Till start

Vårdgivarguiden

Medicinskt orsakad väntan (MOV)

Patienter där hälso- och sjukvårdspersonal bedömer och beslutar att patientens hälsotillstånd (av medicinska skäl) inte tillåter att planerat förstabesök/undersökning/behandling genomförs.

Exempel medicinskt orsakad väntan

Exempelsituationer medicinskt orsakad väntan.

Exempel

Är det MOV?

En bakomliggande sjukdom upptäcks under väntetiden som bedöms förlänga väntetiden utöver vårdgarantins gräns.

MOV, Ja

Patienten drabbas av akut sjukdom eller skada som bedöms förlänga väntetiden utöver vårdgarantins gräns.

MOV, Ja

Tillfällig sjukdom av relativt övergående slag hindrar planerad vårdkontakt. Vårdgivaren kan erbjuda en tid inom tidsgränsen.

MOV, Nej

Tillfällig sjukdom av relativt övergående slag hindrar planerad vårdkontakt. Vårdgivaren kan inte erbjuda en tid inom tidsgränsen.

MOV, Ja

Patienten ska genomgå behandlingar i omgångar under en längre tid enligt särskilt vårdprogram. Registrering som väntande möjliggör klinikens långsiktiga planering.

MOV, Ja

Annan åtgärd ska ske på egen eller annan klinik före planerad vårdkontakt (till exempel radiologisk undersökning, ultraljud, arbets-EKG).

MOV, Nej

Patienten väntar på besök hos särskild specialist som har unik kompetens. Det går därmed inte att byta vårdgivare för att uppfylla vårdgarantin.

MOV, Nej

Patientvald väntan (PvV)

Patienten är informerad om rätten till vårdgarantin och möjligheten att vända sig till vårdgivare med kortare väntetid (om sådan finns) och har därefter aktivt avstått erbjudande om vård inom vårdgarantins tidsgräns.

Exempel patientvald väntan

Exempelsituationer patientvald väntan.

Exempel

Är det PvV?

Patienten blir erbjuden en tid inom vårdgarantins gräns men tackar nej till denna. Man kommer överens om en tid bortom vårdgarantins gräns och informerar om att det innebär att patienten avsäger sig vårdgarantin.

PvV, Ja

Patienten blir erbjuden en tid inom vårdgarantins gräns men vill boka om den och ny tid kan inte ges inom tidsgränsen.

PvV, Ja

Man kommer överens om en tid inom vårdgarantins gräns som patienten sedan vill ändra. Man kommer överens om en tid bortom vårdgarantins gräns och informerar om att det innebär att patienten avsäger sig vårdgarantin.

PvV, Ja

Vårdgivaren kan inte erbjuda patienten vård inom vårdgarantins gräns men informerar inte om möjligheten till vård hos annan vårdgivare med kortare väntetider. Patienten erbjuds tid bortom tidsgränsen som patienten accepterar.

PvV, Nej

Vårdgivaren kan inte erbjuda tid inom vårdgarantins gräns och patienten erbjuds vård hos annan vårdgivare med kortare väntetider. Patienten tackar nej till det och accepterar att vänta längre än 30 respektive 90 dagar. Patienten är informerad om att denne då avsäger sig vårdgarantin.

PvV, Ja

Vårdgivaren kan inte erbjuda vård inom vårdgarantins gräns. Ingen annan klinik i landet kan heller erbjuda vård inom tidsgränsen.

PvV, Nej

Patienten erbjuds besök eller behandling inom vårdgarantins gräns, men meddelar uttryckligen att hen inte vill eller kan komma inom tre månader.

Patienten ombeds höra av sig någon månad innan vårdkontakt passar. Registrera inte på väntelista för besök förrän patienter åter hör av sig.

Patienten är osäker på om hen vill få behandling över huvud taget.

Skicka tillbaka remiss till remittent.

Patienten vill träffa särskild läkare trots att väntetiden överstiger vårdgarantins gräns.

PvV, Ja

Patienten är informerad om alternativen och att patientens val innebär att hen avsäger sig vårdgarantin.

PvV, Ja

Patienten uteblir från planerad vårdkontakt. Vid senare direktkontakt träffas överenskommelse om tid för ny vårdkontakt.

Informera patienten om att vid ett andra uteblivande kommer remissen att returneras till remittenten.

Patienten uteblir en eller flera gånger och/eller går inte att nå via brev eller telefon (inklusive patienter med skyddad adress).

Om vårdgivaren inte kan nå patienten trots upprepade försök, återsänds remissen till remittenten.

Patienten avbokar överenskommen tid och/eller uteblir vid flera tillfällen, vilket leder till att tidsgränsen överskrids.

Informera patienten att remissen returneras till remittenten, men patienten kan höra av sig när motivationen ökat.

Vårdgivaren erbjuder bokning via webben (till exempel Mina Vårdkontakter) och det finns lediga tider inom tidsgränsen som patienten kan välja. Patienten väljer dock en tid som ligger utanför tidsgränsen.

PvV, Ja

Särskilt orsakad väntan (SOV)

Särskilt orsakad väntan är en avvikelse som enbart används av BUP-enheterna. Regioner som av tekniska skäl inte kan registrera och rapportera SOV, registrerar i stället MOV i den situation som beskrivs i tabellen nedan. Väntande som ingår i gruppen SOV kan exkluderas vid redovisningen av väntande då dessa inte är aktivt väntande.

Exempel särskild orsakad väntan

Exempelsituationer särskilt orsakad väntan.

Exempel

Är det SOV?

Ena föräldern har sökt vård (BUP) för barnet, men den andra föräldern vill inte att barnet ska träffa BUP.

SOV, Ja

  • Uppdaterad: 27 oktober 2023

  • Faktagranskad: 25 april 2023

  • Redaktör: Stina Wernstedt

  • Faktagranskare: Magdalena Carlberg, hälso- och sjukvårdsförvaltningen