Pedagogiska verktyg
Här finns länkar och pedagogiska verktyg som stöd för dig som är handledare, i arbetet med att underlätta för studenter att uppnå lärandemål.
Interprofessionellt lärande - aktivitetskort
Aktivitetskorten är ett stöd för handledare att på ett strukturerat sätt initiera interprofessionella aktiviteter och underlätta för studenterna att uppnå interprofessionella lärandemål.
Korten har tagits fram av Utbildningsrådets arbetsgrupp Interprofessionellt lärande i samarbete mellan Region Stockholm, Karolinska Institutet, Marie Cederschiölds högskola, Röda korsets högskola och Sophiahemmets högskola.
Syfte med aktiviteten: Att studerande utifrån patienters vårdbehov med helhets- och säkerhetsperspektiv, ska tillägna sig kunskaper om hur olika professioner genom samverkan kan erbjuda bästa möjliga och effektiva vård/rehabilitering. Ta fram en gemensam vårdplan för patienten.
Målgrupp: Studenter från minst 2 olika professioner
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Involverad personal avsätter tid för hembesöket och efterföljande reflektion. Identifiering av lämplig patient (gärna någon med mångfacetterade problem så alla professioner blir involverade). Inhämta samtycke till hembesöket från patienten.
- Innan hembesöket. Kort information till studenterna om patienten som ska besökas. Studenterna diskuterar vem som ska vara huvudansvarig för vad, till exempel anamnes, praktisk undersökning med mera.
- Under hembesöket. Patientansvarig vårdpersonal (distriktssköterska eller någon från hemrehabiliteringen) följer med på hembesöket men håller sig i bakgrunden. Studenterna tar anamnes och status i dialog med patienten. Personcentrerade mål.
- Efter hembesöket. Studenterna analyserar och diskuterar förslag till diagnos och åtgärder. Här kan även studenter som ej varit med på själva hembesöket bjudas in till aktiviteten, ställa frågor och delta i diskussionen. Sen gör studenterna ett förslag till vårdplan utifrån patientens behov och önskemål och med en plan för uppföljning.
Förslag på diskussionsfrågor
- Vad är din professions ansvarsområde?
- Vad är de andra medverkande professionernas ansvarsområden?
- Vad såg du för behov hos patienten?
- Vilka resurser hade patienten själv?
- Vad är teamets gemensamma mål för patienten?
Uppföljning / reflektion
Avslutningsvis sker en gemensam reflektion tillsammans med professionshandledare och/eller AKOR som ansluter efter hembesöket. Reflektionen berör vårdplanen enligt Tavelmodellen (Egidius) och de deltagande professionernas roller och ansvarsområden.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att genomföra en läkemedelsordination och observera varandras ansvarsområde vid ordination, iordningsställande och administrering. Att identifiera riskmoment i kommunikationen samt uppnå förståelse för behov av korrekt information vid läkemedelshantering.
Målgrupp: En sjuksköterskestudent (T3-T6) och en läkarstudent >T5.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
Genomförande
Studenterna skall ha tillgång till FASS.
Studenterna observerar varandras arbete genom hela processen.
- Läkarstudenten genomför den skriftliga ordinationen av läkemedlet, till exempel morfin med hjälp av FASS. Detta i närvaro av sjuksköterskestudenten.
- Den skriftliga ordinationen ges även muntligt av läkarstudenten till sjuksköterskestudenten.
- Ordinationen iordningsställs och ges av sjuksköterskestudenten i närvaro av läkarstudenten.
Uppföljning/ Reflektion
Studenterna reflekterar över följande:
- Vilka svårigheter identifierades vid ordinationen?
- Vilka svårigheter observerades vid iordningsställande och administrering av läkemedlet?
- Vilka moment identifierades som potentiella patientsäkerhetsrisker vid läkemedelshantering (till exempel patientidentitet, dosering – ml/mg, administrationssätt mm).
Avslutningsvis ges återkoppling från handledare.
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att träna interprofessionell kommunikation (informationsöverföring och gemensamt kliniskt resonemang) via telefon.
Målgrupp: Primärt läkar- och sjuksköterskestudenter. Alternativt studenter från andra program
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera, och reflektera kring, hur de professionella rollerna ändras under jourarbete, och hur samverkan mellan olika professioner bidrar till ökad patientsäkerhet
- identifiera vikten av, och reflektera kring, strukturerad interprofessionell telefonkommunikation vid patientrapporter
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Läkarstudenten följer jouren och blir uppringd av sjuksköterskestudenten som behöver råd kring en inneliggande patient. Sjuksköterskestudenten ringer till läkarstudenten via högtalartelefon och respektive handledare finns med.
- Alternativet är att det finns en bank med realistiska patientfall som kan användas. Viktig att den uppringda läkarstudenten då informeras om att det är ett fiktivt fall.
- När läkarstudenten inte följer med jouren kan aktiviteten enklast genomföras genom att studenterna befinner sig i olika rum, även då med ett aktuellt eller fiktivt patientfall.
- Aktiviteten kan också anpassas till att användas vid konsultation av olika professioner, till exempel att sjuksköterske- eller läkarstudenter på avdelningen kontaktar annan profession eller vice versa.
Uppföljning / reflektion
Uppföljning av lärandeaktiviteten föreslås ske direkt efter eller i slutet på passet. Nedanstående punkter kan ges som stöd om studenterna har svårt att reflektera fritt.
- Hur fungerade kommunikationen via telefon? Skillnader gentemot samtal på plats?
- Utnyttjades teammedlemmarnas kompetens vid telefonkommunikationen, användes SBAR, vad fungerade bra, vad kan förbättras?
- Vem tog ledarskapet under samtalet?
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
Återkoppling
Vid återkopplingen av handledare kan följande punkter, med fokus på den interprofessionella telefonkommunikationen, användas.
- Skedde rapporten enl SBAR?
- Klargjordes patientens bakgrund och den aktuella sjukdomen/det aktuella behovet?
- Inhämtades relevant information avseende patientens aktuella tillstånd (ABCDE)?
- Bereddes studenterna talutrymme att berätta öppet om patienten?
- Användes de olika studenternas kompetens?
- Var kommunikationen tydlig? Användes closed loop (bekräftande kommunikation)?
- Stämdes föreslagna åtgärder av studenterna sinsemellan?
- Gjordes en korrekt bedömning och rekommendation för vidare handläggning av patienten?
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att tillsammans med en annan profession träna teamsamverkan under ett mottagningsbesök.
Målgrupp: Studenter från Fysioterapeutprogrammet termin 5-6 och studenter från läkarprogrammet termin 7-11.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Förberedelse: Handledare för läkarstudenter eller fysioterapeuter bokar in lämpliga patienter (oftast en patient med något ortopediskt problem) och informerar patienterna att deras besök genomförs av studenter.
- Mottagningsbesöket:
- a) En läkarstudent och en fysioterapeutstudent träffas tillsammans med handledarna som går igenom lärandemål och dagens uppgift. Handledarna föreslår att läkarstudenten börjar med anamnes och därefter ställer fysioterapeuten sina frågor.
- b) Därefter börjar fysioterapeutstudenten undersökningsdelen och läkarstudenten lägger till relevanta undersökningar utifrån sitt perspektiv. Viktigt att patientansvarig handledare finns tillgänglig under besöket.
- c) Studenterna får tillgång till journal med eventuella röntgensvar osv.
- d) När de anser sig färdiga förs en dialog med handledarna om vad de kommit fram till och lämpliga åtgärder diskuteras och beslutas. Därefter avslutar studenterna besöket.
- 3. Efterarbete: Studenterna dokumenterar besöket i TC och eventuella remisser skickas. Patienterna bokas in på återbesök om behov finns. Mottagningsbesöket kassaregistreras.
- Ev. Seminarium: Mottagningsbesöket kan resultera i ett patientfallsseminarium. Vårdplanen presenteras då och diskuteras med övriga studenter och professionshandledare. Även det interprofessionella perspektivet kan diskuteras, till exempel utifrån “Har den andra professionen ett annat sätt att se på detta än du har?”, “Vad har du lärt dig om hur den andra professionen arbetar?”
Uppföljning / reflektion
När besöket är avslutat samlas studenterna till reflektion angående dagens besök enligt någon reflektionsmodell, t ex Gibbs. Alla får tillfälle att reflektera över vad de lärt sig om, med och av den andra professionen i enlighet med lärandemålen.
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att tillsammans med en annan profession träna teamsamverkan under ett mottagningsbesök.
Målgrupp: Alla studenter i grundutbildningen med patientkontakt.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Förberedelse:
a) Handledare/AKA bokar in en “känd” patient som förbereds att berätta om sina symtom men inte avslöja sin diagnos.
b) Ett större grupprum bokas så att alla närvarande studenter får plats (kan även genomföras via ZOOM).
c) Handledarna berättar att en patient är inbokad och skall berätta om sina symtom och studenterna skall ställa frågor och försöka lista ut vilken diagnos patienten lider av. Studenterna bestämmer själva vem som inleder och avslutar samtalet. - Besöket: Patienten bjuds in och välkomnas. Studenterna ber patienten att fritt berätta om sina symtom och vilka vårdmöten hen haft. Alla studenter får därefter ställa frågor utifrån patientens berättelse och sin egen professions roll och ansvarsområde vad gäller de beskrivna symtomen. Samtalet avslutas när det inte finns fler frågor eller då det gått ca 45 minuter. Studenterna tackar patienten för mötet.
- Efterarbete: Studenterna tillsammans dokumenterar mötet i TC.
Uppföljning / reflektion
Handledarna/AKA leder avslutningsvis ett reflektionsseminarium där alla:
- Får berätta vad man fick fram under besöket och hur de kom fram till vilken diagnos patienten hade.
- Reflekterar över sin egen och övriga professioners roller och ansvarsområden i patientmötet samt hur man i framtiden kan samverka för att förbättra patientsäkerhet och vårdkvalitet.
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att i teamsamverkan träna på att bedöma, planera, genomföra och följa upp personcentrerad vård. Att tillägna sig kunskaper om hur olika professioner kan erbjuda bästa möjliga och effektiva vård/rehabilitering genom teamsamverkan.
Målgrupp: Alla studenter i grundutbildning med patientkontakt.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- AKA/handledare utser en patient med nutritionsproblematik som studenterna får ta del av.
- Studenterna reflekterar kring nutritionens betydelse för patienten med fokus på:
-
- Hur nutritionsstatus påverkar vårdtagaren fysisk, psykiskt, socialt och existentiellt.
- Orsaker till vårdtagarens nutritionsproblem och eventuella läkemedels påverkan på nutritionsstatus.
- Studenterna genomför en nutritionsbedömning utifrån MNA-instrumentet och resonerar kring åtgärder för ett rekommenderat energibehov.
- AKA/handledare återkopplar ovanstående punkter med studenterna.
Uppföljning / reflektion
Studenterna reflekterar kring egen och andra professioners ansvar avseende nutrition.
- Hur användes teammedlemmarnas olika kompetens för att åtgärda patientens nutritionsproblematik?
- Hur skedde samverkan kring problemområdet?
- Vad fungerade bra?
- Vad kan utvecklas för ökad vårdkvalitet och patientsäkerhet?
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Att studenter tillsammans tränar samverkan och problemlösning för att förbättra samarbete kring och vårdkvalitet för patienter.
Målgrupp: Studenter från olika vårdprofessioner från och med termin 2. Studenters kliniska handledare är välkomna att delta som observatörer.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
- Förberedelse (AKOR och/eller handledare).
- Använd ett autentiskt patientfall som avidentifieras, till exempel patient med stroke som kommer hem från geriatriken, patient med fraktur som kommer hem från akutsjukhus, eller patient med riskfaktorer vad gäller levnadsvanor. Skriv en sammanfattning av patientens problem och situation inklusive läkemedel och eventuella relevanta medicinska parametrar.
- Bjud in studenter från olika program och boka lokal för aktiviteten samt förbered så att det finns utskrivna patientfall och Tavelmodell (Egidius, 2000) till samtliga deltagare.
- Studentaktivitet:
- Studenterna får information om hur aktiviteten går till och får läsa patientfallet enskilt i några minuter och ställa ev. frågor till AKOR/ handledarna. (15 min).
- Om fler än sex studenter deltar delas studenterna därefter in i mindre interprofessionella grupper som arbetar tillsammans. I smågrupperna går studenterna igenom patientfallet tillsammans och kan då använda Egidius Tavelmodell för att strukturera arbetet. Studenterna får använda externa källor för att ta reda på fakta. (45–60 minuter).
- Studenterna samlas sedan i storgrupp och går igenom patientfallet med stöd av Tavelmodellen. AKOR/ handledare faciliterar diskussionen och fyller i Tavelmodellen på whiteboardtavla under pågående seminarium. Som avslutning kan en sammanfattning av patientfallet gärna göras av student. (45–60 minuter).
Uppföljning / reflektion
Avslutningsvis en gemensam reflektionsstund angående olika professioners roller och ansvarsområden i omhändertagandet av patienten. (15 min).
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Patientsäkerhet ställer stora krav på säker och tydlig kommunikation mellan hälso- och sjukvårdens professioner. Det är därför viktigt att kontinuerligt under utbildningen träna muntlig kommunikation för att säkerställa att båda parter har uppfattat informationen korrekt.
Syfte med aktiviteten: Att träna patientsäker kommunikation och samverkan med annan profession.
Målgrupp: Studenter från olika program.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet
- analysera och reflektera hur samverkan mellan olika professioner bidrar till en evidensbaserad vård och rehabilitering, förbättrad hälsa samt forskning av hög kvalitet.
Genomförande
Genomför ett samtal med en annan profession. Studenten väljer själv en situation där hen antingen konsulterar en annan profession eller blir kontaktad av annan profession avseende en patients vård och behandling.
Uppföljning / reflektion
Deltagande studenter analyserar och reflekterar tillsammans kring den interprofessionella dialogen. Som stöd kan studenterna utgå från ett urval av nedanstående frågor.
- Hade ni en strategi för att skapa en patientsäker dialog och i så fall vilken?
- Reflektera över den inledande dialogen avseende den aktuella situationen/patienten. Är det något du hade velat göra annorlunda?
- Beskriv din strategi för att ge/ta emot information gällande patientens bakgrund. Är det något du hade velat göra annorlunda?
- Beskriv din strategi för att ge/ta emot information gällande patientens aktuella tillstånd. Är det något du hade velat göra annorlunda?
- Utifrån informationen om patientens bakgrund och aktuella tillstånd, beskriv din strategi för att föra ett kliniskt resonemang med din motpart.
- Reflektera kring vad som är skillnaderna mellan din och din motparts kliniska resonemang.
- Beskriv din strategi avseende dialog kring lämpliga vårdåtgärder. Är det något du hade velat göra annorlunda? Är det något du behöver inhämta kunskap om för att förstå varför vissa åtgärder skall göras eller hur de skall utföras?
- Reflektera över vilka utmaningar du har upplevt i samband med interprofessionell dialog.
- Reflektera över din beredskap kring interprofessionell dialog. Vilka är dina styrkor och utmaningar?
- Sammanfatta ditt eget lärande om interprofessionell kommunikation
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte med aktiviteten: Öva på interprofessionell informationsöverföring, kommunikation samt patientcentrering vid rond av patient. Att öva på SBAR, A-E samt följa lokala rondmallar.
Målgrupp: Sjuksköterska, läkare, undersköterska, fysioterapeut, arbetsterapeut. Övningen kan även ske mellan personal och studenter.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
- kommunicera och samarbeta med andra professioner inom det kommande verksamhetsområdet.
Genomförande
- Vid placering på vårdavdelning utses en eller flera patienter där studenter från olika professioner genomför ronden med stöd av handledare.
- Studenterna som skall utföra aktiviteten informeras om övningen i förväg och skall förbereda sig genom att sätta sig in i överenskommen patients/patienters bakgrund, tillstånd och vårdbehov.
- Studenterna genomför ronden med varandra samt handledare.
- Vid ronden ska beaktande av säker kommunikation med stöd av exempelvis SBAR, A-E och enhetens vedertagna rondmallar.
Uppföljning / reflektion
Genomförs av studenter och handledare.
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
Förslag på reflektionsfrågor
Efter genomförd rond sker reflektion med utgångspunkt från följande:
- Har ronden genomförts enligt vedertagna rutiner och mallar? Om inte, identifiera vad som avvek.
- Identifiera potentiella risker för patientsäkerheten beroende på hur ronden utformades.
- Har ett professionellt förhållningssätt iakttagits vid ronden avseende kollegor i teamet samt patienten? Om inte, vad kan förbättras, hur och varför?
- Vilket ansvar har de medverkande professionerna för patientens vård?
- Reflektera över den egna kompetensen? Vad fungerade väl? Vad behöver den enskilda deltagaren samt teamet utveckla och förbättra?
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.
Syfte: Identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
Målgrupp: Studenter från olika program.
IPL lärandemål
Studenten ska kunna
- identifiera och beskriva kompetensen hos de professioner som samverkar inom det kommande verksamhetsområdet.
Genomförande
Handledare förklarar syftet med lärandeaktiviteten för den som ska skuggas. Skuggning kan genomföras för enskilda vårdmoment eller ett arbetspass.
Efter överenskommelse av tid och plats förbereder sig den observerande studenten enligt nedanstående frågor. Innan skuggningen genomförs bör deltagarna uppmärksamma att de ska reflektera över hur egen och andras professioner kan bidra och samverka i den aktuella situationen. Patientansvarig handledare inhämtar patientens samtycke enligt gällande rutiner.
Observations- och reflektionsunderlag för den observerande studenten
- Vad är den skuggande professionens funktion och roll i teamet?
- Vilka arbetsuppgifter utförde professionen?
- Vilka mål har professionen med sina interventioner?
- På vilket sätt gjordes patienten delaktig i sin vård?
- Hur kommunicerar professionen (verbalt, skriftligt eller icke verbalt) i situationen/mötet med patienten och/eller andra personer i situationen?
Uppföljning / reflektion
Efter genomförd skuggning kan följande frågor utgöra underlag för diskussion mellan professionerna:
- Vilka andra professioner samverkar den skuggade profession med?
- Hur samverkar professionerna (finns det en struktur eller rutin för samverkan i teamet)?
- Är skuggningstillfället ett exempel på en vanlig vårdsituation/arbetsdag?
- Vilka insatser skulle den egna professionen kunnat bidra med? (gäller samtliga medverkande).
Gibbs reflektionscykel kan användas som stöd.
För utveckling av aktivitetskortet är vi tacksamma om du besvarar en kort utvärderingsenkät.