Till Start

Vårdgivarguiden

Invånarens bokning visas för vårdpersonalen i tidboken. Mottagningen styr vilka tider som ska synas och vad de ska heta. All hantering av tider och tidstyper görs i journalsystemet.

Tjänsten gör att både mottagningen och patienten kan spara tid genom att bokningen genomförs direkt.

Mottagningen väljer själva vilka möjligheter invånaren ska ha:

  • boka tid direkt
  • se bokad tid och av- eller omboka tid direkt.

Kontakta journalsystemsförvaltaren för frågor om funktioner och anslutning. Att ansluta ett journalsystem till 1177 tidbokning görs via de regionala och nationella tjänsteplattformarna.

Så fungerar det för invånaren

Invånaren kan hitta till tidsbokningen på olika sätt. Vanligtvis görs det genom att välja en ärendetyp som är kopplad till tidboken på mottagningens kontaktkort på 1177.se. Mottagningen kan också skapa direktlänkar till tjänsten som kan användas på den egna webbplatsen.

För invånarna ser tidbokningen likadan ut oavsett vilket journalsystem en mottagning använder.

Anslut till 1177 tidbokning

1. Mottagningen måste vara ansluten till 1177 e-tjänster

För det första måste mottagningen ansluta sig till 1177 e-tjänster. Då får någon i personalen administratörsbehörighet och information om exempelvis var man kan hitta utbildningsmaterial.

Beskrivning av hur du ansluter din mottagning till e-tjänsterna på 1177.se.

Inloggningsportal för personal för att hantera ärenden och administrera e-tjänster på 1177.

2. Mottagningen kontaktar förvaltaren av sitt journalsystem

När mottagningen är ansluten till 1177 e-tjänster kan en beställning av anslutning till 1177 tidbokning göras. Mottagningen kontaktar då förvaltaren av sitt journalsystem för att få information om anslutning, utbildning och eventuella kostnader. Journalsystemet måste vara anpassat till de regionala- och nationella tjänsteplattformarna.

RTP är en teknisk plattform som säkrar och effektiviserar informationsutbytet mellan olika it-system inom vård och omsorg.

3. Journalsystemsförvaltningen beställer anslutning

I Region Stockholm finns det behöriga beställare av anslutning till 1177 tidbokning på journalsystemens förvaltningar. Enskilda vårdmottagningar måste alltid gå via sin journalsystemsförvaltning för att ansluta sig till tidbokningen via 1177 e-tjänster.

4. 1177 förvaltning samordnar det tekniska införandet

När en beställning har inkommit har 1177 förvaltning ansvaret för att konfigurering utförs hos alla de inblandade parterna. I samband med det tillkommer nya ärendetyper i 1177 personalverktyget (boka tid direkt och se bokad tid, av- eller omboka tid direkt).

5. Mottagningen och journalleverantören gör klart inställningarna

Mottagningen väljer själv vilka tider som ska vara tillgängliga för invånarna via 1177 e-tjänster och kan löpande lägga upp tider när tjänsten har aktiverats. Tider läggs upp via journalsystemet och aktiveringen av tidstypen sköts i 1177 personalverktyget. För information om utbildning och de inställningar som krävs i journalsystemet, kontakta förvaltaren av journalsystemet.

6. Mottagningen aktiverar ärendetypen

Detta görs av personal som har behörighet genom att logga in i 1177:s personalverktyg.

Patientinformation om 1177 e-tjänster

Här finns trycksaker, väntrumsbilder och -filmer som riktar sig till patienter. Alla trycksaker går att ladda ner och skriva ut, vissa går även att beställa. Material till väntrums-tv finns för nedladdning.

Frågor och svar

1177 tidbokning låter invånaren boka, avboka eller boka om en tid direkt i journalsystemets tidbok via 1177 e-tjänster.

Support och kontakt

Mottagningar som behöver hjälp kontaktar i första hand förvaltaren eller leverantören av det egna journalsystemet. De kan i sin tur skicka beställningen av tidbokningen till 1177 förvaltning.

Journalsystemförvaltningar

Kontaktuppgifter till journalsystemförvaltningar.
Förvaltning Kontaktuppgifter
Aleris (Take care) takecaresupport@aleris.se
Capio vita@capio.se 
Danderyds sjukhus servicedesk.sllit@regionstockholm.se
08-123 556 00
Ersta diakoni

vardsystem@erstadiakoni.se

Karolinska universitetssjukhuset  servicedesk.sllit@regionstockholm.se
08-517 777 77
SLSO  helpdesk.slso@regionstockholm.se
08-123 360 60 
S:t Eriks ögonsjukhus

it.sankterik@regionstockholm.se

Stockholms sjukhem

itsupport@stockholmssjukhem.se

Södersjukhuset tc-forvaltning.sodersjukhuset@regionstockholm.se
08-616 10 13
Övriga privata vårdgivare (Take care)

Acceptus
support@acceptus.se
08-506 670 71

CGM
privatinfo.takecare@cgm.com
08-533 340 09

Om du som vårdgivare har frågor om, eller synpunkter på 1177 tidbokning, kontakta Ineras support på telefon 0770-72 00 00 eller via webben:

  • Uppdaterad: 5 juni 2025

  • Faktagranskad: 5 juni 2025

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Marie Granhagen, hälso- och sjukvårdsförvaltningen