Till start

Vårdgivarguiden

Brödsmule-navigation

I Alltid öppet kan patienter och vårdpersonal genomföra säkra digitala vårdkontakter. Alltid öppet används i olika stor omfattning hos vårdgivare inom den egenägda vården i Region Stockholm och Region Gotland samt Folktandvården. Alltid öppet omfattar inte privata vårdgivare.

Lösningen består av två separata applikationer för patient och vårdpersonal där vårdens verktyg är systemet "Vårdportalen" som nås via uthopp från TakeCare.
Patienter använder appen "Alltid öppet" som laddas ner från App Store, Google Play eller AppGallery.

Funktioner för vården i TakeCare och Vårdportalen

  • Boka videomöte med en eller flera patienter (gruppmöte)
  • Genomföra videomöte via kalenderbokning i TakeCare 
  • Se patientens svar och bilder från formulär
  • Kontrollera om patienten har laddat ner appen och annars skicka sms med uppmaning att ladda ner den
  • Tillgängliggöra tider i TakeCare för att ge invånare möjlighet att själva boka fysiska besök eller videomöten i appen
  • Skicka meddelanden till patient
  • Genomföra chattkonversation med patient 
  • Bjuda in fler deltagare till videomöte (flerpartsmöten)

Kontakt för vårdgivare

Kontakta Alltid öppet-förvaltningen om du vill ha mer information om Alltid öppet och Vårdportalen.

Förvaltning Alltid öppet

Funktioner för patienten i Alltid öppet

  • Boka mottagningsbesök med besöksorsak och beskrivning av ärendet 
  • Boka videomöte med besöksorsak och beskrivning av ärendet
  • Avboka och omboka mottagningsbesök och videomöten
  • Fylla i formulär och bifoga bilder vid bokning eller chattkonversation
  • Genomföra videomöte
  • Genomföra chattkonversationer med vården
  • Få meddelanden från vården
  • Utföra ärenden som vårdnadshavare åt barn upp till 13 år (ombudsfunktion)
  • Sms-avisering när vården bokat tid eller skickat nytt meddelande i chatt
  • Sms-påminnelse inför bokat möte 
  • Kan se aktuella och historiska ärenden 
  • Kan se anslutna enheter och kontaktuppgifter till dessa samt länk till enheternas externa webbsidor
  • Kan se vilken husläkarmottagning man är listad på
  • Få support avseende tekniska frågor via mejl eller chattärenden i appen
  • Få svar på vanliga frågor om appen samt beskrivning av hur appen fungerar

Information om appen

Appen Alltid öppet för invånare - Stockholms läns sjukvårdsområdes webbplats  

  • Uppdaterad: 6 december 2021

  • Faktagranskad: 6 december 2021

  • Redaktör: Britta Manninen

  • Faktagranskare: Eva Norrman, Hälso- och sjukvårdsförvaltningen