Utlarmning av ambulanshelikopter
Region Stockholm (nedan kallad regionen) har avtal om ambulanshelikopterverksamhet som tjänstgör dygnet runt, året runt. Det finns även möjlighet att efterfråga Uppsalas ambulanshelikopter, Gotlands ambulanshelikopter samt helikopter från Sjöfartsverket för akuta och mindre akuta uppdrag. Patienter från Stockholm kan vid behov transporteras med ambulansflyg.
Direktiv 10:5
Gäller från: 2023-05-16
1. Uppdraget för Regionens ambulanshelikoptertjänst
Uppdraget innefattar till stor del allvarliga och tidskritiska uppdrag. Ambulanshelikoptern har avancerad medicinskteknisk utrustning. Den medicinska kompetensen utgörs av sjuksköterska med specialistutbildning i anestesi och ambulanssjukvårdare med utbildning som HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) Technical Crew.
Ambulanshelikoptern ska snabbt föra ut vårdpersonal inom, och i vissa fall utanför, Stockholms län för omhändertagande och vård på hämtplats och under transporten. Prioriterade uppdrag är behov av snabb transport till sjukhus av svårt sjuk/ skadad patient samt uppdrag på öar utan broförbindelse eller landområde som är svåråtkomligt för den vägburna ambulanssjukvården. Ambulanshelikopter är också ett alternativ vid framkomlighetsproblem på grund av trafiksituation.
Sjuksköterska från ambulanshelikoptern ska vid behov medfölja patient i vägburen ambulans i de fall man väljer transport i vägburen ambulans i stället för ambulanshelikopter för transport till sjukhus.
Sjuksköterskan och ambulanssjukvårdaren har båda utbildning i ”one-skid”. Det innebär att person som ligger i vatten eller på icke bärkraftig is, med hjälp av helikoptern kan dras till en säker plats.
I uppdraget ingår även att transportera eventuell anhörig eller närstående. Det kan dock finnas både flygsäkerhetsskäl och medicinska orsaker till att anhörig inte kan medfölja. Det är befälhavaren som ytterst avgör om anhörig kan medfölja.
Vid planerade driftstopp ska ersättningshelikopter omedelbart kunna sättas in.
Vid oförutsedda driftstopp ska ersättningshelikopter sättas i operativ drift inom 24 timmar.
Vid väderlek som gör att helikoptern inte kan flyga ska personalen bemanna en vägburen ambulans. I dagligt tal kallad dimbil. Ambulansen ska kunna utföra uppdrag i hela Stockholms län. Ambulansen kan även utföra uppdrag i helikopterbasens närområde även om ambulanshelikoptern kan flyga. Det är alltid operativ koordinator (OPK) som har beslutsmandat och tolkningsföreträde för hur helikopterdirigeringen ska utföras. I samband med att helikopterpersonalen bemannar vägburen ambulans tas strategiskt beslut av OPK i samråd med medicinsk dirigenten hur resursen skall utnyttjas i förhållande till regionens aktuella behov.
Ambulanshelikoptern ska kunna utföra uppdrag eller passning i hela länet enligt prioriterings- och dirigeringstjänstens (PoD) direktiv och med hänsyn tagen till hur lång tid avställningen beräknas kvarstå. Vid avställning ska tjänstgörande befälhavare ansvara för att bevaka och bedöma när flygning kan återupptas. Tjänstgörande befälhavare ska ha kontinuerlig kontakt med medicinsk dirigent. Medicinsk dirigent samverkar kring lägesbild med OPK och för att stämma av gemensam planering för när ambulanshelikopter åter kan vara i drift. Detta ska ske med minst 30 minuters framförhållning för att ge personalen i den vägburna ambulansen möjlighet att avsluta pågående uppdrag och åter ansluta till helikopter.
Ambulanshelikoptern ska kunna landa året runt, dygnet runt, i terräng eller på en tillfällig landningsplats, likväl som på flygplats och på upphöjt fält.
Ambulanshelikoptern har Sjö-VHF som ett komplement till Rakel för att kunna kommunicera med båtar och sjöräddning.
A. Bemanning
Besättningen består av en pilot, en sjuksköterska med specialistutbildning i anestesi och en ambulanssjukvårdare med utbildning som HEMS Technical Crew.
B. Tjänstgöringstider
En (1) ambulanshelikopter tjänstgör dygnet runt årets alla dagar.
En (1) ambulanshelikopter tjänstgör årets alla dagar men inte nattetid.
C. Tillgänglighetsnivåer
När ambulanshelikoptern har grön nivå innebär att man är tillgänglig för uppdrag i hela länet utan begränsningar.
När ambulanshelikoptern har gul nivå innebär det att ambulanshelikoptern är klar för uppdrag men att vädersituationen påverkar tillgängligheten i vissa delar av länet. Gul nivå innebär alltid att ambulanshelikoptern larmas oavsett var i länet uppdraget är och att annan resurs larmas samtidigt. Ambulanshelikoptern ska efter larm vid gul nivå omgående meddela PoD om uppdraget inte kan genomföras eller om tveksamheter finns.
När ambulanshelikoptern har röd nivå innebär det att helikoptern är avställd på grund av tekniska skäl eller väderförhållanden som innebär att man inte kan flyga. Besättningen bemannar i stället den vägburna ambulansen för att omgående finnas tillgänglig för uppdrag i länet. Medicinsk dirigent beslutar om hur resursen ska nyttjas givet regionens belastning, behov och nulägebild i samråd med OPK.
D. Startintervall
Startintervallet är i normalfallet 90 sekunder från larm till att besättningen kvitterar larmet. Väder och typ av uppdrag kan kräva planering som gör att tiden behöver utökas. Flygning ska påbörjas så fort det är praktiskt möjligt.
E. Patienter som hämtas med ambulanshelikopter då helikoptern inte kan landa på det sjukhus som har områdesansvar för patienten.
Ambulans bör alltid larmas parallellt med helikopter om förutsättningar finns att nå adressen med vägburen ambulans. Detta för att säkerställa att patient i möjligaste mån kommer till rätt sjukhus/vårdform och för att använda de prehospitala resurserna optimalt.
Medicinskt ansvarig på helikoptern, tillsammans med befälhavare ombord, är ansvariga för att göra en samlad bedömning om vart det är lämpligast att transportera patienten.
I första hand styr den medicinska bedömningen vart transporten går, men väder, bränsletillgång och andra faktorer kan spela roll.
Helikopterpatienter som hör till Capio St. Görans sjukhus eller Södertälje sjukhus flygs till annat sjukhus med helikopterlandningsplats för omlastning till vägburen ambulans för vidare transport till rätt sjukhus enligt områdesindelningen i direktiv 12. Helikopterpersonalen meddelar medicinsk dirigent så tidigt som möjligt när man önskar assistans av ambulans, så att PoD kan bedöma och arrangera så att ambulans finns på plats då helikoptern anländer. Omlastning och överrapportering sker på överenskommen plats.
Vid omlastning av patient för tex avlämning på Danderyds sjukhus eller annan ad-hoc lösning avgör patientens tillstånd om sjuksköterskan från helikoptern medföljer till akutmottagningen för avlämning. Om patienten är RÖD enligt retts medföljer sjuksköterskan från helikoptern till mottagande enhet. Vid tillstånd bedömt ORANGE eller lägre tar vägburen resurs över patientansvaret och rapporterar över patient till mottagande enhet.
I de fall patienten behöver omedelbart omhändertagande på akutrummet transporteras den till lämpligaste sjukhus där helikoptern kan landa. Notera att de särskilda kriterierna för Karolinska Solnas Intensivakut även gäller patienter transporterade med ambulanshelikopter.
F. Sjukhus med godkända helikopterflygplatser
- Karolinska Solna – Helikopterflygplats på tak
- Karolinska Huddinge – Helikopterflygplats på tak
- Södersjukhuset – Helikopterflygplats på mark
- Danderyds sjukhus – Helikopterflygplats på mark, vägburen resurs krävs för överföring till akutmottagning.
- Norrtälje sjukhus – Helikopterflygplats på tak
Landning vid övriga sjukhus kan ske enligt befälhavarens bedömning.
PoD kan vid tilldelning av uppdrag ta hänsyn till att när helikopterbesättningen bemannar den vägburna ambulansen har särskild kompetens i luftvägshantering, smärtlindring och mekanisk hjärtkompression, så att rätt resurs i så stor utsträckning som möjligt tilldelas till rätt patient. Regionens nulägesbild och behov styr utlarmning. OPK har beslutande rätt om hur resursen nyttjas strategiskt i länet. PoD ansvarar för att även den vägburna resursen utnyttjas och placeras strategiskt i regionen för att finnas tillgänglig för hela regionen även vid reservdrift.
G. Information från befälhavare till PoD
Befälhavaren fattar beslut om flygning kan ske eller inte och ska kontinuerligt informera PoD (medicinsk dirigent samt OPK) om flyghinder föreligger, exempelvis vid tekniska problem eller olämpligt flygväder. Informationsskyldigheten gäller även att rapportera när ambulanshelikoptern åter är tillgänglig för flygning. Om helikoptern är tagen ur drift på grund av väderbegränsningar ska kontinuerlig uppföljning av vädret göras av befälhavaren och helikoptern sättas i drift så snart vädret medger flygning.
H. Sekundärtransporter
Prioriterad målgrupp för sekundärtransport till rätt sjukhus enligt områdesindelningen är multisjuka äldre som kanske redan har insatser från kommunen eller som behöver få detta.
Ambulanshelikoptern kan utföra sekundärtransporter, organtransporter samt brådskande transport av sjukvårdsmaterial i undantagsfall. Grundregeln är att flygtiden inte ska överstiga 60 minuter enkel resa. Förhandskontakt tas alltid med befälhavaren på ambulanshelikoptern för samråd kring möjligheten att utföra dessa uppdrag. I dessa fall fattas beslut av OPK i samråd med prehospital bakjour (PHB). Tjänsteman i beredskap (TiB) ska informeras.
I. Passningsbas
Ambulanshelikoptertjänsten ska i största möjliga utsträckning finnas tillgänglig centralt i regionen. Passningsbasen på Karolinska Solna är en av de åtgärder som vidtagits för att centralisera ambulanshelikoptertjänsten. Detta för att öka tillgängligheten i regionen vilket också ökar patientsäkerheten. På passningsbasen finns uppehållsrum för helikopterpersonalen. Syftet med passningsbasen är att möjliggöra för besättningen att invänta nytt uppdrag i centrala Stockholm i stället för att flyga tillbaka till Norrtälje.
Ytterligare en helikopter kan landa på takplattan när ambulanshelikoptern står på passning.
Det råder hög belastning på helikopterplattan på Karolinska Solna, för att tillgängliggöra plattan kan helikoptern kvarstå på Södersjukhuset i anslutning till tankning alt nyttja möjligheten att passa på Huddinge sjukhus när så är lämpligt.
Efter att en patient avlämnats vid något av regionens centrala sjukhus, ska besättningen när det är möjligt, alltid kontakta medicinsk dirigent för direktiv gällande passning centralt i länet alternativ nya uppdrag.
Det finns tillfällen då ambulanshelikoptern behöver åka tillbaka till basen i Mellingeholm på grund av tekniska skäl, vädersituation, eller vid byte av personal.
J. Samverkan ambulanshelikopter – ambulans
Ambulans bör alltid utlarmas parallellt med ambulanshelikopter, efter bedömning av medicinsk dirigent, till adress vid farbar väg för att ge förutsättningar för att patienten i möjligaste mån kommer till rätt vårdnivå med lämpligaste resurs.
K. Förtur vid avlämning på sjukhus
Helikopterpersonalen har förtur vid avlämning av patienter vid akutmottagning/vårdinrättning i förhållande till vägburen ambulans om köbildnings uppstår. Detta för att frigöra helikopterresurserna snabbare och minska blockeringen av regionens helikopterflygplatser.
L. Rendezvous
Ambulanshelikoptern kan efterfråga akutläkarbil till platsen och kunna hämta upp läkare från akutläkarbilarna. Lämpligast görs detta genom att helikopter- och akutläkarbilspersonal har en direktkontakt med varandra. Beslut om att läkare initialt ska medfölja helikopter fattas av PHB i samråd med akutläkarbilsläkaren och helikopterbesättningen, beroende på vad som är mest lämpligt för patienten.
M. Katastrofmedicinsk beredskap
Ambulanshelikoptrarna ingår i den katastrofmedicinska beredskapen och har som inriktningsmål att minimera konsekvenser av de somatiska och psykiska följdverkningar som kan uppstå vid särskilda händelser. Det kan innebära:
- Initial ledning av sjukvårdsinsats till dess att ledningsenhet eller ambulans tar över sjukvårdsledningen
- Triage och omhändertagande av drabbade i ett skadeområde
- Transport av skadade
2. Akademiska sjukhusets intensivvårdshelikopter
N. Region Stockholm lånar av Region Uppsala
Uppsalas helikopter är bemannad med två (2) piloter, läkare och sjuksköterska. Den är tillgänglig mellan kl 08:00 och 16:00 årets alla dagar med två (2) minuters startintervall. Läkaren på uppsalahelikoptern bedömer om resursen ska nyttjas efter bedömning av beredskapsläget i Region Uppsala. Efter kl 16:00 kan helikoptern nyttjas efter beslut av pilot och helikopterläkare.
PoD kontaktar Sjukvårdens larmcentral (SVLC) i Region Uppsala som i sin tur söker sin helikopterläkare som återkopplar direkt till PoD. Utlarmningen görs av SVLC och medicinsk dirigent kommunicerar med helikoptern via Rakel.
Vid uppdrag inom Region Stockholms ska uppsalahelikoptern primärt användas för prioritet 1-uppdrag när den har en kortare framkörningstid jämfört med stockholmshelikoptern. Den kan också nyttjas när stockholmshelikoptern är upptagen med annat uppdrag eller avställd av andra skäl.
En förfrågan kan göras till SLVC även vid sekundärtransporter.
O. Region Uppsala lånar av Region Stockholm
Samverkan sker enligt riksavtalet.
SVLC kontaktar medicinsk dirigent som efter beslut av OPK och PHB larmar Region Stockholms ambulanshelikopter. När Stockholms ambulanshelikopter befinner sig i Region Uppsala sker kommunikationen mellan SVLC och helikoptern via Rakel.
Stockholms ambulanshelikopter meddelar PoD när man lämnar Region Stockholm och när man är åter inom regionen.
3. Gotlands ambulanshelikopter
Samverkan sker enligt riksavtalet.
4. SAR-helikopter (Search and Rescue)
Sjukvårdsinsatser till sjöss (SITS)
SAR-helikoptern, som är utrustad med vinsch, tillhör Sjöfartsverket och larmas via Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC) genom att efterfråga transporthjälp för sjukvårdsuppdrag. Sjukdoms- och olycksfall på ö eller i oländig terräng är ett sjukvårdsuppdrag där assistans kan begäras från JRCC om transportresurser.
JRCC kan också påkalla behov av sjukvård via PoD vid sjukvårdsinsatser till sjöss. Om regionens ambulanshelikoptrar finns tillgängliga kan de larmas för att hjälpa JRCC med evakuering av patient till fastlandet. I de fall ambulanshelikopter inte är tillgänglig kan SITS-enhet larmas för att medfölja båt ut för att kunna evakuera patienten.
Sjukvårdsinsatser på öar och oländig terräng
Regionen ansvarar för sjukvårdsinsatsen och Sjöfartsverket ansvarar för transporten, vilket innebär att man har ett gemensamt ansvar.
Medicinsk personal från regionens ambulanshelikoptrar samt läkare och sjuksköterska från akutläkarbilarna ska kunna medfölja SAR-helikoptern och har utbildning och egen utrustning för uppdraget. I SAR-helikoptern finns flyghjälm och flytväst för en medföljande sjukvårdspersonal.
Sjuksköterska och ambulanssjukvårdare från de båda dygnsambulanserna i Norrtälje ska kunna medfölja SAR-helikoptern och har utbildning och egen utrustning för uppdraget. I SAR-helikoptern finns flyghjälm och flytväst för en medföljande sjukvårdspersonal.
Vinschning ingår inte i den prehospitala vårdens uppdrag.
5. Dirigeringsdirektiv
Om osäkerhet råder angående Region Stockholms ambulanshelikopters tillgänglighet – Larma!
- Svårt sjuk eller skadad patient prio 1, där framkörningstid eller transporttid kan förkortas eller att det finns behov av anestesisjuksköterska.
- Överväg att larma helikopter beroende på beredskapsläge och patientens medicinska tillstånd och situation även vid prio 2.
- Sjukdoms- och olycksfall på öar inklusive öar med bro eller regelbunden färjetrafik – prioritet 1
- Sjukdoms- och olycksfall på öar utan bro eller regelbunden färjetrafik – samtliga prioriteringar
- Sjukdoms- och olycksfall i väglöst land, svåra vägförhållanden, långa avstånd, besvärlig trafiksituation et cetera– samtliga prioriteringar
- Begärd assistans av ambulans eller akutläkarbil
- Drunkningstillbud
- Vatten- och islivräddning
- Särskild händelse enligt Regional katastrofmedicinsk beredskapsplan
- Begäran från ambulans om transport av patient för PCI (norr om Norrtälje och söder om Södertälje)
- På begäran från polis och räddningstjänst som transportresurs. Samråd med TiB
- På begäran av angränsande region vid prioritet 1
- På begäran av angränsande region vid prioritet 2 och 3 ska beslut fattas av PHB i samverkan med medicinsk dirigent, OPK. TIB informeras
- På begäran av ej närliggande region – beslut av TiB i samråd med medicinsk dirigent, OPK och PHB.
Vid ovanstående kriterier, när regionens ambulanshelikoptrar är upptagna, ska alltid aktuell enhet tillfrågas om de kan omprioritera sitt pågående uppdrag även om de är framme hos patient. Enheten ska informeras om att det finns väntande uppdrag när de finns på sjukhus för att kunna göra en snabbare överlämning. Det går att omprioritera och lasta om patienten till en vägburen ambulans för att frigöra helikoptern snabbare.
Om möjligt och för att snabbt kunna frigöra ambulanshelikoptern vid uppdrag på fastlandet larmas ambulans parallellt. Beredskapsläget ska alltid värderas och säkerställas innan ambulans larmas.
P. Traumapatienter
Traumapatienter som fyller kraven för patientstyrning till Karolinska Solna ska transporteras med ambulanshelikopter i enlighet med medicinska behandlingslinjer för ambulanssjukvården under rubriken 6 Trauma. Undantag görs vid trafikolyckor, bränder eller liknande händelser där sjukvårdsledaren fattar beslut om vilken enhet som lastar vilken patient.
Q. Flygsäkerhetsövervakning
PoD ska dokumentera följande uppgifter:
Vid samtliga transporter till sjukhus eller helikopterbas
- ETA (estimated time of arrival) inklusive tidsövervakning
- Antal personer ombord
Information till den hjälpsökande
- Meddela tid för ankomst för ambulanshelikoptern
- Informera hur markering ska göras för att visa var patienten befinner sig:
- Vinka med en handduk eller liknande i kontrasterande färg från en öppen plats
- Blinka med en ficklampa, varningsblinkers, ytterbelysning etc.
- Säkerställ hur hjälpsökande kan nås via telefon
Vid transport till sjukhus
- ETA (estimated time of arrival) inklusive tidsövervakning
- Antal personer ombord
- Meddela mottagande sjukhus om tid för ankomst samt eventuell förvarning på begäran av personalen på ambulanshelikoptern
- Meddela sjukhusens säkerhetscentraler eller väktare
Tidsövervakning
Helikopterenheten ska anmäla sin färdplan med uppgift om start och landningsplatser, antal personer ombord samt flygtid. När tidsövervakningen slår ska dirigent följa checklistan nedan. Dokumentera vilken tid varje åtgärd utförts.
Checklistan (ange tid för samtliga åtgärder)
- Gör ett (1) anrop om ”tidkontroll”
- Ring ambulanssjukvårdarens mobil
- Ring specialistsköterskans mobil
- Ring pilotens mobil
- Ring dit helikoptern är på väg ex patienten
- Ring läkare från akutläkarbilen på dennes mobil om de är på samma uppdrag
- Ring sjuksköterskan från akutläkarbilen på dennes mobil om de är på samma uppdrag
Dessa kontroller får ta högst 15 min! Förflyter mer än 15 min från det att tidsövervakning slagit och ingen kontakt etablerats, larma JRCC om förmodat haveri. - Larma JRCC
Vid samtal till JRCC var beredd på att svara på:
✓ Registreringsbeteckning på helikoptern (finns på helikopterns dagbesked)
✓ Helikoptertyp (finns på helikopterns dagbesked)
✓ Färg (finns på helikopterns dagbesked)
✓ Antal ombord
✓ Senast kända position
✓ Känd färdplan - Meddela OPK som kontaktar TiB
- OPK underrättar driftjourerna för helikopterverksamheten
R. Alternativa transportsätt för ambulansuppdrag på ö
Om regionens ambulanshelikoptrar inte kan nyttjas i skärgården ska PoD kontakta JRCC för begäran om transporthjälp. JRCC tilldelar då resurs i form av närmast lämplig båt eller fartyg. I första hand ska Sjöfartsverkets, Sjöräddningssällskapets, räddningstjänstens, polisens, kustbevakningens eller försvarets båtar användas.
PoD avgör om prehospital personal ska medfölja ut till patienten eller om av JRCC tilldelad transportresurs själva kan hämta patienten för att möta upp med ambulans vid närmast lämpliga brygga. I vissa situationer kan det vara lämpligt att begära två (2) resurser av JRCC, en som åker ut till patienten och en som hämtar prehospital personal.
Samtlig prehospital personal ska kunna medfölja av JRCC tilldelad resurs för att utföra ett sjukvårdsuppdrag på en ö. PoD ska dock i första hand välja personal som är utbildade för SITS-uppdrag (sjukvårdsuppdrag till sjöss).
S. SITS-uppdrag för ambulanshelikoptern
Avser när ambulanshelikoptern landar på båtar eller fartyg och utför ett sjukvårdsuppdrag. Fartyg där SITS-uppdrag ska utföras måste ha möjlighet för ambulanshelikoptern att landa.
6. Riktlinjer för val av flygtransport
Med utgångspunkt från patienten medicinska vårdbehov ska det mest kostnadseffektiva transportsättet väljas, där även eventuella samordningsvinster ska vägas in. Ett riktmärke där ambulansflyg ska övervägas är transporter där transportvägen är över cirka 40 mil eller att transporttiden beräknas till mer än cirka 5 timmar. KSA ska anlitas för ambulansflyg i första hand.
Patientens tillstånd och medicinska behov, vilka möjligheter som finns för transport till och från flygplanet, beredskapsläget i regionen och körtid eller körsträcka ska vägas i beslutet om transportform. Beslut tas i samråd mellan PHB och OPK. TiB kan alltid rådfrågas.