Fråga en sjuksköterska på 1177
Fråga en sjuksköterska är en e-tjänst på webbplatsen 1177 för invånarna i Region Stockholm. Som ett alternativ till att ringa 1177 kan invånaren skriva en fråga och oftast få svar inom en timme.
Fråga en sjuksköterska gör det möjligt för invånaren att ställa en fråga som besvaras av erfarna sjuksköterskor på 1177. Det kan vara aktuellt när det av olika anledningar inte finns möjlighet att ringa till 1177.
Det är samma sjuksköterskor som svarar som vid kontakt med 1177 på telefon. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt.
Så här fungerar det för invånarna
För att använda e-tjänsten behöver invånaren logga in med sin e-legitimation. Därefter väljs rubriken Övriga tjänster och Sjukvårdsrådgivning – Fråga en sjuksköterska. Här skriver invånaren sin fråga och får sedan svaret i sin inkorg på 1177.
Observera att invånaren kan ställa allmänna frågor om vård och hälsa till erfarna sjuksköterskor på 1177. Det är inte möjligt att kontakta sin vårdcentral, utan det gör invånaren i inloggat läge under rubriken Vårdval.
Drift och förvaltning
Tjänsten Fråga en sjuksköterska drivs och förvaltas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen, HSF.
Länkar till mer information
Support
För vårdpersonal – användarstöd för e-tjänsterna på 1177
Har du som vårdgivare frågor om eller synpunkter på e-tjänsterna? Kontakta i första hand din lokala support och i andra hand Ineras kundservice.