Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

När digitalisering används som ett strategiskt verktyg för att effektivisera och kvalitetssäkra hälso- och sjukvården samt öka invånares delaktighet uppkommer nya frågeställningar om vad som gäller för exempelvis informationssäkerhet, patientsäkerhet och vilka avtalsvillkor som gäller för vård som ges genom digitala kanaler. Nedan tydliggörs vanliga frågeställningar inom området.

Informationssäkerhet

Vårdgivaren ansvarar för att införande och användande av digitala tjänster och tekniska plattformar följer de lagkrav och riktlinjer som hänvisas till i vårdgivarens vårdavtal med Hälso-och sjukvårdsförvaltningen. Vårdgivaren ska utse en eller flera personer som ska ansvara för det ordinarie informationssäkerhet- och dataskyddsarbetet.

Digitala tjänster och tekniska plattformar ska alltid hanteras utifrån ett patient- och informationssäkerhetperspektiv och följa gällande lagar, förordningar och föreskrifter. All digital kommunikation och överföring av bilder, som sker synkront eller asynkront, ska hanteras utifrån dessa kriterier och avser exempelvis autentisering av användare, spårbarhet samt säker hantering och lagring av personuppgifter. Detta görs inom ramen för vårdgivarens ordinarie informationssäkerhetsarbete. 

När verksamheten inför ny eller förändrad teknik, arbetssätt, metoder eller processer, ska vårdgivaren identifiera risker för patienter och verksamhet. Riskanalysen ska dokumenteras och i dokumentationen ska det framgå vilka skyddsåtgärder som har implementerats för att helt undvika och eller minimera identifierade risker. Särskild försiktighet bör iakttas gällande molntjänster och lagring och hantering av bilder, bilagor och chattar efter avslutad digital kommunikation. 

Informationssäkerhetsarbetet utgår från Region Stockholms Informationssäkerhetspolicy samt Riktlinjer för informationssäkerhet. Mer vägledning finns på sidan:.

Informationssäkerhet

Hur en verksamhet kan jobba med informationssäkerhet i sex steg.

Tänk på detta

  • Region Stockholm kan inte ge direkta råd eller bedömningar gällande tjänster som vårdgivarna anskaffar eftersom dessa alltid måste grundas på den aktuella situationen och vårdgivarens förutsättningar. Regionen är inte tillsynsmyndighet och har inte heller ansvar för beslutad hantering hos vårdgivaren. Respektive tillsynsmyndighet (beroende på lagrum) tillhandahåller råd och kan även rådfrågas i viss utsträckning. 
  • Det är alltid vårdgivaren som ansvarar för att användandet av tjänsterna uppfyller lagar och regler gällande informationssäkerhet, patientsäkerhet och dataskydd. I de fall vårdgivare erbjuder andra möjligheter till digital kommunikation än de som erbjuds via 1177.se ansvarar de även för kvalitetsgranskning. Läs mer om Informationssäkerhet längre ner på sidan. 

Patientsäkerhet och digitala vårdtjänster

Vårdgivare ska följa gällande lagar och förordningar för patientsäkerhet oavsett om vården sker via fysiska eller digitala vårdtjänster.  

Medicinska riktlinjer

Vid vård genom digitala kanaler gäller samma medicinska riktlinjer och vårdprogram som vid fysiska besök. 

Remisshantering

Remisser som utfärdas i samband med vård genom digitala kanaler ska utformas enligt Region Stockholms riktlinjer och regler. Kravet på innehållet i remissen skiljer sig inte från fysiska besök varför vissa remisser inte bör utfärdas utan fysisk undersökning. Läs mer om regelverk för remisshantering: 

Journalföring

Digitala vårdkontakter ska journalföras i enlighet med gällande lagstiftning och avtal. 

Sjukskrivning och förskrivning av läkemedel

Särskild försiktighet bör iakttas gällande sjukskrivning, förskrivning av beroendeframkallande mediciner samt antibiotika framförallt i de fall patienten inte är känd sedan tidigare. Bedömning ska alltid göras av legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal eller socionom från fall till fall. Läs mer om sjukskrivning och Rekommendationer för kvalitetsindikatorer vid digitala vårdmöten (Strama). 

Ersättning och uppföljning

Rapportering

Ersättning för digitala vårdkontakter regleras i vårdgivarens avtal med Region Stockholm samt i aktuellt regelverk för patientavgifter 

Ersättning och avgifter

Ersättning för digitala vårdkontakter regleras i vårdgivarens avtal med Region Stockholm samt i aktuellt regelverk för patientavgifter 

Uppföljning

Uppföljning av vård som ges genom digitala kanaler sker i enlighet med respektive vårdavtal. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen kan följa upp hur en digital tjänst används i utförandet av vårduppdraget. Region Stockholm kommer noga att följa utvecklingen av digitala vårdkontakter utifrån bland annat patientsäkerhet, resurssynpunkt och vårdkonsumtionsmönster. Uppföljning av vårdgivarens förmåga att möta lagstadgade informationssäkerhetskrav kommer att kunna ske under hela avtalstiden. 

Marknadsföring

Vårdgivaren ska i sina digitala kanaler följa Region Stockholms riktlinjer för marknadsföring. Uppdragsmärket ska användas för att tydliggöra att vården utförs på uppdrag av Region Stockholm. Det ska vara tydligt för patienten vad vården kostar samt att om den kostar något också genererar högkostnadsskydd. Läs mer om Information och marknadsföring: 

Digital tillgänglighet

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning. Detta regleras enligt lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service och genomför EU:s så kallade webbtillgänglighetsdirektiv. Lagen gäller offentliga aktörer samt privata vårdgivare som till någon del utför offentligt finansierad hälso- och sjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) eller tandvård enligt tandvårdslagen (1985:125). 

DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) är tillsynsmyndighet och kan utkräva vite om lagen inte följs.

Utbildning om digital tillgänglighet på Lärtorget

Regionen har tagit fram en e-utbildning med inriktningen att utveckla arbetssätt för att tillgänglighet ska bli en naturlig del i förvaltning och utveckling av regionens digitala service. Utbildningen vänder sig till strategiskt och operativt verksamma inom digital service. Även privata vårdgivare kan ta del av utbildningen. 

Tillgänglig digital service i Region Stockholm

Kontakt

Har du frågor kontakta din avtalshandläggare.

  • Uppdaterad: 4 december 2020
  • Faktagranskad: 25 december 2018
  • Redaktör: Johan Sjöstrand
  • Faktagranskare: Andrea Linander, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen