Till Start

Vårdgivarguiden

Inom ramen för varumärket finns

  • råd om hälsa och vård på webbplatsen 1177.se
  • sjukvårdsrådgivning via telefonnummer 1177
  • säkra inloggade tjänster
  • tidningen 1177 som delas ut till samtliga hushåll i Stockholms län.

Webbplatsen 1177.se

Varje månad har 1177.se cirka 4 miljoner besök enbart i Stockholm. Här söker invånare information om sjukdomar, behandlingar, rättigheter och vårdmottagningar.

För att säkerställa kvalitet och trovärdighet samarbetar redaktionen med experter och faktagranskare, samt arbetar kontinuerligt med förbättringar av användarvänligheten. I varje region finns regionala förvaltningsledare och redaktörer.

Inte bara dina patienter har nytta av 1177.se. Även du som arbetar inom vården, på apotek, i skolan samt medier och bibliotek kan använda webbplatsen i arbetet. Du får tillgång till regional information, vårdutbud och länkar till e-tjänster genom att välja region på webbplatsen. Du har alltid möjlighet att välja en annan region och ta del av informationen som gäller där.

Din vårdenhet på 1177.se

Information om din vårdenhet, som adress, öppettider och namn, kan visas på 1177.se och hämtas då från Region Stockholms elektroniska katalog (Ek). Uppgifter om det avtalade vårdutbudet för respektive enhet uppdateras automatiskt via Utbudstjänst Region Stockholm. Dessa uppgifter syns för invånare genom e-tjänsten Hitta vård. På sidan 1177 hitta vård finns instruktioner om hur du kan lägga in och uppdatera din enhets information.

1177 hitta vård visar och gör din vårdenhet sökbar i landet. Tjänsten visar vårdutbud och information om vilken vård som bedrivs samt information som din vårdenhet vill delge.

Tjänster på 1177.se i inloggat läge

De inloggade tjänsterna på 1177.se erbjuder dig som vårdgivare och dina patienter en oberoende och konkurrensneutral plattform. Här kan patienterna ta del av sin journal eller kontakta vården oavsett om hen varit hos en privat eller regionfinansierad mottagning.

När dina patienter loggar in på 1177.se kan du som vårdgivare kommunicera med dem på ett effektivt och säkert sätt. De kan kontakta dig på tider som passar dem och du kan svara när du har möjlighet och tid under arbetsdagen.

Invånare kan också logga in och ställa frågor till sjuksköterskorna på 1177 på telefon (som svarar skriftligt). Det finns också möjlighet att ställa personliga frågor om psykisk ohälsa, beroende och funktionshinder.

Aktuella tjänster som du som vårdgivare kan erbjuda dina patienter hittar du på sidan Om e-tjänsterna på 1177.

Informationsmaterial om e-tjänster på 1177

Här finns trycksaker, väntrumsbilder och -filmer som riktar sig till patienter. Alla trycksaker går att ladda ner och skriva ut, vissa går även att beställa. Material till väntrums-tv finns för nedladdning.

1177 för vårdpersonal

Den här delen av 1177 riktar sig till vårdpersonal. 1177 för vårdpersonal samlar information och nationella kunskapsstöd och är en del av nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård. 

1177 på telefon

1177 på telefon ger invånare i Region Stockholm sjukvårdsrådgivning, hänvisar till rätt vårdnivå och ger råd om egenvård dygnet runt. Totalt hanterar sjuksköterskorna på 1177 på telefon cirka 1,4 miljoner samtal per år i Stockholm.

1177 på telefon i Stockholm har kortfattat följande uppdrag:

  • Ta emot inkommande samtal till 1177.
  • Vara telefonombud för samtliga akutmottagningar.
  • Vägleda patienter som inte behöver akutsjukvårdens resurser till rätt vårdform utifrån personens vårdbehov.
  •  Utgöra stöd till vårdpersonal, till exempel personal inom hemtjänsten och trygghetsjouren
  • Förmedla patientärenden av akut karaktär, bakjouren avgör om ambulans eller jourläkarbil är aktuellt.
  • Förmedla patientärenden till distriktsjuksköterska.

Samtalen till 1177 besvaras av cirka 270 sjuksköterskor med minst 5 års erfarenhet. För att säkerställa en enhetlig och patientsäker hänvisning använder de Hänvisningsstödet, som innehåller över 2 000 symtom och råd om vård och egenvård. De flesta samtal leder till egenvårdsråd. Sjuksköterskorna på 1177 på telefon kan boka tider på vissa mottagningar, och sedan 2023 erbjuds möjligheten att skicka bilder eller ha videobesök, vilket ger säkrare bedömningar.

1177 på telefon är en samhällsviktig tjänst enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och ingår i Region Stockholms katastrofberedskap.

1177 på telefon kan nås på följande nummer:

  • Inom Sverige: 1177
  • Utom Sverige: +46 771 1177 00

1177 på telefon är tillgänglig på följande språk:

Informationsblad

Informationsblad om 1177 sjukvårdsrådgivning på telefon i A4-format och på flera språk. Den svenska versionen kommer med en engelsk översättning och övriga språkversioner kommer med en svensk/engelsk översättning i samma blad. De går både att ladda ner och beställa.

Tidningen 1177 

Tidningen 1177 är en redaktionell tidning som delas ut till alla hushåll i Stockholms län. Syftet med tidningen är att främja hälsofrågor och förmedla kunskap om egenvård samt hälso- och sjukvård i länet. Tidningen har funnits sedan 2002.

Tidningen räknas som samhällsinformation. Därför får alla invånare tidningen även om de har tackat nej till reklam.

Tidningen finns också som e-tidning där du kan bläddra, skriva ut, tipsa patienter om artiklar eller söka efter artiklar i tidigare nummer. Läs senaste numret som e-tidning här. Den finns även som taltidning på så kallad Daisy-skiva.

I mötet med patienten

Tipsa gärna dina patienter om att besöka webbplatsen för information om till exempel sjukdomar, undersökningar och behandlingar. Informationsmaterial om hur du kan använda 1177.se i patientmötet kan skrivas ut och/eller beställas.

Här finns trycksaker, väntrumsbilder och -filmer som riktar sig till patienter. Alla trycksaker går att ladda ner och skriva ut, vissa går även att beställa. Material till väntrums-tv finns för nedladdning.

  • Uppdaterad: 14 november 2024

  • Faktagranskad: 14 november 2024

  • Redaktör: Björn Larsson

  • Faktagranskare: Charlotta Munter, hälso- och sjukvårdsförvaltningen