Till Start

Vårdgivarguiden

Högkostnadsskydd innebär att en patient under en tolvmånadersperiod inte ska behöva betala mer än ett visst belopp i patientavgifter för vårdkontakter inom öppenvården. När beloppet för högkostnadsskyddet har nåtts får patienten ett frikort som gäller under resten av tolvmånadersperioden, räknat från det första besöket.

Så fungerar det för patienterna

Patienterna når e-tjänsten 1177 högkostnadsskydd genom att logga in på webbplatsen 1177. Där kan de se vilka besök de har gjort under den senaste tolvmånadersperioden, hur mycket de har betalt för besöken och hur mycket som återstår innan de får frikort. När en patient har uppnått beloppet för frikort kan de även se information om frikortsnummer, giltighetstid och vilken region som utfärdade frikortet.

Det går att se uppgifter från besök som gjorts i alla regioner som är anslutna till tjänsten.

E-frikort – tjänst för vårdgivare i Region Stockholm

Tjänsten E-frikort för vårdgivare innebär att högkostnadsskyddet och frikort för besök i den öppna sjukvården i hela landet hanteras elektroniskt. Alla vårdgivare som har vårdavtal med Region Stockholm ska ansluta sig till e-frikortssystemet, antingen via en fristående webbtjänst eller genom att ansluta/integrera kassasystemet.

E-frikortstjänsten gör att personal i regionerna direkt kan se i frikortssystemet om en patient har frikort eller hur mycket som återstår till frikortsnivån. Patienterna behöver inte ha med sig frikort på papper.

Mer information

  • Uppdaterad: 23 september 2024

  • Faktagranskad: 23 september 2024

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Mitra Nordén, hälso- och sjukvårdsförvaltningen