Till Start

Vårdgivarguiden

Nytta

1177 egen provhantering möjliggör för vården att flytta vissa provtagningar från sjukvården till patienten genom att patienten själv kan beställa provtagning och ta del av sina provsvar:

  • Patienten blir en aktiv medaktör i sin vård och kan ta större ansvar för sin egen vård och sjukdom.
  • Det ökar patientsäkerheten och trygghetskänslan.
  • Det minskar vårdens administration.

När patient och vårdpersonal har samma information handlar mötet mellan vården och patienten inte enbart om att förmedla provsvar, utan det blir också en dialog om fortsatt behandling.

Så här fungerar det

  • För att en patient ska kunna använda tjänsten 1177 egen provhantering så behöver vården först tilldela patienten erbjudandet via allmänt tillgänglig provtagning, journalsystemet eller direkt i 1177 egen provhantering.
  • Patienten loggar in på 1177.se och kan välja och beställa provtagning utifrån de erbjudanden som tilldelats.
  • Provtagning kan ske på valfri provtagningsenhet, utvalda vårdmottagningar eller i hemmet som självtest.
  • Provtagningsmottagningens system är integrerat med 1177 egen provhantering och hämtar patientens beställning när hen anger sitt personnummer.
  • När analysen är klar skickas provsvar både till patientens journal och samtidigt till patienten via 1177.se.

Provtyper som idag kan hanteras i 1177 egen provhantering

  • Uppföljning av kroniska sjukdomar (till exempel diabetiker, reumatologiska patienter)
  • Uppföljning av pågående eller avslutad behandling (till exempel cancerpatienter)
  • Uppföljning av läkemedelsbehandling (till exempel läkemedelskoncentration)
  • Screening (till exempel HPV och PSA/OPT)
  • Blodsjukdomar (till exempel hiv och syfilis)
  • Könssjukdomar (till exempel klamydia och gonorré)
  • Kliniska studier

Anslutning, drift och förvaltning

Region Stockholm är anslutet till 1177 egen provhantering.

Tjänsten utvecklas, drivs och förvaltas nationellt av Inera. I regionen hanteras tjänsten av hälso- och sjukvårdsförvaltningen (HSF).

För att starta eller utöka er provhantering, kontakta:

Förvaltning 1177

Mer information

Support

1177.se nationell support hanterar invånarfrågor om och felhantering av tjänsten.

Vårdgivaren hanterar frågor om erbjudande, provsvar och uppföljning.

Frågor eller synpunkter på tjänsten från vårdgivare hanteras av:

Förvaltning 1177

Utöver kontorstid kan Ineras kundservice kontaktas för felanmälan och support på telefonnummer 0771-25 10 10.

  • Uppdaterad: 18 september 2024

  • Faktagranskad: 18 september 2024

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Per Nilsson, hälso- och sjukvårdsförvaltningen