Rutin vid driftstörning
Varje vårdenhet ska säkerställa att de har beredskap för att kunna beställa läkemedel via reservrutiner vid driftstörningar.
Vårdenheterna behöver ha:
Utskrivna blanketter för beställning av läkemedel
Reservrutinblankett Region Stockholm finns tillgänglig via länk nedan. Skriv ut tillräckligt antal blanketter för att det ska räcka för beställningar även vid ett elavbrott. Blanketten kan faxas eller e-postas till Apoex. Fax-nummer och e-postadress finns på blanketten.
För att komma in på Aportal krävs inloggning med e-tjänstekort.
Utskriven information om läkemedelsförrådet
GLN (Global Location Number) till Läkemedelsförrådet kan vara svårt att leta fram om nätverket ligger nere och bör därför skrivas ut på papper. Förvara tillgängligt vid fax-blanketterna alternativt förifyllt på fax-blanketterna.
GLN hittas via:
- Följesedlarna som medföljer läkemedelsleverans från Apoex.
- Proceedo under fliken ”Alla beställningar”, välj en order så finns leveransadress som inkluderar GLN längst ner.
Utskrivna blanketter för licensmotivering
Om KLAS (Läkemedelsverkets Kommunikationslösning för licensansökan) inte går att använda behövs utskrivna blanketter. Dessa faxas sedan till Apoex 08 - 501 27 2 22
Buntband för plombering av lådor
Behövs vid beställning vid elavbrott där beställningsblanketter placeras i leveranslådor och transporteras till leverantören. Se länk till rutin nedan.
Rutin vid driftstörningar avseende läkemedelsbeställningar
Skriv ut denna sida samt rutindokumentet via länk nedan.
Rutin vid driftstörning rörande beställningar av läkemedel som i normalfallet sker via Visma Proceedo. Uppdaterad 7 oktober 2024.