Avstämningsfunktionen
Avstämningsfunktionen är en e-tjänst där vårdgivare kan följa upp status för sina vårdhändelser, som inrapporterade besök och vårdtillfällen, i några av Region Stockholms övriga e-tjänster och system, som GVR, Ersmo, Hej och Vårdfaktura. Uppföljningen görs för att kontrollera och rätta de vårdhändelser som blivit felmarkerade eller fått en anmärkning, så att rätt ersättning kan betalas ut.
De rapporter som skapas i Avstämningsfunktionen är i excel-format och utformas till viss del efter varje användares behov.
Inloggning
Logga in i Avstämningsfunktionen via Vårdfaktura.
För att få behörighet till Avstämningsfunktionen behöver du först ett e-tjänstekort. Kontakta sedan serviceförvaltningens servicedesk för behörighet till Avstämningsfunktionen.
Hur du beställer, hanterar och administrerar ditt e-tjänstekort.
Frågor och svar om Avstämningsfunktionen
En vårdhändelse är den vårdtjänst som patienten fick av vårdgivaren vid vårdtillfället, till exempel ett läkarbesök.
Ett vårdhändelsenummer är koden för vårdhändelsen. Den identifierar en rad i Avstämningsfunktionens rapporter. I en rapport är alltså varje rad en vårdhändelse.
Rapporter visar inte alltid samma belopp som fakturor då fakturor kan innehålla vårdhändelser från tidigare månader (debiteringar eller krediteringar). Dessa visas inte i rapporten för aktuell månad.
Fakturaunderlag skapas i systemet HEJ och det är där man kan kontrollera vilka vårdhändelser som ingår i fakturan.
Rapporterna i Avstämningsfunktionen är framför allt avsedda att kontrollera månadens produktion inför kommande fakturering, så att korrigeringar kan göras i tid.
Statusen "OK" betyder att respektive system har behandlat vårdhändelsen utan att fel har uppstått.
Det innebär inte automatiskt att registreringen är korrekt och att rätt ersättning kommer att betalas ut.
BeEj betyder "bearbetas ej" och det förekommer under kolumnen "VF" (Vårdfaktura) när ett avtal eller ett uppdrag inte är aktiverat i Vårdfaktura. Rader som har denna status kommer inte att ingå i fakturan.
Servicedesk behöver följande information:
- Exempel på vårdhändelsenummer för vårdhändelser där problemet uppstår. Vårdhändelsenummer finns i rapporterna från Avstämningsfunktionen.
- Den ersättningskod (produktkod) du förväntar dig att få ersättning för i respektive vårdhändelser. Koderna finns i rapporteringsanvisningarna.
Support
Serviceförvaltningens servicedesk
Serviceförvaltningens it-portal
OBS! Om du är ansluten till SLL-net krävs även inloggning med e-tjänstekort.
Kontakt
Kontakta din avtalshandläggare för frågor om verksamheten med koppling till e-tjänsten, exempelvis avtal, ersättningar, registreringar och uppföljning.