PU Modernisering
Det pågår ett arbete sedan april 2024 med att utveckla och modernisera det regionala tjänstegränssnittet för den regionala Personuppgiftstjänsten. Samtliga konsumenter förväntas ha gått över till det nya gränssnittet senast i januari 2026.
Region Stockholms PU-tjänst (Personuppgiftstjänsten) förser primärt Region Stockholms och Gotlands invånare med personuppgifter, men även för befolkningen från övriga Sverige. Tjänsten kan integreras system till system eller nås genom tjänsten PU-webben via personlig inloggning.
Användning av Personuppgiftsregistret kräver ett giltigt avtal med Region Stockholm. Övriga konsumenter eller de som inte är i behov av regionala reservnummer eller Stockholmsspecifik geodata hänvisas till Skatteverket, Inera eller SPAR (Statens personadressregister).
Som en del i livscykelhantering och planerat förbättringsarbete har regionen genomfört arbete med att modernisera och säkra åtkomsten till PU-tjänsten. Detta medförde möjlighet att även ytterligare modernisera PU-tjänstens kommunikationsprotokoll och tjänster. Utvecklingen är beslutad och baserad på rekommendation från förstudien, arbetet påbörjades i april 2024.
Detta arbete är nu slutfört och samtliga tjänster finns att tillgå via REST API.
Ny notifieringstjänst planeras till hösten.
System som berörs
Förändringen berör samtliga system som fortsättningsvis vill ansluta till Region Stockholms PU-tjänst och är i behov av dess utökade funktioner (regionala reservnummer och geodata)
Nytta och effekt
Anslutningar till det nya kommunikationsgränssnittet bygger på modern REST API. Detta möjliggör en hämtning av behovsbaserad informationsmängd, det vill säga att informationsmängderna är grupper av attribut och funktioner som konsumenter själva kan välja bland.
Lösningen ger Region Stockholm ökade förutsättningar att:
- Uppfylla lagkrav (GDPR, PDL, NIS2)
- Ha effektiva och flexibla IT-lösningar och integrationer
- Minska driftkostnader
- Ha en kontinuitetsplan
Åtgärder för anslutande system
Den gamla PU-tjänsten har nått EOL. Efter årsskiftet 2025-2026 kan förvaltningen inte längre garantera en stabil tjänst.
Detta medför att:
- Systemet har en förhöjd risk att inte kunna återställas vid en allvarligare incident.
- Det kommer att hanteras med best effort och att inga garantier för SLA kan ges.
- För att kunna använda sig av moderniserad PU behöver samtliga system utveckla sitt gränssnitt mot den nya tekniken (REST API) samt implementerat autentisering via funktionscertifikat.
- Systemägare och systemförvaltare själva äger risken med att inte påskyndat gå över till moderniserad PU-tjänst.
Testmiljö: Ny kundtestmiljö med testdata från Inera finns tillgänglig.
Tidplan
Från och med 14 januari 2025 är det nya gränssnittet tillgängligt och möjlighet finns för anslutning till tjänsten. Denna leverans ersätter Pknod+ tjänsten. Under våren har projektet levererat flera leveranser med flera kompletterande tjänster, till exempel ersättare för LPU.
Status i projektets faser:
- Fas 1: Inera som kompletterande folkbokföringsuppgiftskälla med dess informationsmodell.
- Ineras PU-tjänst och Skatteverket blir folkbokföringsuppgiftskällor som fungerar som bakup till varandra.
- Framtida möjlighet till kontaktuppgifter från 1177.
Driftsatt 14 januari.
- Fas 2: Utveckling av ny auktoriseringsmodell samt implementering av Rest-API:er för ersättning av PKNOD+
- Implementering av DeSO (Demografiska statistiska områden).
- System kan börja utnyttja PU-tjänsten via Rest-API:er. Driftsatt 14 januari.
- Fas 3: Utveckla resterande SNOD-tjänster till REST API:er
Driftsatt 8 april. - Fas 4: Ersätta LPU – filuttag med REST API:er
Driftsatt 8 april. - Fas 5: Utveckla ny ”Unrestricted”-tjänst för system med behov av information om personer med skyddad ID.
Driftsatt 6 maj. - Fas 6: Uppdatera bakomliggande REST API:er för PU-Webben.
Driftsatt 10 juni. - Fas 7: Avveckla SPAR som Folkbokföringsuppgiftskälla: Q3 2025
- Fas 8: Notifieringstjänst.
Planerat till 12 augusti.
Kontakt
PU Modernisering