Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

När nya avtal tecknas behöver vårdgivarna tillhandahålla uppgifter om sin verksamhet i Dila så att nödvändiga system kan konfigureras korrekt.

Det handlar bland annat om uppgifter för att inrapportering av vård och utbetalning av ersättning för utförd vård ska fungera, att så kallade PDL-strukturer i vårdinformationssystemen ska bli korrekta samt att informationen till invånare på webbplatsen 1177 ska vara tydlig och stämma överens med vårdavtalet.

Anslutning

Vårdgivarens kontaktperson för avtalet med Region Stockholm får en länk till Dila-portalen via e-post. Genom att följa länken nås formuläret där uppgifterna ska skrivas in och skickas till hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

För att logga in i Dila behövs e-tjänstekort och anslutning till SLL-net, antingen via fast anslutning eller via Sam-uppkoppling.

Om vårdgivarens kontaktperson för avtalet inte har e-tjänstekort kan inloggning ske med hjälp av bank-id.

Manual för vårdgivare

Kontakt och support

Om du har ett pågående Dila-ärende använder du meddelandefunktionen i Dila-portalen för frågor och support.

Vid allmänna frågor om Dila-portalen kan du kontakta Dila-processteamet på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Dila processteam

  • Uppdaterad: 30 augusti 2024

  • Faktagranskad: 30 augusti 2024

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Andrea Linander, hälso- och sjukvårdsförvaltningen