Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

Syftet med regelverket är att

  • förtydliga hur lagar (Hälso- och sjukvårdslagen, Patientlagen, Patientsäkerhetslagen) och Socialstyrelsens föreskrifter (SOFS 2004:11, SOSFS 2011:9) ska tillämpas
  • vara ett stöd till de vårdgivare som enligt paragraf 3 SOSFS 2004:11 ska ge skriftliga direktiv och säkerställa att det finns rutiner för hur remisser ska utformas och hanteras
  • öka patientsäkerheten
  • öka patientens tillgänglighet till vården
  • spara tid för dem som arbetar med remisshantering
  • hålla reglerna anpassade till och användbara för nationell e-remiss.

Grundförutsättningen är att det ska vara samma regler och rutiner oavsett vem som är remittent och vem som är remissmottagare. Regelverket ska tillämpas i alla sammanhang där remisser sänds och tas emot och ska utgöra grunden för hur remittering sker inom Region Stockholm. I de fall särskilda remissregler finns angivna i ett vårdavtal gäller remissregelverket som ett komplement till avtalet. Samverkan mellan vårdgivare ska bedrivas på ett sådant sätt att patient och närstående upplever vården som en helhet.

Generellt

Generella principer och regler med respektive anvisningar och förtydliganden.
Principer och regler Anvisningar och förtydliganden
1. Remisser och remissvar ska vara registrerade och dokumenterade så att de är sökbara på patientnivå.  
2. Alla remisser, inklusive remisser som avser ny medicinsk bedömning (second opinion), omfattas av regelverket. Mer information om ny medicinsk bedömning (second opinion) finns på sidan ny medicinsk bedömning:
Ny medicinsk bedömning
3. Avvikelser i remisshantering ska alltid rapporteras enligt verksamhetens rutiner. Syftet med att rapportera avvikelser är att identifiera orsaker och förebygga risker, inte att skuldbelägga organisationer eller personer.

Remitterande enhet (remittent)

Principer och regler med respektive anvisningar och förtydliganden för remitterande enhet.
Principer och regler Anvisningar och förtydliganden
4. Remiss ska utfärdas i samråd med patienten utifrån ett säkerställt medicinskt behov och sändas till rätt vårdgivare enligt LEON-principen (Lägsta Effektiva Omhändertagande Nivå).
  • Vårdgivaren fattar beslut om att patienten ska remitteras till annan vårdgivare. Överväg om distanskontakt/telefonkonsultation i vissa fall kan ersätta en remittering.
  • Vårdgivaren ska ge patienten nödvändig information i samband med remissbeslutet (helst både muntlig och skriftlig).
  • Oerfaren vårdpersonal (exempelvis läkare under utbildning) bör vid behov samråda med handledare eller annan erfaren kollega före remittering.
5. Patienten har rätt att välja offentligt finansierad öppenvård i hela landet under förutsättning att eventuella remisskrav uppfylls. Patienten har även rätt att lista sig på en husläkarmottagning i hela landet.
  • Valfriheten gäller endast inom samma vårdnivå enligt LEON-principen.
  • Vid remittering ska patientens önskemål beaktas och remiss ska inte automatiskt skickas till den vårdgivare som ligger närmast patientens bostad.
  • I de fall väntetidsinformation finns tillgänglig bör denna vägas in i beslutet.
  • Mer information om patientens valfrihet finns på sidan Valfrihet i Region Stockholm.
    Valfrihet i Region Stockholm
6. Vid remisskrav ska remiss utfärdas av legitimerad vårdpersonal eller läkare under utbildning.
7. Remittenten ansvarar för diagnostik och behandling som ligger inom det egna kompetensområdet. Medicinsk diagnostik ska utföras så långt som behövs för den egna handläggningen av patienten.
  • I vissa fall finns anvisningar i Viss avseende ansvarsfördelning.
    Viss
  • Den verksamhet som initierat undersökning, provtagning eller behandling ansvarar för uppföljning, svar till patienten och vidare handläggning.
8. Det ska tydligt framgå att mottagaren erhåller en remiss. Remissen får inte bestå av enbart hänvisning till journal eller journalkopior.

  • Informationen ska sammanställas till en remiss med klar och tydlig frågeställning.
9. Remissen ska innehålla korrekta och relevanta uppgifter om patienten 
  • Datum för beslut om remiss.
  • Datum för remissens utfärdande.
  • Medicinsk information:
    • Relevanta uppgifter om patienten i förhållande till anamnes och frågeställning. I vissa fall finns anvisningar i Viss.
      Viss
    • Frågeställning eller behandlingsplan/föreslagna åtgärder.
  • Administrativa grunddata om patienten:
    • Personnummer, namn, adress, telefonnummer, mobiltelefonnummer
      • För barn anges kontaktuppgifter även för målsman
      • För patient med kraftigt nedsatt kognition anges kontaktuppgifter för närstående
      • Om patienten godkänner sammanhållen journalföring
    • Eventuellt behov av språktolk, ange språk
    • Eventuellt behov av tolkservice, ange typ – till exempel teckenspråkstolk, dövblindtolk eller annan vuxentolk
10. Remissen ska innehålla korrekta uppgifter om den remitterande enheten (remittenten). 
  • Enhetens namn och adress.
  • Direkttelefonnummer eller tjänstetelefonnummer
  • Dessa uppgifter ska finnas och hållas uppdaterade i HSA-katalogen.
  • Verksamhetens HSA-id (obligatorisk för nationell eremiss) eller kombikakod.
    • HSA-id ersätter gradvis kombikakod som identifierare av verksamhet i samtliga it-system.
  • Remittentens namn.
11. Remissen ska innehålla korrekta uppgifter om remissmottagaren.
  • Enhetens namn och adress.
  • Verksamhetens HSA-id (vid nationell e-remiss).
12. Samma remiss får inte skickas till flera mottagare samtidigt. 
  • Patienten har inte rätt att stå i kö för samma vårdåtgärd hos flera vårdgivare. Om patienten sedan tidigare står i kö för vårdåtgärden hos en annan vårdgivare måste patienten välja kö att stå kvar i.
13. Remiss ska skickas snarast och endast undantagsvis senare än tre (3) arbetsdagar efter remissbeslut.
  • Om kompletterande utredning krävs innan remissen skickas ska denna ske så snart som möjligt.
14. Begäran om komplettering från remissmottagaren ska besvaras inom tre (3) arbetsdagar.
  • En e-remiss kompletteras genom att remittenten skickar en uppdaterad version av remissen.
  • För pappersremisser gäller att komplettering ska ske via brev, digital kontakt, telefon eller personlig kontakt.
15. Remissen ska kompletteras vid behov.
  • E-remiss kan kompletteras fram till dess att remissen är bekräftad av mottagaren, därefter skickas en uppdaterad version.
  • För pappersremisser gäller att komplettering ska ske via brev, digital kontakt, telefon eller personlig kontakt. 

Remissmottagande enhet

Principer och regler med respektive anvisningar och förtydliganden för remissmottagande enhet.
Principer och regler Anvisningar och förtydliganden
16. Mottagen remiss ska bedömas och prioriteras snarast och endast undantagsvis senare än tre (3) arbetsdagar efter mottagandet.
17. Bekräfta omgående till remittenten att remissen är accepterad.
  • Bekräftelse kan ske genom avsedd markering i journalsystem under förutsättning att remittenten har tillgång till markeringen.
  • I annat fall ska bekräftelse delges remittenten via digital kontakt, brev, telefon eller personlig kontakt.
18. Bekräfta till patienten inom fem (5) arbetsdagar att remissen är accepterad.
  • Bekräftelse kan ske i form av uppgift om bokad tid.
  • Bekräftelse kan göras digitalt, via telefon, brev eller personlig kontakt. Se sidan Kontakt med patienter över nätet, vid digitala kontakter.
    Kontakt med patienter över nätet
  • Om bokad tid saknas ska bekräftelse innehålla:
    • Beräknad väntetid
    • Information om vårdgarantin samt det telefonnummer till enheten dit patienten kan vända sig
  • Aktuell information om vårdgarantin finns på sidan Regelverk vårdgaranti.
    Regelverk vårdgaranti
19. Vårdgivare som inte kan ge patienten vård inom vårdgarantins tidsgränser är skyldig att informera patienten om detta. En remiss sänd till rätt vårdnivå enligt LEON-principen får inte återsändas till inremitterande verksamhet på grund av att mottagande vårdgivare har långa väntetider. 
  • Om remissmottagaren inte kan ta emot patienten inom vårdgarantins tidsramar ska patienten informeras om vårdgarantin och om möjligt erbjudas vård hos annan vårdgivare med kortare väntetid.
  • Den ursprungliga remissmottagaren ansvarar för patienten tills denne erbjudits vård vid den egna mottagningen/kliniken eller ansvaret tagits över av annan vårdgivare.
  • Den verksamhet som önskar vidareremittera stämmer av med den nya remissmottagaren och informerar patienten. Patienten ska ges möjlighet att acceptera den nya vårdgivaren, alternativt välja att stå kvar i kön hos den ursprungliga remissmottagaren.
  • Den nya remissmottagaren skickar remissbekräftelse till patient och ursprunglig remittent.
  • Aktuell information om vårdgarantin finns på sidan Regelverk vårdgaranti.
    Regelverk vårdgaranti
20. Om remissen är ofullständig ska begäran om komplettering skickas till remittenten eller remissen återsändas med motivering.
  • E-remiss kan kompletteras fram till dess att remissen är bekräftad av mottagaren, därefter skickas en uppdaterad version.
  • För pappersremisser gäller att komplettering ska ske via brev, digital kontakt, telefon eller personlig kontakt
  • Återsänd remiss motiveras. Viss kan ge vägledning.
    Viss
21. Remiss ställd till vårdgivare på fel vårdnivå enligt LEON-principen alternativt till vårdgivare som inte har vårduppdraget ska vidaresändas eller återsändas med motivering. 
  • Vid vidaresändning ska remittenten och patienten informeras om att remissen har vidaresänts och till vilken vårdgivare.
  • Återsänd remiss motiveras. Viss kan ge vägledning.
    Viss
  • En remiss kan inte återsändas med hänvisning till geografiskt områdesansvar. Undantag gäller om det specifikt framgår i vårdavtalet eller om det finns en överenskommelse om vilket områdesansvar som gäller för enheten.
22. Remissbedömningen och den medicinska prioriteringen ska dokumenteras.
  • Ska vara sökbar på patientnivå.
23. Remissmottagaren ansvarar för de undersökningar och utredningar man behöver för att handlägga och besvara remissen. 
  • Kompletterande undersökningar/ utredningar som behövs inför besök eller bedömning beställs av remissmottagaren med information från remittenten som underlag.
  • I vissa fall kan Viss ge vägledning kring ansvarsfördelning.
    Viss
  • Avvisad remiss ska motiveras, Viss kan ge vägledning.
    Viss
24. Remissvar ska skrivas och skickas senast efter första kontakt med patienten.
  • Med ”remissvar” menas här att svara på remittentens fråga.
  • Med ”första kontakt” menas den direkta kontakt remissmottagaren har med patienten för att handlägga och besvara remissen.
  • Remissvaret kan, vid behov, kompletteras senare.
25. Det ska tydligt framgå att remittenten erhåller ett remissvar. Remissvaret får inte bestå av enbart hänvisning till journal eller journalkopior.
  • Informationen ska sammanställas till ett tydligt remissvar där remissfrågan besvaras.
26. Remissvaret ska innehålla korrekta och relevanta uppgifter om patienten och den vårdgivare som svarat på remissen. 
  • Remissfrågan ska besvaras.
  • Vad som gjorts, och av vem utifrån remissfrågeställningen.
  • Förslag till eller plan för fortsatt handläggning samt eventuellt behandlingsmål samt angivande av ansvarig vårdverksamhet.
  • Vem som är ansvarig för remissvaret.
  • Kontaktinformation till den remittenten kan vända sig med frågor.

Regelverket kan bara ändras av HSN eller HD

Regelverket för remisshantering inom Region Stockholms hälso- och sjukvård beslutades i hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) den 21 februari 2023. Hälso- och sjukvårdsdirektören (HD) beslutade om en mindre revidering den 16 augusti 2023.

  • Uppdaterad: 10 april 2025

  • Faktagranskad: 10 april 2025

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Lina Ljung, hälso- och sjukvårdsförvaltningen