verksamhetschef. Verksamhetschefens CV och utdrag ur belastningsregistret ska då skickas in i samband med anmälan. Avtalsansvarig informerar i sådana fall om detta vid anmälan.
Efter bekräftelse eller godkännande från avtalsansvarig ansvarar leverantören för att ny verksamhetschef har en personpost och att denna ligger under korrekt vårdenhet i Ek. Leverantörer med eget katalogansvar i Ek vänder sig till sin katalogansvariga. Privata vårdgivare med delegerat ansvar i Ek hittar beställningsblanketter på sidan Vårdgivare med delegerat ansvar i Ek.
Region Stockholm får via kreditupplysningsföretag information om nya styrelsemedlemmar eller ny VD tillträder. Nya styrelsemedlemmar eller ny VD behöver skicka in utdrag ur belastningsregistret till hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Varje enskild person måste själv begära ut sitt utdrag ur belastningsregistret.
Anledningen till registerutdragen är att regionen vill säkerställa att den personkrets som granskades via belastningsregistret vid ansökningstillfället inte bytts ut mot personer som har gjort sig skyldiga till allvarligt fel i yrkesutövningen eller är dömda för brott avseende yrkesutövning eller annat brott som allvarligt skadar förtroendet för vården.
Här finns information om vad som gäller vid ägarförändringar och överlåtelse av avtal och blankett för anmälan om förändrade ägarförhållanden.
Inom vissa vårdval kan godkända vårdgivare välja att utföra vissa valbara uppdrag (i avtalet kan dessa även kallas tilläggsuppdrag, åtagande eller vårdtjänst) utöver obligatoriska uppdrag. För att ansöka om ändring av gällande valbara uppdrag kontakta din avtalsansvariga. Oftast ska en ansökan göra som ska hanteras och beslutas på liknande sätt som ansökan av vårdvalet.
Vid uppsägning av ett valbart uppdrag är uppsägningstiden generellt 6 månader.
Avsluta avtal
I ditt vårdavtal regleras de villkor som gäller vid upphörande av verksamhet. Läs mer på sidan Avsluta avtal.
Här finns information om hur avtal kan avslutas och ditt ansvar som vårdgivare om verksamheten upphör. Gäller alla former av vårdavtal.