Kliniskt placeringsprogram – Klipp
Om Klipp
Klipp är ett administrativt stöd för dig som arbetar med placeringar av verksamhetsintegrerat lärande, VIL, till studenter på lärosäten som har avtal med Region Stockholm. Klipp är också ett verktyg för uppföljning, statistik och fakturering och ligger till grund för att studerande ska kunna tilldelas e-tjänstekort och behörigheter till regionens olika it-system.
Klipp ägs och utvecklas gemensamt av Region Stockholm och Region Uppsala.
Klipp kan användas av:
- Lärosäte/skola som beställer platser av vårdverksamhet.
- Vårdverksamhet som planerar och erbjuder platser till lärosäte/skola.
- Lärosäte/skola som placerar studerande på erbjudna platser.
- Vårdverksamhet och handledare som planerar för placerade studerande.
- Studerande som kan se sina placeringar med uppgift om handledare.
- Lärosäte/skola och vårdverksamhet som kan ta fram statistik och fakturaunderlag.
Så ansluter du
Behörighets- och supportärenden ska i första hand hanteras av en lokal administratör. Privata verksamheter som saknar sådan kontaktar servicedesk via Serviceportalen. Studenter ska hanteras av lärosätet, de ska inte hänvisas till servicedesk.
Skicka in blanketten via serviceportalens kontaktformulär, se nedan under rubriken Support.
Användarstöd
Utbildning
Dessa kurser riktar sig till dig som är ny VIL-samordnare. Även du som är involverad i utbildningsuppdraget på annat sätt kan ha nytta av kurserna. Du behöver inte logga in i Lärtorget utan kan gå direkt till kurserna via länken.
Support
Supportärenden ska i första hand ska hanteras av en lokal administratör. Privata vårdverksamheter som saknar en lokal administratör ska kontakta servicedesk, som nås via serviceportalen. Support hanteras vardagar under kontorstid.
Support för studenter ska hanteras av lärosätet. Hänvisa inte studenter till servicedesk. Om Lärosätet inte kan lösa studentens problem så är det Lärosätet som ska göra en anmälan till Klipp, inte studenten. Även ärenden gällande studentens personposter som hanteras av lärosäten i Ek ska till Klipp.
Problem med inloggning
Felmeddelande vid inloggning i Klipp beror oftast på överbelastning, försök då igen efter en stund.
Gör så här för support via serviceportalen
- Gå till serviceportalen
- Användare inom verksamheter som är anslutna till SLL-net loggar in i serviceportalen med e-tjänstekort. När du kommit in i portalen ska du välja alternativet ”Kontakta oss” på startsidan för att komma till kontaktformuläret.
- Användare inom verksamheter som inte är anslutna till SLL-net behöver inte göra någon inloggning utan kommer direkt till kontaktformuläret genom att klicka på länken till serviceportalen.
- Fyll i ditt ärende i kontaktformuläret. I rubrikfältet: var tydlig med att skriva att ärendet ska till Klipp och skriv en kort rubrik som sammanfattar ärendet.
- Skicka in formuläret.
Om du vill ringa till servicedesk för att anmäla ett ärende kan du göra det via följande telefonnummer: 08-123 145 10.
Region Stockholms serviceportal
Du når servicedesk och beställningskatalogen via serviceportalen.
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.