Regelverket för remisshantering inom Region Stockholms hälso- och sjukvård
Säkra och effektiva rutiner för remisshantering är av central betydelse för patientsäkerheten och tillgängligheten i hälso- och sjukvården. Alla vårdenheter har ett ansvar för en väl samordnad vårdprocess och dokumenterade remissrutiner som säkerställer att patientens vård inte fördröjs och att patientsäkerheten upprätthålls.
Syftet med regelverket är att
- förtydliga hur lagar (Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Patientsäkerhetslagen) och Socialstyrelsens föreskrifter (SOFS 2004:11, SOSFS 2011:9) ska tillämpas
- vara ett stöd till de vårdgivare som enligt paragraf 3 SOSFS 2004:11 ska ge skriftliga direktiv och säkerställa att det finns rutiner för hur remisser ska utformas och hanteras
- öka patientsäkerheten
- öka patientens tillgänglighet till vården
- spara tid för dem som arbetar med remisshantering
- hålla reglerna anpassade till och användbara för nationell e-remiss.
Grundförutsättningen är att det ska vara samma regler och rutiner oavsett vem som är remittent och vem som är remissmottagare. Regelverket ska tillämpas i alla sammanhang där remisser sänds och tas emot och ska utgöra grunden för hur remittering sker inom Region Stockholm. I de fall särskilda remissregler finns angivna i ett vårdavtal gäller remissregelverket som ett komplement till avtalet. Samverkan mellan vårdgivare ska bedrivas på ett sådant sätt att patient och närstående upplever vården som en helhet.
Generellt
Principer och regler | Anvisningar och förtydliganden |
---|---|
1. Remisser och remissvar ska vara registrerade och dokumenterade så att de är sökbara på patientnivå. | |
2. Alla remisser, inklusive remisser som avser ny medicinsk bedömning (second opinion), omfattas av regelverket. | Mer information om ny medicinsk bedömning (second opinion) finns på sidan ny medicinsk bedömning: Ny medicinsk bedömning |
3. Avvikelser i remisshantering ska alltid rapporteras enligt verksamhetens rutiner. | Syftet med att rapportera avvikelser är att identifiera orsaker och förebygga risker, inte att skuldbelägga organisationer eller personer. |
Remitterande enhet (remittent)
Principer och regler | Anvisningar och förtydliganden |
---|---|
4. Remiss ska utfärdas i samråd med patienten utifrån ett säkerställt medicinskt behov och sändas till rätt vårdgivare enligt LEON-principen (Lägsta Effektiva Omhändertagande Nivå). |
|
5. Patienten har rätt att välja offentligt finansierad öppenvård i hela landet under förutsättning att eventuella remisskrav uppfylls. Patienten har även rätt att lista sig på en husläkarmottagning i hela landet. |
|
6. Vid remisskrav ska remiss utfärdas av legitimerad vårdpersonal eller läkare under utbildning. |
|
7. Remittenten ansvarar för diagnostik och behandling som ligger inom det egna kompetensområdet. Medicinsk diagnostik ska utföras så långt som behövs för den egna handläggningen av patienten. |
|
8. Det ska tydligt framgå att mottagaren erhåller en remiss. Remissen får inte bestå av enbart hänvisning till journal eller journalkopior. |
|
9. Remissen ska innehålla korrekta och relevanta uppgifter om patienten |
|
10. Remissen ska innehålla korrekta uppgifter om den remitterande enheten (remittenten). |
|
11. Remissen ska innehålla korrekta uppgifter om remissmottagaren. |
|
12. Samma remiss får inte skickas till flera mottagare samtidigt. |
|
13. Remiss ska skickas snarast och endast undantagsvis senare än tre (3) arbetsdagar efter remissbeslut. |
|
14. Begäran om komplettering från remissmottagaren ska besvaras inom tre (3) arbetsdagar. |
|
15. Remissen ska kompletteras vid behov. |
|
Remissmottagande enhet
Principer och regler | Anvisningar och förtydliganden |
---|---|
16. Mottagen remiss ska bedömas och prioriteras snarast och endast undantagsvis senare än tre (3) arbetsdagar efter mottagandet. |
|
17. Bekräfta omgående till remittenten att remissen är accepterad. |
|
18. Bekräfta till patienten inom fem (5) arbetsdagar att remissen är accepterad. |
|
19. Vårdgivare som inte kan ge patienten vård inom vårdgarantins tidsgränser är skyldig att informera patienten om detta. En remiss sänd till rätt vårdnivå enligt LEON-principen får inte återsändas till inremitterande verksamhet på grund av att mottagande vårdgivare har långa väntetider. |
|
20. Om remissen är ofullständig ska begäran om komplettering skickas till remittenten eller remissen återsändas med motivering. |
|
21. Remiss ställd till vårdgivare på fel vårdnivå enligt LEON-principen alternativt till vårdgivare som inte har vårduppdraget ska vidaresändas eller återsändas med motivering. |
|
22. Remissbedömningen och den medicinska prioriteringen ska dokumenteras. |
|
23. Remissmottagaren ansvarar för de undersökningar och utredningar man behöver för att handlägga och besvara remissen. | |
24. Remissvar ska skrivas och skickas senast efter första kontakt med patienten. |
|
25. Det ska tydligt framgå att remittenten erhåller ett remissvar. Remissvaret får inte bestå av enbart hänvisning till journal eller journalkopior. |
|
26. Remissvaret ska innehålla korrekta och relevanta uppgifter om patienten och den vårdgivare som svarat på remissen. |
|
Regelverket kan bara ändras av HSN eller HD
Regelverket för remisshantering inom Region Stockholms hälso- och sjukvård beslutades i hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) den 21 februari 2023. Hälso- och sjukvårdsdirektören (HD) beslutade om en mindre revidering den 16 augusti 2023.