Beställningsportalen
Logga in i BeställningsportalenOm tjänsten
Beställningsportalen är ett webbaserat förskrivningsstöd för hjälpmedel till personer med olika funktionsnedsättningar. Här hanteras hjälpmedel för personer med rörelse-, syn-, hörsel, kommunikations- och kognitionsnedsättning, inkontinensproblem samt medicinteknisk apparatur, testmaterial för diabetes, närings-, förbands- och kompressionsartiklar.
Beställningsportalen ingår i Hjälpmedelsguiden som är Region Stockholms regelverk för hjälpmedelsförskrivning.
Beställ
Vårdenheter som har avtal med Region Stockholm behöver beställa anslutning till tjänsten vid godkännande.
Vad behövs?
För att få behörighet att förskriva hjälpmedel i Beställningsportalen krävs ett användarkonto. Hjälpmedelsguiden reglerar vilken profession som har förskrivningsrätt. För vissa hjälpmedel krävs utökad behörighet med antingen utbildningskrav eller krav på arbetsplats.
För att få ett användarkonto ska förskrivaren ha genomgått Socialstyrelsens webbutbildning i förskrivningsprocessen. Även befintliga förskrivare ska genomgå utbildningen för att ha fortsatt behörighet att förskriva hjälpmedel.
Beställ användarkonto
Beställning av användarkonto görs sedan av förskrivaren i Beställningsportalen.
Kontakt
SF IT Servicedesk
Portal för Serviceförvaltningen IT
OBS! Om du är ansluten till SLLnet krävs även inloggning med eTjänstekort.