Personuppgiftstjänsten, PU
Region Stockholms PU-tjänst (Personuppgiftstjänsten) är ett system som hanterar personuppgifter, som till exempel namn, adress och personnummer. Tjänsten förser leverantörer av tjänster inom Region Stockholm och Region Gotland med personuppgifter som i första hand gäller Region Stockholms och Gotlands invånare. Men den tillhandahåller även personuppgifter för invånare från övriga Sverige.
Tjänsten kan integreras med andra system eller nås via tjänsten PU-webben genom personlig inloggning.
Den som vill använda Personuppgiftstjänsten måste ha ett giltigt avtal med Region Stockholm. Användare som inte har ett avtal eller som inte är i behov av regionala reservnummer eller Stockholmsspecifik geodata hänvisas till Skatteverket, Inera eller Spar.
Vårdgivare ska i samband med registrering av patienter kontrollera personnummer/reservnummer mot Personuppgiftstjänsten för att säkerställa patientens identitet.
Information om arbetet med att utveckla och modernisera det regionala tjänstegränssnittet för Region Stockholms PU-tjänst.
Ansökan om behörighet till PU-webben med personlig inloggning
För att kunna logga in i PU-webben behöver personalen eller vårdenheten ha ett avtal med Region Stockholm samt vara ansluten till regionens kommunikationsnät, SLL-net, eller använda ett SAM-konto. Inloggning sker via e-tjänstekort.
För att ansöka om behörighet till PU-webben behövs en beställning via kontaktformuläret i serviceförvaltningens it-portal.
Ta med följande information i din beställning
- För- och efternamn.
- HSA-id.
- Vilken behörighetsroll din ansökan gäller:
- Visa – endast sökning av personuppgifter.
- Uppdatera – uttag, samt hantering av reservnummer och id-kopplingar.
Nya systemkonton till PU-tjänsten
Region Stockholms hälso- och sjukvårdsförvaltning arbetar med en modernisering av PU-tjänsten, som ska möjliggöra uppkoppling med ett Rest-API. Därför accepterar förvaltningen inte att nya system ansluts till den befintliga PU-tjänsten. Om det är bråttom, kontakta förvaltningen via kontaktuppgifterna nedan.
Ansökan om behörighet för PU-konto
För att få ett PU-konto i den nuvarande lösningen måste man redan vara användare i ett befintligt system som är kopplat mot PU-tjänsten via ett certifikat.
Intern åtkomst till ansökningsformulär
Ansökan om behörighet görs via formulär i serviceförvaltningens it-portal.
Ansökan behöver vara godkänd med underskrift av närmaste chef för att behandlas av förvaltningen. Dokument för signering finns för nedladdning i formuläret.
PU-tjänsten behörighetsansökan
Kommer du inte åt beställningen via denna länk, se nedan.
Extern åtkomst till ansökningsformulär
Ansökan om behörighet kan också göras via formuläret nedan, som först laddas ner och sedan fylls i. Ansökan behöver vara godkänd med underskrift av närmaste chef för att behandlas av förvaltningen.
Använd gärna digital underskrift:
Om du inte har åtkomst till digital underskrift kan du skriva ut blanketten, skriva under, skanna in och skicka in din behörighetsansökan.
Ifyllt formulär bifogas och skickas in via serviceförvaltningens it-portal.
Support
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Mer information
Information om när en patient behöver registreras med reservnummer och hur man gör.