Tillgänglighet till digital offentlig service
Vårdgivare som arbetar på uppdrag av Region Stockholm ska följa dos-lagen. Lagen gäller för offentligt finansierad verksamhet, även privata verksamheter som arbetar på uppdrag av det offentliga. Målet är att digital offentlig service ska vara tillgänglig för alla, inklusive personer med funktionsnedsättning.
Tillgänglighet – ett lagkrav
Sedan 1 januari 2019 gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, den så kallade dos-lagen, i Sverige. Lagen innebär att EU:s webbtillgänglighetsdirektiv genomfördes i den svenska lagstiftningen.
Meddelandefunktion och tillgänglighetsutlåtande ska finnas
Dos-lagen anger bland annat att alla tjänster inom digital service (webbplatser, appar och intranät) ska ha en meddelandefunktion som besökarna kan använda för att påtala brister när det gäller tillgängligheten. Det ska också finnas ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver om det finns innehåll som inte är tillgängligt och vad anledningen i så fall är.
Vilka omfattas av lagen?
Dos-lagen gäller för
- statliga och kommunala myndigheter
- beslutande församlingar i kommuner och regioner
- offentligt styrda organ (statliga, regionala och kommunala företag)
- privata aktörer som bedriver yrkesmässig verksamhet med offentlig finansiering inom skola, hälso- och sjukvård samt omsorg
- enskilda utbildningsanordnare med examenstillstånd som erhåller statsbidrag för ersättning för högskoleutbildning på grundnivå, avancerad nivå eller forskarnivå.
Dos-lagen omfattar även digital service som erbjuds via en teknisk lösning som står under en tredje parts kontroll. Det innebär i praktiken att innehåll i exempelvis sociala medier ska följa tillgänglighetskraven så långt det är möjligt, även om aktören själv inte har kontroll över kanalen. Exempelvis behöver filmer i sociala medier textas.
Vad innebär kraven på tillgänglighet?
Kraven på tillgänglighet handlar om att webbinnehåll ska vara tillgängligt och att användaren ska kunna ta del av information oberoende av enhet och eventuella hjälpmedel.
På en översiktlig nivå kan tillgänglighetskraven sammanfattas i fyra principer:
Möjlig att uppfatta
Innehållet på till exempel en webbplats ska gå att uppfatta av alla användare. Det handlar till exempel om att färgkontraster ska vara tillräckliga, att det ska finnas textalternativ till bilder och undertexter till video.
Hanterbar
Allting på webbplatsen måste vara hanterbart och användbart, till exempel ska det gå att navigera med tangentbord eller hjälpmedel, som skärmläsare.
Begriplig
Informationen på en webbplats måste vara begriplig och lätt att förstå. Till exempel ska text vara skriven på klarspråk och det ska finnas tydliga felmeddelanden och hjälptexter i formulär, och liknande.
Robust
Webbplatsen ska vara byggd för att kunna användas av olika typer av program och enheter, inklusive hjälpmedel. Till exempel ska användaren kunna använda program för att lyssna på innehåll i stället för att behöva läsa det.
Digg övervakar att lagen följs
EU-direktivet som dos-lagen bygger på anger en lägstanivå som medlemsländerna ska följa: att webbplatser, intranät, appar och de dokument som sprids via dessa ska uppfylla standarden för tillgänglighetskrav WCAG 2.1 nivå AA (Web Content Accessibility Guidelines). Sverige har sedan i dos-lagen valt att gå längre på några punkter:
- Med begreppet digital offentlig service har Sverige valt en mer teknikneutral lagstiftning genom att inte begränsa sig till bara de teknikslag som direktivet anger som miniminivå.
- Sverige har också valt att omfatta fler aktörer än de offentliga organ som direktivet anger.
- Även digital service via sociala medier ingår i den svenska lagstiftningen.
I Sverige är det myndigheten för digital förvaltning, Digg som utfärdar föreskrifter och övervakar att dos-lagen följs. Digg står också bakom webbplatsen Webbriktlinjer, som beskriver de riktlinjer som gäller för att digital offentlig service ska vara tillgänglig. Där finns tips och exempel på hur du kan göra din webbplats, app, e-tjänst eller dina dokument mer tillgängliga.