Rehabkoordinator
Rehabiliteringskoordinatorn (rehabkoordinator) stödjer sjukskrivna patienter i rehabiliteringsprocessen och ska underlätta för patienten att återgå i arbete eller inträda i arbetslivet. Rehabkoordinatorns stöd och samordning fungerar också som en resurs för läkaren och övriga hälsoprofessioner i rehabiliterings- och sjukskrivningsfrågor.
Rehabkoordinatorn har tre arbetsområden:
- stöd till patienten
- intern samordning av rehabilitering och sjukskrivning
- samverkan med externa aktörer, till exempel Försäkringskassan och arbetsgivare.
Rehabkoordinatorer finns på vårdcentraler, i specialistpsykiatrisk öppenvård, på akutsjukhusen och akademiskt specialistcentrum.
Rehabkoordinatorn ska vara legitimerad sjukvårdsprofession eller socionom med flerårig erfarenhet av rehabilitering och gått Karolinska Institutets kurs "Koordineringsinsatser - att koordinera sjukskrivnings- & rehabiliteringsprocessen (7,5 hp)” eller ha motsvarande kännedom om försäkringsmedicin.
Uppdaterad 22 november 2023.
Lag om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter
Lagen började gälla 1 februari 2020 och innebär att regionerna har skyldighet att erbjuda koordineringsinsatser till sjukskrivna patienter för att främja deras återgång till arbete eller inträde i arbetslivet.
Av lagen framgår också att om en patient kan antas behöva rehabilitering enligt 30 kapitlet i socialförsäkringsbalken ska regionen informera Försäkringskassan om det.
Lag om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter trädde i kraft 1 februari 2020, Lag (2019:1297) om koordineringsinsatser.
Lagen innebär att hälso- och sjukvården ska:
- erbjuda koordineringsinsatser till sjukskrivna patienter i behov av stöd för återgång till arbete eller inträde i arbetslivet
- informera Försäkringskassan om en patient kan antas behöva samordning av rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kapitlet i Socialförsäkringsbalken (SFB).
Hur informationen förmedlas till Försäkringskassan
Informationen ska endast skickas om patienten gett sitt samtycke. Informationen kan överföras till Försäkringskassan på tre sätt:
- via Webcerts ärendekommunikation i läkarintyget under kategori Administrativ dialog - Övriga frågor
- via läkarintyget om sjukpenning, 7804, punkt 11 ”Övriga upplysningar”
- via särskild blankett på Försäkringskassans hemsida, (Blankett 7429).
Vad informationen ska innehålla
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har gjort ett förslag att informationen endast ska innehålla två fasta formuleringar, vilket Region Stockholm rekommenderar. Det är viktigt att en tydlig och enhetlig formulering anger att ärendet avser 4§ inom lagen för koordineringsinsatser. SKR:s förslag är därför att informationen endast innehåller följande två fasta formuleringar:
- Behov av rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kap. SFB
- Kontaktuppgifter till den som ansvarar för koordinering av nämnda patient
Informationen kan efter patientens samtycke skickas av sjukskrivande läkare, rehabiliteringskoordinator eller annan personal som ansvarar för koordinering av aktuell patient. Mer information finns på Försäkringskassans webbplats.
Stöd till rehabkoordinator
Akademiskt primärvårdscentrum, Centrum för psykiatriforskning och Södersjukhuset erbjuder stöd i olika former till rehabkoordinatorer på vårdcentraler, i psykiatri respektive på sjukhus och i övrig specialiserad vård. Vid nätverksträffar finns utrymme för erfarenhetsutbyte och kollegialt stöd. Det erbjuds också kompetensutveckling i form av seminarier.
Kontakt
Rehabstöd och Intygsstatistik
Rehabstöd och Intygsstatistik är två webbaserade tjänster som hämtar sin information från en databas som lagrar digitala intyg utfärdade av vårdgivare. Tjänsterna är ett stöd i hälso- och sjukvårdens försäkringsmedicinska uppdrag och specifikt i arbetet med sjukskrivningar.
Rehabstöd är ett verktyg utvecklat för att stödja dig som rehabkoordinator eller andra som arbetar inom hälso- och sjukvården med att samordna sjukskrivna patienters rehabilitering. Även läkare kan använda Rehabstöd. Behörighet krävs för att använda tjänsten.
Intygsstatistik består av två delar; nationell statistik som är tillgänglig för alla och verksamhetsstatistik på regions och vårdenhetsnivå som kräver behörighet. Med stödet kan du följa upp mönster som finns för sjukskrivningar, till exempel se om antalet sjukskrivningar ökat eller minskat, skillnader mellan könen och vilka diagnoser som är vanligast i läkarintygen.
Intygstjänsten är en nationell tjänst som gör det möjligt att överföra olika intyg digitalt. Förskrivare når tjänsten via journalsystem, invånarna via 1177.se.
Kontakt
Enheten för rehabilitering, habilitering, försäkringsmedicin och hjälpmedel
Funktionsbrevlåda för frågor.
- rehabiliteringhabiliteringforsakringsmedicin.hsf@regionstockholm.se
- |
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Läs mer
Information om hur rehabkoordinatorn dokumenterar koordineringsinsatserna.
Med hjälp av lokala samordningsförbund kan vårdgivare föreslå sina patienter kompletterande insatser för att komma vidare med rehabiliteringen.