Till Start

Vårdgivarguiden

Om Klipp

Klipp är ett administrativt stöd för dig som arbetar med placeringar av verksamhetsintegrerat lärande, VIL, till studenter på lärosäten som har avtal med Region Stockholm. Klipp är också ett verktyg för uppföljning, statistik och fakturering och ligger till grund för att studerande ska kunna tilldelas e-tjänstekort och behörigheter till regionens olika it-system. Klipp ägs och utvecklas gemensamt av Region Stockholm och Region Uppsala.

Klipp kan användas av:

  • Lärosäte/skola som beställer platser av vårdverksamhet.
  • Vårdverksamhet som planerar och erbjuder platser till lärosäte/skola.
  • Lärosäte/skola som placerar studerande på erbjudna platser.
  • Vårdverksamhet och handledare som planerar för placerade studerande.
  • Studerande som kan se sina placeringar med uppgift om handledare.
  • Lärosäte/skola och vårdverksamhet som kan ta fram statistik och fakturaunderlag.

Så ansluter du

Skicka in blanketten via serviceportalens kontaktformulär, se nedan under rubriken Support.

Skicka in blanketten via serviceportalens kontaktformulär, se nedan under rubriken Support.

Skicka blanketten till den e-postadress som anges i dokumentet.

Användarstöd

Utbildning

Dessa kurser riktar sig till dig som är ny VIL-samordnare. Även du som är involverad i utbildningsuppdraget på annat sätt kan ha nytta av kurserna. Du behöver inte logga in i Lärtorget utan kan gå direkt till kurserna via länken.

Support

Från och med 1 maj 2025 ska supportärenden för Klipp anmälas via Region Stockholms servicedesk, som nås via serviceportalen. Support hanteras vardagar under kontorstid.

Observera att supportärenden i första hand ska hanteras av en lokal administratör. Privata vårdverksamheter som saknar en lokal administratör ska kontakta servicedesk.

Support för studenter ska hanteras av lärosätet. Studenter ska inte hänvisas till servicedesk.

Region Stockholms serviceportal

Du når servicedesk och beställningskatalogen via serviceportalen.

Serviceportalen

OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.

Gör så här

Regionala användare inom verksamheter som är anslutna till SLL-net kommer att uppmanas att logga in i serviceportalen med e-tjänstekort och när man kommit in i portalen ska man välja alternativet ”Kontakta oss” på startsidan för att komma till kontaktformuläret.

Användare inom verksamheter som inte är anslutna till SLL-net behöver inte göra någon inloggning utan kommer direkt till kontaktformuläret genom att klicka på länken till serviceportalen.

I kontaktformuläret är det viktigt att det antingen i rubriken eller i ärendebeskrivningen tydligt framgår om ärendet gäller felanmälan, support eller beställning samt att det berörda systemet är Klipp.

Om man vill ringa till servicedesk för att anmäla ett ärende kan man göra det via följande telefonnummer: 08-123 145 10.

Central systemförvaltning för Klipp

Kontakta Klipp:s systemförvaltning via serviceportalens kontaktformulär.

  • Uppdaterad: 29 april 2025

  • Faktagranskad: 29 augusti 2024

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Susanne Kalén, hälso- och sjukvårdsförvaltningen