Till Start

Vårdgivarguiden

Brödsmulenavigering

En person som vill donera en njure, lever eller stamceller (även kallad levande givare) ska kunna få ersättning för kostnader i samband med utredning, donation och eftervård. Du som arbetar som patientansvarig kurator ska kunna ge stöd och vägledning under ansökningsprocessen till personen som vill donera. När ansökan är klar ska den skickas till hälso- och sjukvårdsförvaltningen som handlägger ärendet. 

Ansökningsprocessen

För att donatorn ska få ersättning för inkomstbortfall och merkostnader behöver du som patientansvarig kurator informera om att

  • Alla utgifter ska styrkas med dokument, till exempel kvitton, besöksunderlag eller intyg.
  • All dokumentation under hela processen ska sparas.
  • Egna kopior på alla dokument bör sparas.

Underlag till ansökan

Underlagen som behövs till ansökan varierar beroende på donatorns anställningsform, om donatorn studerar eller är arbetslös. Samtliga dokument ska märkas med ett dokumentnummer för att underlätta handläggningen.

Alla donatorer

Dessa underlag ska alla donatorer skicka in:

  • Komplett ifylld ansökningsblankett.
  • Läkarintyg för hela sjukskrivningsperioden.
  • Utbetalningsbesked för sjukpenning från Försäkringskassan för hela sjukskrivningsperioden. Preliminära besked godkänns inte.
  • Underlag från ersättning av eventuell privat försäkring.
  • Kvitton och tillhörande underlag för merkostnader (resor, boende, vårdbesök med mera) som är relaterade till donation:
    • Exempel 1: Kvitton för patientavgifter gällande vårdbesök. Om det inte framgår tydligt på kvittot att besöket är relaterat till donationen behövs underlag som styrker detta, till exempel besöksunderlag eller intyg från den patientansvariga kuratorn om genomfört besök. Kallelse eller bokningsunderlag godkänns inte som underlag.
    • Exempel 2: Kvitton för resor med egen bil, kollektivtrafik eller sjukresor (se exempel 1) som styrker att resan skedde i anslutning till ett vårdbesök.
    • Exempel 3: Kvitton för läkemedel. Det ska framgå tydligt på kvittot vad läkemedlet heter, annars behövs läkemedel på recept.

Blanketten finns på svenska och engelska. Öppna dokumentet och klicka på språkväljaren längst upp till höger för att byta språk.

Kompletterande underlag

Donatorerna ska komplettera med de underlag som beskrivs under rubrikerna och som stämmer överens med den arbetssituation den befinner sig i.

Altruistiska donatorer

Det behövs en komplett ifylld anmälningsblankett och den ska skickas in av patientansvarig kurator.

Arbetssituation

Om donatorn är anställd, timanställd, studerande som arbetar extra eller arbetssökande med deltidsanställning eller har ett aktiebolag ska följande skickas in:

  • Lönespecifikationer från sjukskrivningsperioden.
    • Exempel: Om donatorn varit sjuksjukskriven januari-mars, bifogas lönespecifikationerna för dessa månader.
  • Om donatorn har haft samma arbetssituation de sex månaderna närmast före sjukskrivningen ska blanketten "Arbetsgivarintyg för inkomstbortfall" skickas in eller lönespecifikationer från de sex månaderna närmast före sjukskrivningen.
    • Exempel: Om donator varit sjukskriven januari-mars, bifogas lönespecifikationer för månaderna juli-december.
  • Om donatorns arbetssituation har förändrats någon gång under de sex månaderna närmast före sjukskrivningen ska blanketten "Arbetsgivarintyg för inkomstbortfall" skickas in.

Blanketten finns på svenska och engelska. Öppna dokumentet och klicka på språkväljaren längst upp till höger för att byta språk.

Studerande med enbart studiemedel

Studenter kan ansöka om att få behålla studiestödet under sjukskrivningsperioden. Beroende på vad och var studenten studerar görs sjukanmälan på olika sätt, antingen till Försäkringskassan eller direkt till CSN. På CSN:s webbplats finns mer information om vad som gäller.

Om studenten inte beviljas bibehållet studiestöd behöver hen bifoga besked om avslag på ansökan om ersättning för att i stället kunna få ersättning från regionen.

Arbetssökande utan anställning

  • Utbetalningar för a-kassa från så många som möjligt av de sex månaderna närmast före sjukskrivningen.
    • Exempel 1: Om donatorn varit sjukskriven januari-mars och varit arbetssökande sedan innan juli månad, bifogas utbetalningar för månaderna juli-december.
    • Exempel 2: Om donatorn varit sjukskriven januari-mars och blev arbetssökande i september, bifogas utbetalningar för månaderna september-december.
  • Utbetalningar för a-kassa från sjukskrivningsperioden.
    • Exempel: Om donatorn varit sjuksjukskriven januari-mars, bifogas utbetalningarna för dessa månader.

Egenföretagare

  •  Senaste deklarationen
  • Registreringsbevis hos bolagsverket
  • F-skattesedel/FA-skattesedel
  • Underlag kring karensavdrag och högriskskydd från Försäkringskassan
  • Underlag som styrker kostnaden för eventuell ersättare
  • Beskrivning av företaget utifrån frågor i ansökningsblanketten

Skicka in ansökan

Donatorn sammanställer och skickar in ansökan till:

Enheten för individuella vårdärenden (IVÄ)|Hälso- och sjukvårdsförvaltningen

Box 30017, 104 25 Stockholm

Handläggningprocessen

När ansökan har kommit till hälso- och sjukvårdsförvaltningen är handläggningstiden 4–6 veckor från att en komplett ansökan inkommit.

Om det saknas dokument i ansökan kan den inte behandlas utan måste kompletteras. Kompletteringar ska skickas inom 3 månader, annars beslutas ärendet utifrån inkomna handlingar.

Vid ekonomiska behov kan du som patientansvarig kurator efterfråga prioritering av donatorns ärende genom att kontakta enheten för individuella vårdärenden på hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

Ersättning för inkomstbortfall och merkostnader

Inkomstbortfall

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen betalar ut ersättning till donatorer för inkomstbortfall som inte ersätts av arbetsgivaren. Ersättningen är en skattepliktig inkomst, vilket innebär att avdrag görs för preliminär skatt.

Ersättning för inkomstbortfall betalas ut till donatorns bankkonto via Swedbanks utbetalningssystem den 26:e i månaden. Donatorer utan konto i Swedbank behöver anmäla konto via Swedbanks webbplats.

Merkostnader

Donatorn kan söka ersättning för kostnader som uppstår i samband med utredning, donation och eftervård. Det kan till exempel vara:

  • vårdbesök
  • läkemedel
  • resor (egen bil eller kollektivtrafik)
  • parkeringsavgift och trängselskatt
  • boende på annan ort
  • måltider vid sjukhusvistelse.

Ersättning för merkostnader betalas ut direkt till donatorns bankkonto, det behövs ingen anmälan till Swedbanks kontoregister. 

Kontakt

Vid frågor om ersättning och donation kontakta enheten för individuella vårdärenden (IVÄ):

Enheten för individuella vårdärenden

  • Uppdaterad: 5 juni 2025

  • Faktagranskad: 5 juni 2025

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Nadja Herrlin, hälso- och sjukvårdsförvaltningen